• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

חידה: היכן מצינו שיש מצווה על האשה להרוג אדם?

dvidcohen

Well-known member
היכן מצינו שיש לאשה מצוה [או עכ"פ מותר לה] להרוג אדם, הגם שלא במקום פיקוח נפש או רודף וכיוצ"ב.
לי לע"ע יש שתי הכ"ת כאלה.
 
נערך לאחרונה:
אולי בשעת הלידה
שזה או הוא או היא
והורגים אותו, בשביל שהיא תמשיך לחיות
כמבואר במשנה באהלות ז ו
אא"כ שם זה מדין רודף
המשנה שם אומרת מפני שחייה קודמין לחייו
זה עדיין קשור לרודף. [רק שיש דנים מי רודף את מי...]
 
אולי אם היא גואלת הדם של נרצח, למאן דאמר גואל הדם מצוה.
יש מצוה לנשים גם להרוג שבעה עממין, אבל מן הסתם לא לזה כיוונת.
תשובה מדוייקת! לשתי הדוגמאות שציינת התכוונתי! [רק לאו דוקא למ"ד גואל הדם מצוה, דגם לר"ע עכ"פ מותר לה]

מקורות:
גואל[ת] הדם - אשה -
רמב"ם הלכות רוצח ושמירת הנפש
פרק א הלכה ג
האב שהרג את בנו, אם היה לנהרג בן הרי זה הורג אבי אביו מפני שהוא גואל, ואם אין לו בן אין אחד מן האחין נעשה גואל הדם להמית את אביו אלא בית דין ממיתין אותו, ואחד הזכר ואחד הנקבה בגאולת הדם.

הריגת שבעה עממין על ידי אשה
כתב החינוך
פרשת ואתחנן מצוה תכה
מצות הריגת שבעה עממין
(א) להרוג שבעה עממים המחזיקין בארצנו טרם כבשנו אותה מהם,
והם הכנעני והאמורי וכו', ולאבדם בכל מקום שנמצאם, שנאמר עליהם [דברים ז', ב'], החרם תחרים אותם, ונכפלה המצוה בסדר שופטים. שנאמר שם [כ', י"ז], כי החרם תחרימם החתי והאמורי וגו'... ונוהגת מצוה זו בזכרים ונקבות, בכל מקום ובכל זמן שיש כח בידינו להורגם.
 
נערך לאחרונה:
למאן דאמר?
שיטת רבי עקיבא שגואל הדם לאו מצוה, אלא רשות. ומכיוון שהחידה היתה בנוסח של מצוה תליתי את זה בזה.
תשובה מדוייקת! לשתי הדוגמאות שציינת התכוונתי! [רק לאו דוקא למ"ד גואל הדם מצוה]

מקורות:
גואל[ת] הדם - אשה -
רמב"ם הלכות רוצח ושמירת הנפש
פרק א הלכה ג
האב שהרג את בנו, אם היה לנהרג בן הרי זה הורג אבי אביו מפני שהוא גואל, ואם אין לו בן אין אחד מן האחין נעשה גואל הדם להמית את אביו אלא בית דין ממיתין אותו, ואחד הזכר ואחד הנקבה בגאולת הדם.

הריגת שבעה עממין על ידי אשה
כתב החינוך
פרשת ואתחנן מצוה תכה
מצות הריגת שבעה עממין
(א) להרוג שבעה עממים המחזיקין בארצנו טרם כבשנו אותה מהם,
והם הכנעני והאמורי וכו', ולאבדם בכל מקום שנמצאם, שנאמר עליהם [דברים ז', ב'], החרם תחרים אותם, ונכפלה המצוה בסדר שופטים. שנאמר שם [כ', י"ז], כי החרם תחרימם החתי והאמורי וגו'... ונוהגת מצוה זו בזכרים ונקבות, בכל מקום ובכל זמן שיש כח בידינו להורגם.
יישר כח,
אבל אם כן, יתכן להוסיף גם מחיית עמלק. אמנם לדעת החינוך מצוה זו אינה נוהגת בנשים, אבל כמדומני שיש חולקים, ומביאים ראיה ממה שכתוב שלמלחמת מצוה אפילו כלה יוצאה מחופתה.
 
אבל אם כן, יתכן להוסיף גם מחיית עמלק. אמנם לדעת החינוך מצוה זו אינה נוהגת בנשים, אבל כמדומני שיש חולקים, ומביאים ראיה ממה שכתוב שלמלחמת מצוה אפילו כלה יוצאה מחופתה.
החינוך כתב במפורש שמחיית עמלק נוהג בזכרים בלבד, ונשתברו קולמוסים באחרונים לבאר החילוק, עי' מנח"ח מל"מ שד"ח ועוד.
 
שיטת רבי עקיבא שגואל הדם לאו מצוה, אלא רשות. ומכיוון שהחידה היתה בנוסח של מצוה תליתי את זה בזה.

יישר כח,
אבל אם כן, יתכן להוסיף גם מחיית עמלק. אמנם לדעת החינוך מצוה זו אינה נוהגת בנשים, אבל כמדומני שיש חולקים, ומביאים ראיה ממה שכתוב שלמלחמת מצוה אפילו כלה יוצאה מחופתה.
איפה מצאת שיטה כזו לאו מצוה
 
איפה מצאת שיטה כזו לאו מצוה
לגבי גואל הדם, דעת רבי עקיבא שאינה מצוה (מכות פרק ב, משנה ז) אלא רשות.
לגבי חיוב נשים במחיית עמלק, החינוך פטר, אבל הרבה חולקים, ועיין שו"ת יביע אומר ח"ח סימן נ"ד שהרמב"ם מחייב.
 
לגבי גואל הדם, דעת רבי עקיבא שאינה מצוה (מכות פרק ב, משנה ז) אלא רשות.
לגבי חיוב נשים במחיית עמלק, החינוך פטר, אבל הרבה חולקים, ועיין שו"ת יביע אומר ח"ח סימן נ"ד שהרמב"ם מחייב.
גמרא מיירי בשוגג
 
חזור
חלק עליון