• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

חידה: למה ועל מי הכין יעקב נזיד עדשים?

פִּתָרוֹן
התשובה
כלי יקר
כי נראין הדברים שבכוונה ולא במקרה יזד יעקב נזיד כי ידע שיבוא עשו מן השדה והיה רצונו לקנות ממנו הבכורה ולטעון עליו הרי אתה הולך בכל יום במקום גדודי חיות וחייך תלוין לך מנגד ולמה זה לך בכורה כי בעיני אתה חשוב כמת בכל יום ועל כן עשה תבשיל של עדשים שעושין להברות את האבל ע"ד שפירש"י בפסוק נז מב מתנחם לך להרגך כבר שתה עליך כוס של תנחומין כך עשה יעקב סעודת הבראה על עשו לומר לו הרי אתה דומה בעיני כאלו אתה כבר מת ולמה זה לך בכורה והודה עשו לדבריו ואמר הנה אנכי הולך למות ואני קרוב יותר אל המיתה מן החיים א"כ למה זה לי בכורה במלת זה לי הוא כמראה באצבע על דבר ששייכה בו הבכורה גם ביום ההוא וזהו העבודה שהיתה בבכורות
למה ועל מי הכין יעקב נזיד עדשים?
כיון אחר.
ויזד יעקב נזיד, א"ר אלעזר הא אוקמוה וכו', אבל ויזד יעקב נזיד, יעקב איהו ידע עיקרא דיליה. יבאר כי מחכמתו של יעקב היה לבשל עדשים לכשיבא עשו מן השדה והוא עיף להוסיף עליו עייפות על עייפותו, וזה לפי שתבשיל העדשים הוא מחליש כת הדם בטבעו, אשר צוו (ברכות מ.) בדרך הרפואה לאכלם אחד לשלשים יום למנוע חולי האסכרה הבאה מתגבורת הדם, והנה א"כ נמצא בעדשים שני דברים הפכיים, הא' שהם אדומים, ומן הדין היה שיחזיק מין את מינו האדום לאדום, והוא בהפך, וזה היה מחכמת יעקב ע"ה וכו'. (כתם פז על הזוה"ק)​
 
נערך לאחרונה:
"ויזד יעקב נזיד ויבא עשו מן השדה והוא עיף" -- אמר רבי אלעזר, ויזד יעקב, הא אוקמוה דהא בגין אבלותא דאברהם הוה, אבל ויזד יצחק נזיד מבעי ליה, אלא ויזד יעקב נזיד, דאיהו הוה ידע עקרא דיליה בההוא סטרא דאתדבק ביה, ובגין כך עבד תבשילין סומקין, עדשים תבשיל סומקא, דתבשילא דא מתבר חילא ותוקפא דדמא סומקא, בגין לתברא תוקפיה וחיליה, ובגין כך עבד ליה בחכמתא כההוא גוונא סומקא, ועל ההוא תבשילא אזדבן ליה לעבדא, וזבין בכירותיה ליעקב, ובההיא שעתא ידע יעקב דבגין שעיר חד דיקרבון ישראל לגבי דרגא דיליה, יתהפך לעבדא לבנוי, ולא יקטרג לון, ובכלא אזל יעקב לגביה דעשו בחכמה, בגין ההוא דרגא חכים דעשו, ולא יכיל לשלטאה ואתכפיא, ולא אסתאב (ביה) ביתיה, ואיהו יגין עליה. (זוהר ח"א קלט)
 
"ויזד יעקב נזיד ויבא עשו מן השדה והוא עיף" -- אמר רבי אלעזר, ויזד יעקב, הא אוקמוה דהא בגין אבלותא דאברהם הוה, אבל ויזד יצחק נזיד מבעי ליה, אלא ויזד יעקב נזיד, דאיהו הוה ידע עקרא דיליה בההוא סטרא דאתדבק ביה, ובגין כך עבד תבשילין סומקין, עדשים תבשיל סומקא, דתבשילא דא מתבר חילא ותוקפא דדמא סומקא, בגין לתברא תוקפיה וחיליה, ובגין כך עבד ליה בחכמתא כההוא גוונא סומקא, ועל ההוא תבשילא אזדבן ליה לעבדא, וזבין בכירותיה ליעקב, ובההיא שעתא ידע יעקב דבגין שעיר חד דיקרבון ישראל לגבי דרגא דיליה, יתהפך לעבדא לבנוי, ולא יקטרג לון, ובכלא אזל יעקב לגביה דעשו בחכמה, בגין ההוא דרגא חכים דעשו, ולא יכיל לשלטאה ואתכפיא, ולא אסתאב (ביה) ביתיה, ואיהו יגין עליה. (זוהר ח"א קלט)
דבריך אלו כמו שציטט כבר מתגעגע
לא לזה כוונתי, אבל מתקרבים ברעיון (ד"א הזהר היה לפני התאריך שציינתי)
 
התשובה
כלי יקר
כי נראין הדברים שבכוונה ולא במקרה יזד יעקב נזיד כי ידע שיבוא עשו מן השדה והיה רצונו לקנות ממנו הבכורה ולטעון עליו הרי אתה הולך בכל יום במקום גדודי חיות וחייך תלוין לך מנגד ולמה זה לך בכורה כי בעיני אתה חשוב כמת בכל יום ועל כן עשה תבשיל של עדשים שעושין להברות את האבל ע"ד שפירש"י בפסוק נז מב מתנחם לך להרגך כבר שתה עליך כוס של תנחומין כך עשה יעקב סעודת הבראה על עשו לומר לו הרי אתה דומה בעיני כאלו אתה כבר מת ולמה זה לך בכורה והודה עשו לדבריו ואמר הנה אנכי הולך למות ואני קרוב יותר אל המיתה מן החיים א"כ למה זה לי בכורה במלת זה לי הוא כמראה באצבע על דבר ששייכה בו הבכורה גם ביום ההוא וזהו העבודה שהיתה בבכורות
 
פִּתָרוֹן
חזור
חלק עליון