• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

חידה: לאו שעובר מאחד לשני

פִּתָרוֹן
בספר מחזה אברהם הביא שישראל העולה לדוכן לברכת כהנים, עובר על לאו הבא מכלל עשה של "כה תברכו". וזה דוקא עם עולה לבד, אבל אם כהן עולה עמו לא עובר אם לא מברך. והביא בשם העובר אורח (לר"א תאומים) שכהן שעולה עם ישראל לדוכן, הכהן עובר על איסור של נשיאת כפים של זר, כי הוא משתתף עם איסור, בבחינת אל תשת ידך עם רשע להיות עד. נמצא שישראל שעולה לדוכן לברכת כהנים ולא אומר כלום, עובר איסור, אבל כשעולה הכהן אחריו, הכהן עובר איסור של נשיאת כפיים עם זר, והישראל שעמד קודם לא עובר כי הוא עם כהן והוא שותק.
לדעתי השאלה לא ברורה, מה הכוונה לאו עובר? הראשון פטור.? או שגם השני חיב או שזה שני חיובים?
בהתחלה הראשון מתחייב ע"י שעומד באותו מקום, ואחרי שהשני בא לידו אז השני מתחייב באותו לאו והראשון פטור.
 
בספר מחזה אברהם הביא שישראל העולה לדוכן לברכת כהנים, עובר על לאו הבא מכלל עשה של "כה תברכו". וזה דוקא עם עולה לבד, אבל אם כהן עולה עמו לא עובר אם לא מברך. והביא בשם העובר אורח (לר"א תאומים) שכהן שעולה עם ישראל לדוכן, הכהן עובר על איסור של נשיאת כפים של זר, כי הוא משתתף עם איסור, בבחינת אל תשת ידך עם רשע להיות עד. נמצא שישראל שעולה לדוכן לברכת כהנים ולא אומר כלום, עובר איסור, אבל כשעולה הכהן אחריו, הכהן עובר איסור של נשיאת כפיים עם זר, והישראל שעמד קודם לא עובר כי הוא עם כהן והוא שותק.
 
פִּתָרוֹן
חזור
חלק עליון