• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ו. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

חידה: היכן מצינו שיש מצווה על האשה להרוג אדם?

dvidcohen

Active member
היכן מצינו שיש לאשה מצוה [או עכ"פ מותר לה] להרוג אדם, הגם שלא במקום פיקוח נפש או רודף וכיוצ"ב.
לי לע"ע יש שתי הכ"ת כאלה.
 
נערך לאחרונה:
פִּתָרוֹן
אולי אם היא גואלת הדם של נרצח, למאן דאמר גואל הדם מצוה.
יש מצוה לנשים גם להרוג שבעה עממין, אבל מן הסתם לא לזה כיוונת.
תשובה מדוייקת! לשתי הדוגמאות שציינת התכוונתי! [רק לאו דוקא למ"ד גואל הדם מצוה, דגם לר"ע עכ"פ מותר לה]

מקורות:
גואל[ת] הדם - אשה -
רמב"ם הלכות רוצח ושמירת הנפש
פרק א הלכה ג
האב שהרג את בנו, אם היה לנהרג בן הרי זה הורג אבי אביו מפני שהוא גואל, ואם אין לו בן אין אחד מן האחין נעשה גואל הדם להמית את אביו אלא בית דין ממיתין אותו, ואחד הזכר ואחד הנקבה בגאולת הדם.

הריגת שבעה עממין על ידי אשה
כתב החינוך
פרשת ואתחנן מצוה תכה
מצות הריגת שבעה עממין
(א) להרוג שבעה עממים המחזיקין בארצנו טרם כבשנו אותה מהם,
והם הכנעני והאמורי וכו', ולאבדם בכל מקום שנמצאם, שנאמר עליהם [דברים...
אולי בשעת הלידה
שזה או הוא או היא
והורגים אותו, בשביל שהיא תמשיך לחיות
כמבואר במשנה באהלות ז ו
אא"כ שם זה מדין רודף
המשנה שם אומרת מפני שחייה קודמין לחייו
זה עדיין קשור לרודף. [רק שיש דנים מי רודף את מי...]
 
אולי אם היא גואלת הדם של נרצח, למאן דאמר גואל הדם מצוה.
יש מצוה לנשים גם להרוג שבעה עממין, אבל מן הסתם לא לזה כיוונת.
תשובה מדוייקת! לשתי הדוגמאות שציינת התכוונתי! [רק לאו דוקא למ"ד גואל הדם מצוה, דגם לר"ע עכ"פ מותר לה]

מקורות:
גואל[ת] הדם - אשה -
רמב"ם הלכות רוצח ושמירת הנפש
פרק א הלכה ג
האב שהרג את בנו, אם היה לנהרג בן הרי זה הורג אבי אביו מפני שהוא גואל, ואם אין לו בן אין אחד מן האחין נעשה גואל הדם להמית את אביו אלא בית דין ממיתין אותו, ואחד הזכר ואחד הנקבה בגאולת הדם.

הריגת שבעה עממין על ידי אשה
כתב החינוך
פרשת ואתחנן מצוה תכה
מצות הריגת שבעה עממין
(א) להרוג שבעה עממים המחזיקין בארצנו טרם כבשנו אותה מהם,
והם הכנעני והאמורי וכו', ולאבדם בכל מקום שנמצאם, שנאמר עליהם [דברים ז', ב'], החרם תחרים אותם, ונכפלה המצוה בסדר שופטים. שנאמר שם [כ', י"ז], כי החרם תחרימם החתי והאמורי וגו'... ונוהגת מצוה זו בזכרים ונקבות, בכל מקום ובכל זמן שיש כח בידינו להורגם.
 
נערך לאחרונה:
פִּתָרוֹן
למאן דאמר?
שיטת רבי עקיבא שגואל הדם לאו מצוה, אלא רשות. ומכיוון שהחידה היתה בנוסח של מצוה תליתי את זה בזה.
תשובה מדוייקת! לשתי הדוגמאות שציינת התכוונתי! [רק לאו דוקא למ"ד גואל הדם מצוה]

מקורות:
גואל[ת] הדם - אשה -
רמב"ם הלכות רוצח ושמירת הנפש
פרק א הלכה ג
האב שהרג את בנו, אם היה לנהרג בן הרי זה הורג אבי אביו מפני שהוא גואל, ואם אין לו בן אין אחד מן האחין נעשה גואל הדם להמית את אביו אלא בית דין ממיתין אותו, ואחד הזכר ואחד הנקבה בגאולת הדם.

הריגת שבעה עממין על ידי אשה
כתב החינוך
פרשת ואתחנן מצוה תכה
מצות הריגת שבעה עממין
(א) להרוג שבעה עממים המחזיקין בארצנו טרם כבשנו אותה מהם,
והם הכנעני והאמורי וכו', ולאבדם בכל מקום שנמצאם, שנאמר עליהם [דברים ז', ב'], החרם תחרים אותם, ונכפלה המצוה בסדר שופטים. שנאמר שם [כ', י"ז], כי החרם תחרימם החתי והאמורי וגו'... ונוהגת מצוה זו בזכרים ונקבות, בכל מקום ובכל זמן שיש כח בידינו להורגם.
יישר כח,
אבל אם כן, יתכן להוסיף גם מחיית עמלק. אמנם לדעת החינוך מצוה זו אינה נוהגת בנשים, אבל כמדומני שיש חולקים, ומביאים ראיה ממה שכתוב שלמלחמת מצוה אפילו כלה יוצאה מחופתה.
 
אבל אם כן, יתכן להוסיף גם מחיית עמלק. אמנם לדעת החינוך מצוה זו אינה נוהגת בנשים, אבל כמדומני שיש חולקים, ומביאים ראיה ממה שכתוב שלמלחמת מצוה אפילו כלה יוצאה מחופתה.
החינוך כתב במפורש שמחיית עמלק נוהג בזכרים בלבד, ונשתברו קולמוסים באחרונים לבאר החילוק, עי' מנח"ח מל"מ שד"ח ועוד.
 
חזור
חלק עליון