• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

חידה: פעם מותר לאכול ופעם אסור

בנימין לוריא

Administrator
חבר צוות
איך יתכן דבר שמותר לי לאוכלו, ואם אני אוכל את אותו דבר למחרת (לאו דווקא) יהיה לי אסור לאוכלו.
מדובר שאני נמצא באותו מצב בדיוק. לא בשרי/חלבי/צום וכד' או בסעודה וכד'. מצד המצב שלי אני בדיוק באותו מצב.
ומדובר אפי' ביום חול בכל תאריך שהוא, כלומר שזה לא מצד הזמן.

פרטים נוספים בחידה ע"פ מה שנכתב בהמשך:
אותו הדבר והאדם נמצאים בדיוק באותו מקום שהיו קודם לכן.
הוא לא נפגש עם שום אדם בינתיים. לא יצא ממקומו ואף אחד לא נכנס למקום שהיה בו.
מדובר שיש לו איסור לאכול את זה מצד החפצא של הדבר שאסור.
אגב, הדבר אסור לא רק עליו, אלא על כל יהודי.
מדובר שהדבר הזה בהתחלה מותר לכל יהודי בכל מקום, ואח"כ אסור לכל יהודי בכל מקום.
מדובר כיום בזמננו אנו.
לאו דווקא למחרת, אלא אחרי זמן מסויים שבזמן זה קרה משהו במקום אחר.
אפי' אם באותו רגע לא אכלת את זה, אלא אחר זמן תרצה לאכול יהיה אסור לך לאכול את זה.
(אפשר גם לשאול את החידה: איך יתכן דבר שמותר לי לאוכלו, ומחמת דבר מסויים שקרה במקום אחר נאסר עלי לאוכלו)
 
הדבר המותר שנהפך לאיסור לא זז ממקומו. לא הוא ולא האדם האוכל.
ציור די פשוט:
הנחתי את הבשר על השיש, יום למחרת גוי הביא לתוך הבית טריפות והניח אותו ליד הבשר, דין הוא שהבשר הכשר מתבטל ברוב ונעשה טריפה, גם אם אחר כך לקח את הטריפות
 
ה'שינוי' קרה במקום אחר לגמרי בלי שום קשר למה שלפניי.
רציתי לכתוב שאולי מדובר בבשר שנשחט והומלח כדת. אך לאחר יום נמצא ריעותא במקום השחיטה דמדינא הבשר טרף דאיתרע חזקתו.
אך כתבת שזה לא קשור לדיני טריפות...
 
פת נחתום גוי במקום שאין נחתום ישראל, מותר לו לקנות אותה ולאכול. אבל אם למחרת הגיע לשם נחתום ישראל, אסור לו לקנות אותה ולאכול עד שילך הישראל או עד שיגמר לו הפת. (שו"ע סי' קיב סעיף ד).
 
ציטוט מהט''ז.. המסקנא בפוסקים דמין שנתערב במינו מן התורה בטל ברוב בעלמא שנאמר אחרי רבים להטות אלא דרבנן אצרכו בה ששים על כן במקום שיש ספק כגון זה שנשפך אזלינן לקולא ואמרי' שהיה ששים ע''כ
ולפי''ז בספק יהיה מותר לאכול ואם יבוא אחד ויעיד שלא היה ששים יאסר.
 
חזור
חלק עליון