יאיר יחז. מעודה
Active member
עשרה אנשים מתפללים תפילת שחרית/מנחה ואין להם רשות לעשות חזרת הש"צ (יהיו ברכות לבטלה) וה"ה קדיש תתקבל גם בערבית. מדוע? מקור.
חשבתי על כך, אבל הרב השואל @יאיר יחז. מעודה ביקש מקורכשהגיעו לחזרת הש"ץ עבר זמן תפילה, ובערבית כשהגיעו לתתקבל עלה השחר.
כוונתי בשאלה, שאינם יכולים כלל לעשות חזרת הש"צ וקדיש תתקבלאולי כשאין עשרה [או עכ"פ רוב] שסיימו תפילתם כמבואר בש"ע סי' נה ס"ו
אם אני זוכר נכון לדעת הסוברים שאם יסתיים זמן תפילה טרם התחיל אותה אז הוא אינו יכול אף להתחיל להתפלל. ולחולקים וסוברים שאפשר, אפשר גם לעשות חזרה.כשהגיעו לחזרת הש"ץ עבר זמן תפילה, ובערבית כשהגיעו לתתקבל עלה השחר.
במקרה זה ההוראה היא לענות אמן ועושים חזרה.חזרת הש"ץ - אם אין י' שמכוונים וכמו שפסק מרן בשו"ע (קכ"ד ד') "כשש"צ חוזר התפלה, הקהל יש להם לשתוק ולכוין לברכות שמברך החזן ולענות אמן, ואם אין ט' מכוונים לברכותיו, קרוב להיות ברכותיו לבטלה".
אכן יעזוראולי אציג כאן את מקור הדין?
נו...אולי אציג כאן את מקור הדין?
רק יש להעיר שלהלכה פוסק מרן שליט"א בילקו"י ח"ב עמ' שנח כדעת השו"ע ולא כהרדב"ז שיכולים לומר חזרה ותתקבל בכהאי גוונאשם כתב לגבי ציבור שהתפללו ביחידות, שלא היה מנין ותוך כדי תפילתם נוספו עליהם והתפללו עמהם, לא יעשו חזרת הש"ץ. חזק וברוך.
וסב"ל לאן הלך?רק יש להעיר שלהלכה פוסק מרן שליט"א בילקו"י ח"ב עמ' שנח כדעת השו"ע ולא כהרדב"ז שיכולים לומר חזרה ותתקבל בכהאי גוונא
עיין בכה"ח סופר ס' סט אות ז שהאריך למה לא אמרינן בזה סב"לוסב"ל לאן הלך?
לא פשוט שאמרינן סב"ל לגבי תפילה.וסב"ל לאן הלך?
נא פרש הדברים.לא פשוט שאמרינן סב"ל לגבי תפילה.
יש אומרים שכל ענין הברכה לבטלה מדבר על ברכות כדוגמת ברכות הנהנין וכד' אבל לא לגבי תפילה שהיא בקשת רחמים. לא פעם מרן זצ"ל ושליט"א להבהחל"ח מתחשבנים עם השיטה הזאת.נא פרש הדברים.