אשמח מאוד למקור!מו"ר חכם בן ציון נ"ע
כוונתו ברורה, שירא שמים אמיתי, לא צריך לירא מהשו"ע, אלא מהקב"ה, מה רצונו, לפעמים אדם חושב שהוא מקיים את השו"ע, אבל האם זה רצון ה'?!אחהמ"ר לא מובן משפט זה, כי הרי אף אחד לא ירא מהשו"ע, אלא מכיון שרצון הקב"ה שנקיים את ההלכה, לכן אדם מקיים את השו"ע.
ואם נלך בדרך משפט זה נמצא שמי שמחמיר מעבר לשו"ע אינו ירא שמים אלא ירא הגרב"צ...
כיון שהחמיר שלא לטלטל בשבת
כמוני כמוך, גם אני משתדל להחמיר ולשמור שבתברור שיש מקום להחמיר בטלטול בשבת
על מה ולמה יצא הקצף מלפני כת"ר ירום הודו ונישא מלכותו עדי עד הי"ואחהמ"ר לא מובן משפט זה, כי הרי אף אחד לא ירא מהשו"ע, אלא מכיון שרצון הקב"ה שנקיים את ההלכה, לכן אדם מקיים את השו"ע.
ואם נלך בדרך משפט זה נמצא שמי שמחמיר מעבר לשו"ע אינו ירא שמים אלא ירא הגרב"צ...
אם היית קורא את הדוגמא שהביא החכם השלם שהגבת על דבריו היינו @אבי רביבו וכן @ע"ה ס"טעל מה ולמה יצא הקצף מלפני כת"ר ירום הודו ונישא מלכותו עדי עד הי"ו
א' - זה לשון הרב אורל"צ חכמה ומוסר בשער העבודה פרק א' עמוד פ"ח: "מי שאינו משתדל להחמיר אפי' במקום שיש פוסקים שמחמירים, אלא סומך על מרן השו"ע בכל מקום שהתיר, זו לא יראת הקב"ה, אלא יראת השו"ע". ע"כ.
"וגם פה לא עשיתי מהומה כי" אין מוקדם ומאוחר בתורה, ואם צא וחשוב הדבר הוא אשר כתבתי, לפני שהם הבינו בתור הפוך על הפוך, אז הכל על מקומו יבוא בשלום, ויעמוד בקנה אחד כפתור ופרח, בברכה וכט"ס בטוב ילין מור.אם היית קורא את הדוגמא שהביא החכם השלם שהגבת על דבריו היינו @אבי רביבו וכן @ע"ה ס"ט
תראה שהם הבינו את דברי האור לציון בתור הפוך על הפוך
והיינו- שאתה ציטטת מדברי האור לציון שצריך להחמיר מעבר לשו"ע ולהיות יר"ש ולא ירא שו"ע
ואילו הם הפכו את הקערה על פיה שכביכול כוונת הרב בן ציון שאף אם יש הלכה שהשו"ע אומר לך להחמיר יש פעמים שתהיה יר"ש ולכן תקל נגד השו"ע
זה עמוק מדי בשבילי, אין לי מושג מה התכוונת ומה מוסתר בדבריך"וגם פה לא עשיתי מהומה כי" אין מוקדם ומאוחר בתורה, ואם צא וחשוב הדבר הוא אשר כתבתי, לפני שהם הבינו בתור הפוך על הפוך, אז הכל על מקומו יבוא בשלום, ויעמוד בקנה אחד כפתור ופרח, בברכה וכט"ס בטוב ילין מור.
לא כל הודעה שכותבים היא אמורה להיות הבעת דעה נגד או בעד מ"ד מסויםזה עמוק מדי בשבילי, אין לי מושג מה התכוונת ומה מוסתר בדבריך
מובן בהחלטלא כל הודעה שכותבים היא אמורה להיות הבעת דעה נגד או בעד מ"ד מסוים
ואם נתבונן יחד נראה שבס"ה הבאתי מקורו ולשון הטהור של חכם בן ציון
(ותוספת קטנה מהכה"ח אולי להיות עזר מעט לדברי הגרב"ץ ותו לא מידי)
וא"כ אם תביא בדעתך את מה שכתבתי לפני כל הסיפור מחכם שלום כנ"ל כי אין מוקדם ומאוחר
וא"כ אז זה לא מפחית או מעלה להסית דעה לכאן או לכאן דהיינו נגד או בעד
עכשיו מובן?
כוונתו פשוטה שאם הרבה אחרונים מקשים על השו''ע קושיות עצומות א''כ ירא שמיים יחמיר בענין הזה ואם אינו מחמיר הרי זה כירא מהשו''עאחהמ"ר לא מובן משפט זה, כי הרי אף אחד לא ירא מהשו"ע, אלא מכיון שרצון הקב"ה שנקיים את ההלכה, לכן אדם מקיים את השו"ע.
ואם נלך בדרך משפט זה נמצא שמי שמחמיר מעבר לשו"ע אינו ירא שמים אלא ירא הגרב"צ...
המשל לא כ''כ קשור לדברי הגרבץאשמח מאוד למקור!
כוונתו ברורה, שירא שמים אמיתי, לא צריך לירא מהשו"ע, אלא מהקב"ה, מה רצונו, לפעמים אדם חושב שהוא מקיים את השו"ע, אבל האם זה רצון ה'?!
בשביל הדוגמא, לא מזמן שמעתי סיפור מת"ח גדול שחכם שלום כהן זצוק"ל הלך בשבת ברח' יחזקאל בירושלים, למי שיודע זה עלייה חדה. עבר שם אברך, שאשתו סחבה עגלה עם ילד בפנים, ואילו האברך לא נקף אצבע, כיון שהחמיר שלא לטלטל בשבת. כשראה זאת חכם שלום, צעק על האברך: "מה היא שפחה שלך?"
ברור שיש מקום להחמיר בטלטול בשבת, אבל קודם צריך לראות שאחרים לא נפגעים...
וזו כוונת מורנו האורל"צ זצוק"ל.
על זה בדיוק תמהתי את תמיהתי. וכי מרן לא ידע שיש מחמירים והיקל נגדם?! וכי לא היה לו ירא"ש?על מה ולמה יצא הקצף מלפני כת"ר ירום הודו ונישא מלכותו עדי עד הי"ו
א' - זה לשון הרב אורל"צ חכמה ומוסר בשער העבודה פרק א' עמוד פ"ח: "מי שאינו משתדל להחמיר אפי' במקום שיש פוסקים שמחמירים, אלא סומך על מרן השו"ע בכל מקום שהתיר, זו לא יראת הקב"ה, אלא יראת השו"ע". ע"כ.
ממש לא כותב שבמקום שרבים הקשו וכו'.כוונתו פשוטה שאם הרבה אחרונים מקשים על השו''ע קושיות עצומות א''כ ירא שמיים יחמיר בענין הזה ואם אינו מחמיר הרי זה כירא מהשו''ע
והיא לשיטתו שקבלת מרן ז''ל אינה אלא מספק
אבל כוונתו פשוטה.
נא לפרש דברי נגדי. לא לזאת כוונתי כלל.אם היית קורא את הדוגמא שהביא החכם השלם שהגבת על דבריו היינו @אבי רביבו וכן @ע"ה ס"ט
תראה שהם הבינו את דברי האור לציון בתור הפוך על הפוך
והיינו- שאתה ציטטת מדברי האור לציון שצריך להחמיר מעבר לשו"ע ולהיות יר"ש ולא ירא שו"ע
ואילו הם הפכו את הקערה על פיה שכביכול כוונת הרב בן ציון שאף אם יש הלכה שהשו"ע אומר לך להחמיר יש פעמים שתהיה יר"ש ולכן תקל נגד השו"ע
ומי שנפשו אינה זכה לא יכול להיות יר"ש?!ב' - לך נא ראה את שלום הכתוב לחיים בספר "כף החיים" להחכם השלם ר' יעקב חיים סופר באור"ח סי' קנ"ח ס"ק כ"ה: "כל אשר נשמתו זכה ביותר, תאוה נפשו לעשות חומרות וחסידות ביותר, וכל אשר אין נשמתו מתוקנת כ"כ תאוה נפשו לילך אחר הקולות", עיי"ש.
עוד לא קראתי עמ׳ 2, כך שייתכן שכבר ענו כפי שאני עומד לענות -יש משפט יפה, אינני יודע מה מקורו.
"יהודי צריך להיות ירא שמים, לא ירא מהשו"ע".
הוא כותב שמי שלא משתדל להחמיר היכא שהפוסקים חולקים על השו''ע ולא מחממירממש לא כותב שבמקום שרבים הקשו וכו'.
הוא מביא משל לחומרות יתירות לעשר מן המלח וכיו''ב שאין בזה שום ענין להחמיר ואולי לזה כוונתו חומרות יתירות להחמיר דברים שאין בהם ממש כעשיו אבל אם יש מחלוקת הפוסקים אפשר שמודה שראוי להחמירומי שנפשו אינה זכה לא יכול להיות יר"ש?!
הכה"ח כותב על יסוד הנשמה, שנשמה שהגיעה לעולם זכה נמשכת וכו', אבל עבודת ה' היא לכולם, ולא רק למי שנפשו זכה.
ולידע הכללי, בליקוטי הלכות חו"מ (הלכות מתנה הלכה ה אות לז) כ' שגם החומרות הם פגם, וז"ל "וזה ששאל עשו אבא איך מעשרין את התבן ואת המלח, שרימה את אביו בזה. כי הראה עצמו שמדקדק הרבה בכל מצוה לעשותה בחומרות יתרות, כי משם היה אחיזתו מפגם ריבוי החומרות היתרות, וכמובא בדברינו במקום אחר מזה, שחומרות יתרות הם ג"כ פגם גדול. ע"ש".
וע"ש אות לח שהרחיב בזה, ושמקרא מלא הוא מפי שלמה המלך ע"ה (קהלת טז-יז) "אל תצדק הרבה ואל תרשע הרבה". ע"ש דבריו הנפלאים.
לא התכוונתי אליך חלילה! פשוט רק הכנסתי רעיון....עוד לא קראתי עמ׳ 2, כך שייתכן שכבר ענו כפי שאני עומד לענות -
לא הגבלתי יראת שמיים כלפי השו״ע חלילה. הנושא עוסק ב״ירא שמיים לפי השו״ע״ (לשון הכותרת)
אם תקרא את השרשור תראה שעיקר כוונתי במי שלא מתעניין בחידה מתוך חוסר ירא״ש, לא מחמת דעת השו״ע עצמה אמרתי זאת אלא מחמת שלא מתעניין בדעת השו״ע.
עריכה: לא. מסתבר שאף אחד לא טורח לקרוא את השרשור, אלא רק ממשיך לפלפל בטעות שיצאה לאבי רביבו בתגובה הנ״ל. חבל.
לא ראיתי את האורל"צ בפנים, פשוט זכרתי מימרא כזאת והסברתי אותה לפי דרכי.אם היית קורא את הדוגמא שהביא החכם השלם שהגבת על דבריו היינו @אבי רביבו וכן @ע"ה ס"ט
תראה שהם הבינו את דברי האור לציון בתור הפוך על הפוך
והיינו- שאתה ציטטת מדברי האור לציון שצריך להחמיר מעבר לשו"ע ולהיות יר"ש ולא ירא שו"ע
ואילו הם הפכו את הקערה על פיה שכביכול כוונת הרב בן ציון שאף אם יש הלכה שהשו"ע אומר לך להחמיר יש פעמים שתהיה יר"ש ולכן תקל נגד השו"ע
עם נקודה או בלי? זה משנה את כוונתך...עריכה: לא. מסתבר
אלו דברי מרן הראש"ל שליט"א משם מרן אביו זיע"א, וברוך שכיוונתי:לא התכוונתי אליך חלילה! פשוט רק הכנסתי רעיון....
לא כל דבר צריך לפר בתור מתקפה/קושיה/תמיהה(/תוסיף מה שצריך...)
לא ראיתי את האורל"צ בפנים, פשוט זכרתי מימרא כזאת והסברתי אותה לפי דרכי.
דברי אינם נסתרים מדברי האורל"צ, אני כתבתי רעיון מוסרי, והוא כתב משהו אחר, שניהם נכונים.
אבל ברור, לא כיוונתי לדברי האורל"צ עצמו.
עם נקודה או בלי? זה משנה את כוונתך...
אחר המחילה אלף והקידה אלפיים...המשל לא כ''כ קשור לדברי הגרבץ