• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

חידה: מי לא נמנה במניין בני ישראל?

פִּתָרוֹן
כתב הרמ"ע מפאנו בספרו עשרה מאמרות, אם כל חי, חלק א' סימן ג':
1684702987304.png
והיינו שמי שהיה עקר לא נמנה במניין בנ"י.

עוד כתב המבי"ט בספרו בית אלהים, שער היסודות פרק מ"ז:
1684703122135.png
והיינו שרשעים מבנ"י לא נמנו במניין.

ועוד הוסיפו והביאו כאן לעיל את דברי הרמב"ן בבמדבר א' י"ח:
1684703276899.png
וכן בבמדבר ה', ב':
1684703312457.png
ומשמע מכך שגם הערב רב לא נמנו במניין בני ישראל.
איזה סוג של אנשים מבני ישראל לא נמנו במניין בני ישראל?
שבט לוי נמנה בנפרד בפרשה שלנו, ולא נכלל במנין של עם ישראל, אמנם במנין הקודם שבט לוי נמנה ביחד עם עם ישראל והמספר יצא אותו דבר, עיין באור החיים הקדוש בפרשתינו.
 
הפלא הגדול שמנינם של כל שבט ושבט הוא מנין עגול של מאות שלמות, למעט שבט גד שמנינם הוא גם עשרות, כלומר חמישים.
וצ"ב מה הפשט האם אכן מנינם היה ממש כפי הכתוב, או שמא התורה הק' עיגלה.
ולא בדקתי במפרשים.
 
ועיין בספר תורת יעקב להגרי"ח סופר שליט"א (סימן נ"ח). שהאריך בענין זה, ובתוך דבריו הביא מהרמב"ן בפרשתנו במדבר, שהיו ערב רב נלווים אל ישראל בשנה השנית, ולא נמנו במנין זה, עיי"ש.
מביא כן בשם הרמב"ן בבמדבר א', י"ח (ושם ה', ב'), שהערב רב לא נמנו.
ואולם זה סותר את מש"כ האור החיים בשמות ל"ב, י"א שהערב רב מתו במעשה העגל. (וכ"כ רבינו אפרים ב"ר שמשון מבעלי התוספות).
עכ"פ, אשמח לקבל תשובות נוספות.
 
מביא כן בשם הרמב"ן בבמדבר א', י"ח (ושם ה', ב'), שהערב רב לא נמנו.
ואולם זה סותר את מש"כ האור החיים בשמות ל"ב, י"א שהערב רב מתו במעשה העגל. (וכ"כ רבינו אפרים ב"ר שמשון מבעלי התוספות).
עכ"פ, אשמח לקבל תשובות נוספות.
עיי"ש שהביא גם דברי אוה"ח הנ"ל
 
כתב הרמ"ע מפאנו בספרו עשרה מאמרות, אם כל חי, חלק א' סימן ג':
1684702987304.png
והיינו שמי שהיה עקר לא נמנה במניין בנ"י.

עוד כתב המבי"ט בספרו בית אלהים, שער היסודות פרק מ"ז:
1684703122135.png
והיינו שרשעים מבנ"י לא נמנו במניין.

ועוד הוסיפו והביאו כאן לעיל את דברי הרמב"ן בבמדבר א' י"ח:
1684703276899.png
וכן בבמדבר ה', ב':
1684703312457.png
ומשמע מכך שגם הערב רב לא נמנו במניין בני ישראל.
 
פִּתָרוֹן


כתוב את תגובתך
חזור
חלק עליון