• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

חידה: פעם מותר לאכול ופעם אסור

בנימין לוריא

Administrator
חבר צוות
איך יתכן דבר שמותר לי לאוכלו, ואם אני אוכל את אותו דבר למחרת (לאו דווקא) יהיה לי אסור לאוכלו.
מדובר שאני נמצא באותו מצב בדיוק. לא בשרי/חלבי/צום וכד' או בסעודה וכד'. מצד המצב שלי אני בדיוק באותו מצב.
ומדובר אפי' ביום חול בכל תאריך שהוא, כלומר שזה לא מצד הזמן.

פרטים נוספים בחידה ע"פ מה שנכתב בהמשך:
אותו הדבר והאדם נמצאים בדיוק באותו מקום שהיו קודם לכן.
הוא לא נפגש עם שום אדם בינתיים. לא יצא ממקומו ואף אחד לא נכנס למקום שהיה בו.
מדובר שיש לו איסור לאכול את זה מצד החפצא של הדבר שאסור.
אגב, הדבר אסור לא רק עליו, אלא על כל יהודי.
מדובר שהדבר הזה בהתחלה מותר לכל יהודי בכל מקום, ואח"כ אסור לכל יהודי בכל מקום.
מדובר כיום בזמננו אנו.
לאו דווקא למחרת, אלא אחרי זמן מסויים שבזמן זה קרה משהו במקום אחר.
אפי' אם באותו רגע לא אכלת את זה, אלא אחר זמן תרצה לאכול יהיה אסור לך לאכול את זה.
(אפשר גם לשאול את החידה: איך יתכן דבר שמותר לי לאוכלו, ומחמת דבר מסויים שקרה במקום אחר נאסר עלי לאוכלו)
 
נדר עצמו הנאה מחפץ זה.
ומה השתנה לאחמ"כ? הוא לא יכול להתיר את הנדר לעצמו.
כיבוד אב שאסר עליו.
מדובר שיש לו איסור לאכול את זה מצד החפצא של הדבר שאסור.
אגב, הדבר אסור לא רק עליו, אלא על כל יהודי.
כעת המאכל מזיקו.
איזה "איסור" יש בזה? אני מדבר על איסור ממש! (כמדומני שעובר על לאו!)
בזמננו.
שביעית לאחר זמן הביעור.
כל יום זה יכול להיות. לא בזמן או תאריך מיוחד.
 
''לאו דוקא'' הבנתי דהיינו אפילו לא למחרת אלא יותר מאוחר,
א"כ אז תשובתך יפה. (כלומר, כל התשובות יפות, אבל נראה לי שתשובתך עונה על ההגדרות).
עכ"פ, אני התכוונתי "לאו דווקא" אלא אפי' קודם לכן.
 
דבר שהיה מותר משום ביטול בשישים שמותר לאוכלו, וכשאכל הטעימה ראשונה הרגיש את טעם האיסור, דאז הדין שאסור להמשיך לאוכלו !
במה שאני מתכוון אפי' אם באותו רגע לא אכלת את זה, אלא אחר זמן, יהיה אסור לך לאכול את זה.
כששאלתי היום את השאלה אמרתי שרציתי לאכול את אותו דבר ושאלתי את הרב אם מותר והרב אמר לי כן. למחרת (או לאחר זמן) שאלתי את הרב שאתמול לא אכלתי את אותו דבר, עכשיו אני יכול לאוכלו, והרב השיב לי שכעת אסור לי לאכול.
עכ"פ, אתה עונה תשובות יפות מאוד.
 
חידה יפה ! אולי כבודו התכוין לדבר שנכבש עם איסור שלא עבר כ''ד שעות שאז היה מותר לאוכלו, ועכשיו שעבר כ"ד שעות (או בחריף כ 12 דקות), אסור לאוכלו !
בחידה אין משמעות לזמן שעבר. (וכפי שכתבתי: "זה לא מצד הזמן"). אלא שקרה במקום אחר איזה משהו שמחמת כן אסור לי לאוכלו.
(אפשר גם לשאול את החידה: איך יתכן דבר שמותר לי לאוכלו, ומחמת דבר מסויים שקרה במקום אחר נאסר עלי לאוכלו)
 
אתן רמז. זה קשור ל"איסור והיתר". שו"ע יו"ד.
גם מי שיש לו תשובה שאינה קשורה לאיסור והיתר, כדאי שיכתוב, אולי ישנם תשובות נוספות מלבד מה שאני מתכוון.
 
דבר שמותר במקום הפסד מרובה, שנחשב הפסד מרובה לעני ולא לעשיר, ועכשיו מה שקרה במקום אחר, שהמפעל הפיס הוציאו המספרים שלי שבחרתי ונתעשרתי, ולכן אין לי את אותו היתר !
תשובה יפה,
מ"מ כתבתי כאן שהדבר אסור לא רק עליו, אלא על כל יהודי. (וכוונתי שגם הדבר בהתחלה מותר לכל יהודי).
 
יותר מידי 'התכונתי'...
באיזה הלכה זה? בשר בחלב? תערובות? יין נסך? מעשרות?
לפני בשר בחלב. (כלומר, עד סי' פ"ז).
למרות שלא צריך למצוא איזה סעיף ספציפי, כי זה לא מקרה מיוחד שמוזכר בשו"ע וכד', אלא פשוט מבוסס על דין ידוע שכתוב במקום הנ"ל.
 
חזור
חלק עליון