• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

חידה: האם יהודה החזיר את בנימין לאביו כפי שנדר לו?

פִּתָרוֹן
הגמ' במכות יא ע"ב דנה אי נידוי על תנאי צריך הפרה וכו', ולהריטב"א שם בשם רבו יהודה לא קיים תנאו ולא החזיר את בנימין לאביו, וכ"כ המאירי בשם חכמי נרבונא והגאונים, וכ"כ בפי' ר' יהודה חלאווה עה"ת מדכתיב וישלח את אחיו, ולא את כל אחיו. אמנם ברבינו בחיי כתב שגם את בנימין שלח, וכ"ד האשכול (הל' מו"ק ואבלות אות כה). וכן הביא התשב"ץ (ח"ב סי' עה) וכ' שאין כן דעת השאילתות. וכ"ה בכס"מ (פ"ז מהלכות ת"ת הי"א), ובב"י (סי' רכח) בשם תשו' הרשב"א (ח"ג סי' שכו), ובאוה"ח הק' (בראשית מה, כד).
הגמ' במכות יא ע"ב דנה אי נידוי על תנאי צריך הפרה וכו', ולהריטב"א שם בשם רבו יהודה לא קיים תנאו ולא החזיר את בנימין לאביו, וכ"כ המאירי בשם חכמי נרבונא והגאונים, וכ"כ בפי' ר' יהודה חלאווה עה"ת מדכתיב וישלח את אחיו, ולא את כל אחיו. אמנם ברבינו בחיי כתב שגם את בנימין שלח, וכ"ד האשכול (הל' מו"ק ואבלות אות כה). וכן הביא התשב"ץ (ח"ב סי' עה) וכ' שאין כן דעת השאילתות. וכ"ה בכס"מ (פ"ז מהלכות ת"ת הי"א), ובב"י (סי' רכח) בשם תשו' הרשב"א (ח"ג סי' שכו), ובאוה"ח הק' (בראשית מה, כד).
 
פִּתָרוֹן
הגמ' במכות יא ע"ב דנה אי נידוי על תנאי צריך הפרה וכו', ולהריטב"א שם בשם רבו יהודה לא קיים תנאו ולא החזיר את בנימין לאביו, וכ"כ המאירי בשם חכמי נרבונא והגאונים, וכ"כ בפי' ר' יהודה חלאווה עה"ת מדכתיב וישלח את אחיו, ולא את כל אחיו. אמנם ברבינו בחיי כתב שגם את בנימין שלח, וכ"ד האשכול (הל' מו"ק ואבלות אות כה). וכן הביא התשב"ץ (ח"ב סי' עה) וכ' שאין כן דעת השאילתות. וכ"ה בכס"מ (פ"ז מהלכות ת"ת הי"א), ובב"י (סי' רכח) בשם תשו' הרשב"א (ח"ג סי' שכו), ובאוה"ח הק' (בראשית מה, כד).​
היה שווה, נוספו לי מקורות שלא ידעתי. יישר כח.
וכ"ד האשכול (הל' מו"ק ואבלות אות כה)
שם גם מביא את השיטה שלא החזירו, אמנם אינו מסכים עמו, וזה לשונו:
ור' אפרים כתב אי הוי קיים לתנאי לא הוי צריך יהודה הפרה, אבל לא קיים תנאיה דלא אהדריה לבנימין, ולא אוקמיה קמיה יעקב, דהא כתיב ויפג לבו כי לא האמין, ולמה לא שאל לבנימין, מכלל דלא סלק בהדייהו וכו'.​
 
חזור
חלק עליון