• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ו. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

חידה: ירא שמיים לפי השו״ע

לביא

Well-known member
לא שאלה קשה במיוחד.
כמה פעמים מצינו בשו״ע (ספציפית באורח החיים) שכתב ״וירא שמיים וכו׳״.
יש לציין גם את המקומות המדויקים ואת לשונו במלואה ולא רק את המספר.

הבהרה: לא מדובר רק במקומות שהכוונה לחומרא אלא אפילו הנהגה.
 
מו"ר חכם בן ציון נ"ע
אשמח מאוד למקור!
אחהמ"ר לא מובן משפט זה, כי הרי אף אחד לא ירא מהשו"ע, אלא מכיון שרצון הקב"ה שנקיים את ההלכה, לכן אדם מקיים את השו"ע.
ואם נלך בדרך משפט זה נמצא שמי שמחמיר מעבר לשו"ע אינו ירא שמים אלא ירא הגרב"צ...
כוונתו ברורה, שירא שמים אמיתי, לא צריך לירא מהשו"ע, אלא מהקב"ה, מה רצונו, לפעמים אדם חושב שהוא מקיים את השו"ע, אבל האם זה רצון ה'?!
בשביל הדוגמא, לא מזמן שמעתי סיפור מת"ח גדול שחכם שלום כהן זצוק"ל הלך בשבת ברח' יחזקאל בירושלים, למי שיודע זה עלייה חדה. עבר שם אברך, שאשתו סחבה עגלה עם ילד בפנים, ואילו האברך לא נקף אצבע, כיון שהחמיר שלא לטלטל בשבת. כשראה זאת חכם שלום, צעק על האברך: "מה היא שפחה שלך?"
ברור שיש מקום להחמיר בטלטול בשבת, אבל קודם צריך לראות שאחרים לא נפגעים...
וזו כוונת מורנו האורל"צ זצוק"ל.
 
אחהמ"ר לא מובן משפט זה, כי הרי אף אחד לא ירא מהשו"ע, אלא מכיון שרצון הקב"ה שנקיים את ההלכה, לכן אדם מקיים את השו"ע.
ואם נלך בדרך משפט זה נמצא שמי שמחמיר מעבר לשו"ע אינו ירא שמים אלא ירא הגרב"צ...
על מה ולמה יצא הקצף מלפני כת"ר ירום הודו ונישא מלכותו עדי עד הי"ו
א' - זה לשון הרב אורל"צ חכמה ומוסר בשער העבודה פרק א' עמוד פ"ח: "מי שאינו משתדל להחמיר אפי' במקום שיש פוסקים שמחמירים, אלא סומך על מרן השו"ע בכל מקום שהתיר, זו לא יראת הקב"ה, אלא יראת השו"ע". ע"כ.
ב' - לך נא ראה את שלום הכתוב לחיים בספר "כף החיים" להחכם השלם ר' יעקב חיים סופר באור"ח סי' קנ"ח ס"ק כ"ה: "כל אשר נשמתו זכה ביותר, תאוה נפשו לעשות חומרות וחסידות ביותר, וכל אשר אין נשמתו מתוקנת כ"כ תאוה נפשו לילך אחר הקולות", עיי"ש.
 
על מה ולמה יצא הקצף מלפני כת"ר ירום הודו ונישא מלכותו עדי עד הי"ו
א' - זה לשון הרב אורל"צ חכמה ומוסר בשער העבודה פרק א' עמוד פ"ח: "מי שאינו משתדל להחמיר אפי' במקום שיש פוסקים שמחמירים, אלא סומך על מרן השו"ע בכל מקום שהתיר, זו לא יראת הקב"ה, אלא יראת השו"ע". ע"כ.
אם היית קורא את הדוגמא שהביא החכם השלם שהגבת על דבריו היינו @אבי רביבו וכן @ע"ה ס"ט
תראה שהם הבינו את דברי האור לציון בתור הפוך על הפוך
והיינו- שאתה ציטטת מדברי האור לציון שצריך להחמיר מעבר לשו"ע ולהיות יר"ש ולא ירא שו"ע
ואילו הם הפכו את הקערה על פיה שכביכול כוונת הרב בן ציון שאף אם יש הלכה שהשו"ע אומר לך להחמיר יש פעמים שתהיה יר"ש ולכן תקל נגד השו"ע
 
אם היית קורא את הדוגמא שהביא החכם השלם שהגבת על דבריו היינו @אבי רביבו וכן @ע"ה ס"ט
תראה שהם הבינו את דברי האור לציון בתור הפוך על הפוך
והיינו- שאתה ציטטת מדברי האור לציון שצריך להחמיר מעבר לשו"ע ולהיות יר"ש ולא ירא שו"ע
ואילו הם הפכו את הקערה על פיה שכביכול כוונת הרב בן ציון שאף אם יש הלכה שהשו"ע אומר לך להחמיר יש פעמים שתהיה יר"ש ולכן תקל נגד השו"ע
"וגם פה לא עשיתי מהומה כי" אין מוקדם ומאוחר בתורה, ואם צא וחשוב הדבר הוא אשר כתבתי, לפני שהם הבינו בתור הפוך על הפוך, אז הכל על מקומו יבוא בשלום, ויעמוד בקנה אחד כפתור ופרח, בברכה וכט"ס בטוב ילין מור.
 
"וגם פה לא עשיתי מהומה כי" אין מוקדם ומאוחר בתורה, ואם צא וחשוב הדבר הוא אשר כתבתי, לפני שהם הבינו בתור הפוך על הפוך, אז הכל על מקומו יבוא בשלום, ויעמוד בקנה אחד כפתור ופרח, בברכה וכט"ס בטוב ילין מור.
זה עמוק מדי בשבילי, אין לי מושג מה התכוונת ומה מוסתר בדבריך
 
זה עמוק מדי בשבילי, אין לי מושג מה התכוונת ומה מוסתר בדבריך
לא כל הודעה שכותבים היא אמורה להיות הבעת דעה נגד או בעד מ"ד מסוים
ואם נתבונן יחד נראה שבס"ה הבאתי מקורו ולשון הטהור של חכם בן ציון
(ותוספת קטנה מהכה"ח אולי להיות עזר מעט לדברי הגרב"ץ ותו לא מידי)
וא"כ אם תביא בדעתך את מה שכתבתי לפני כל הסיפור מחכם שלום כנ"ל כי אין מוקדם ומאוחר
וא"כ אז זה לא מפחית או מעלה להסית דעה לכאן או לכאן דהיינו נגד או בעד
עכשיו מובן?
 
לא כל הודעה שכותבים היא אמורה להיות הבעת דעה נגד או בעד מ"ד מסוים
ואם נתבונן יחד נראה שבס"ה הבאתי מקורו ולשון הטהור של חכם בן ציון
(ותוספת קטנה מהכה"ח אולי להיות עזר מעט לדברי הגרב"ץ ותו לא מידי)
וא"כ אם תביא בדעתך את מה שכתבתי לפני כל הסיפור מחכם שלום כנ"ל כי אין מוקדם ומאוחר
וא"כ אז זה לא מפחית או מעלה להסית דעה לכאן או לכאן דהיינו נגד או בעד
עכשיו מובן?
מובן בהחלט
מ"מ אין כוונתי הייתה להביע דעה של נגד ח"ו
אלא סה"כ להעמיד דברי הר' בן ציון על דיוקם ועומדם, שלא יחשבו לרגע שכוונתו היתה הפוכה [כפי שחשבו פה כמה]
והאמת אהובה מכל [כ"ש בדבר שיכול לגרום תקלה כשהבינו דבריו הפוך מהאמת]
 
אחהמ"ר לא מובן משפט זה, כי הרי אף אחד לא ירא מהשו"ע, אלא מכיון שרצון הקב"ה שנקיים את ההלכה, לכן אדם מקיים את השו"ע.
ואם נלך בדרך משפט זה נמצא שמי שמחמיר מעבר לשו"ע אינו ירא שמים אלא ירא הגרב"צ...
כוונתו פשוטה שאם הרבה אחרונים מקשים על השו''ע קושיות עצומות א''כ ירא שמיים יחמיר בענין הזה ואם אינו מחמיר הרי זה כירא מהשו''ע
והיא לשיטתו שקבלת מרן ז''ל אינה אלא מספק
אבל כוונתו פשוטה.
 
אשמח מאוד למקור!

כוונתו ברורה, שירא שמים אמיתי, לא צריך לירא מהשו"ע, אלא מהקב"ה, מה רצונו, לפעמים אדם חושב שהוא מקיים את השו"ע, אבל האם זה רצון ה'?!
בשביל הדוגמא, לא מזמן שמעתי סיפור מת"ח גדול שחכם שלום כהן זצוק"ל הלך בשבת ברח' יחזקאל בירושלים, למי שיודע זה עלייה חדה. עבר שם אברך, שאשתו סחבה עגלה עם ילד בפנים, ואילו האברך לא נקף אצבע, כיון שהחמיר שלא לטלטל בשבת. כשראה זאת חכם שלום, צעק על האברך: "מה היא שפחה שלך?"
ברור שיש מקום להחמיר בטלטול בשבת, אבל קודם צריך לראות שאחרים לא נפגעים...
וזו כוונת מורנו האורל"צ זצוק"ל.
המשל לא כ''כ קשור לדברי הגרבץ
 
על מה ולמה יצא הקצף מלפני כת"ר ירום הודו ונישא מלכותו עדי עד הי"ו
א' - זה לשון הרב אורל"צ חכמה ומוסר בשער העבודה פרק א' עמוד פ"ח: "מי שאינו משתדל להחמיר אפי' במקום שיש פוסקים שמחמירים, אלא סומך על מרן השו"ע בכל מקום שהתיר, זו לא יראת הקב"ה, אלא יראת השו"ע". ע"כ.
על זה בדיוק תמהתי את תמיהתי. וכי מרן לא ידע שיש מחמירים והיקל נגדם?! וכי לא היה לו ירא"ש?
 
כוונתו פשוטה שאם הרבה אחרונים מקשים על השו''ע קושיות עצומות א''כ ירא שמיים יחמיר בענין הזה ואם אינו מחמיר הרי זה כירא מהשו''ע
והיא לשיטתו שקבלת מרן ז''ל אינה אלא מספק
אבל כוונתו פשוטה.
ממש לא כותב שבמקום שרבים הקשו וכו'.
 
אם היית קורא את הדוגמא שהביא החכם השלם שהגבת על דבריו היינו @אבי רביבו וכן @ע"ה ס"ט
תראה שהם הבינו את דברי האור לציון בתור הפוך על הפוך
והיינו- שאתה ציטטת מדברי האור לציון שצריך להחמיר מעבר לשו"ע ולהיות יר"ש ולא ירא שו"ע
ואילו הם הפכו את הקערה על פיה שכביכול כוונת הרב בן ציון שאף אם יש הלכה שהשו"ע אומר לך להחמיר יש פעמים שתהיה יר"ש ולכן תקל נגד השו"ע
נא לפרש דברי נגדי. לא לזאת כוונתי כלל.
כוונתי פשוטה, שאדם שמקיים את כל ד' השו"ע כפשוטם הן לחומרא הן לקולא, הוא יר"ש גדול, וזה שאינו מחמיר אינו מפני שאינו ירא מהקב"ה וירא מהשו"ע ח"ו. אלא שהוא ירא מהקב"ה ולכן עושה לו רב ונוהג כמותו בכל.
 
ב' - לך נא ראה את שלום הכתוב לחיים בספר "כף החיים" להחכם השלם ר' יעקב חיים סופר באור"ח סי' קנ"ח ס"ק כ"ה: "כל אשר נשמתו זכה ביותר, תאוה נפשו לעשות חומרות וחסידות ביותר, וכל אשר אין נשמתו מתוקנת כ"כ תאוה נפשו לילך אחר הקולות", עיי"ש.
ומי שנפשו אינה זכה לא יכול להיות יר"ש?!
הכה"ח כותב על יסוד הנשמה, שנשמה שהגיעה לעולם זכה נמשכת וכו', אבל עבודת ה' היא לכולם, ולא רק למי שנפשו זכה.
ולידע הכללי, בליקוטי הלכות חו"מ (הלכות מתנה הלכה ה אות לז) כ' שגם החומרות הם פגם, וז"ל "וזה ששאל עשו אבא איך מעשרין את התבן ואת המלח, שרימה את אביו בזה. כי הראה עצמו שמדקדק הרבה בכל מצוה לעשותה בחומרות יתרות, כי משם היה אחיזתו מפגם ריבוי החומרות היתרות, וכמובא בדברינו במקום אחר מזה, שחומרות יתרות הם ג"כ פגם גדול. ע"ש".
וע"ש אות לח שהרחיב בזה, ושמקרא מלא הוא מפי שלמה המלך ע"ה (קהלת טז-יז) "אל תצדק הרבה ואל תרשע הרבה". ע"ש דבריו הנפלאים.
 
יש משפט יפה, אינני יודע מה מקורו.
"יהודי צריך להיות ירא שמים, לא ירא מהשו"ע".
עוד לא קראתי עמ׳ 2, כך שייתכן שכבר ענו כפי שאני עומד לענות -
לא הגבלתי יראת שמיים כלפי השו״ע חלילה. הנושא עוסק ב״ירא שמיים לפי השו״ע״ (לשון הכותרת)
אם תקרא את השרשור תראה שעיקר כוונתי במי שלא מתעניין בחידה מתוך חוסר ירא״ש, לא מחמת דעת השו״ע עצמה אמרתי זאת אלא מחמת שלא מתעניין בדעת השו״ע.
עריכה: לא. מסתבר שאף אחד לא טורח לקרוא את השרשור, אלא רק ממשיך לפלפל בטעות שיצאה לאבי רביבו בתגובה הנ״ל. חבל.
 
ממש לא כותב שבמקום שרבים הקשו וכו'.
הוא כותב שמי שלא משתדל להחמיר היכא שהפוסקים חולקים על השו''ע ולא מחממיר
וכידוע שאין האחרונים חולקים סתם אלא או מקושיא או מסברא ופשוט.
 
ומי שנפשו אינה זכה לא יכול להיות יר"ש?!
הכה"ח כותב על יסוד הנשמה, שנשמה שהגיעה לעולם זכה נמשכת וכו', אבל עבודת ה' היא לכולם, ולא רק למי שנפשו זכה.
ולידע הכללי, בליקוטי הלכות חו"מ (הלכות מתנה הלכה ה אות לז) כ' שגם החומרות הם פגם, וז"ל "וזה ששאל עשו אבא איך מעשרין את התבן ואת המלח, שרימה את אביו בזה. כי הראה עצמו שמדקדק הרבה בכל מצוה לעשותה בחומרות יתרות, כי משם היה אחיזתו מפגם ריבוי החומרות היתרות, וכמובא בדברינו במקום אחר מזה, שחומרות יתרות הם ג"כ פגם גדול. ע"ש".
וע"ש אות לח שהרחיב בזה, ושמקרא מלא הוא מפי שלמה המלך ע"ה (קהלת טז-יז) "אל תצדק הרבה ואל תרשע הרבה". ע"ש דבריו הנפלאים.
הוא מביא משל לחומרות יתירות לעשר מן המלח וכיו''ב שאין בזה שום ענין להחמיר ואולי לזה כוונתו חומרות יתירות להחמיר דברים שאין בהם ממש כעשיו אבל אם יש מחלוקת הפוסקים אפשר שמודה שראוי להחמיר
ולו יהא שס''ל שאין להחמיר אף פעם הכה''ח פליג עליה.
 
עוד לא קראתי עמ׳ 2, כך שייתכן שכבר ענו כפי שאני עומד לענות -
לא הגבלתי יראת שמיים כלפי השו״ע חלילה. הנושא עוסק ב״ירא שמיים לפי השו״ע״ (לשון הכותרת)
אם תקרא את השרשור תראה שעיקר כוונתי במי שלא מתעניין בחידה מתוך חוסר ירא״ש, לא מחמת דעת השו״ע עצמה אמרתי זאת אלא מחמת שלא מתעניין בדעת השו״ע.
עריכה: לא. מסתבר שאף אחד לא טורח לקרוא את השרשור, אלא רק ממשיך לפלפל בטעות שיצאה לאבי רביבו בתגובה הנ״ל. חבל.
לא התכוונתי אליך חלילה! פשוט רק הכנסתי רעיון....
לא כל דבר צריך לפרש בתור מתקפה/קושיה/תמיהה(/תוסיף מה שצריך...)
אם היית קורא את הדוגמא שהביא החכם השלם שהגבת על דבריו היינו @אבי רביבו וכן @ע"ה ס"ט
תראה שהם הבינו את דברי האור לציון בתור הפוך על הפוך
והיינו- שאתה ציטטת מדברי האור לציון שצריך להחמיר מעבר לשו"ע ולהיות יר"ש ולא ירא שו"ע
ואילו הם הפכו את הקערה על פיה שכביכול כוונת הרב בן ציון שאף אם יש הלכה שהשו"ע אומר לך להחמיר יש פעמים שתהיה יר"ש ולכן תקל נגד השו"ע
לא ראיתי את האורל"צ בפנים, פשוט זכרתי מימרא כזאת והסברתי אותה לפי דרכי.
דברי אינם נסתרים מדברי האורל"צ, אני כתבתי רעיון מוסרי, והוא כתב משהו אחר, שניהם נכונים.
אבל ברור, לא כיוונתי לדברי האורל"צ עצמו.
עריכה: לא. מסתבר
עם נקודה או בלי? זה משנה את כוונתך...
 
נערך לאחרונה:
לא התכוונתי אליך חלילה! פשוט רק הכנסתי רעיון....
לא כל דבר צריך לפר בתור מתקפה/קושיה/תמיהה(/תוסיף מה שצריך...)

לא ראיתי את האורל"צ בפנים, פשוט זכרתי מימרא כזאת והסברתי אותה לפי דרכי.
דברי אינם נסתרים מדברי האורל"צ, אני כתבתי רעיון מוסרי, והוא כתב משהו אחר, שניהם נכונים.
אבל ברור, לא כיוונתי לדברי האורל"צ עצמו.

עם נקודה או בלי? זה משנה את כוונתך...
אלו דברי מרן הראש"ל שליט"א משם מרן אביו זיע"א, וברוך שכיוונתי:
1740484738591.png
 
חזור
חלק עליון