• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

חידה: פעם מותר לאכול ופעם אסור

בנימין לוריא

Administrator
חבר צוות
איך יתכן דבר שמותר לי לאוכלו, ואם אני אוכל את אותו דבר למחרת (לאו דווקא) יהיה לי אסור לאוכלו.
מדובר שאני נמצא באותו מצב בדיוק. לא בשרי/חלבי/צום וכד' או בסעודה וכד'. מצד המצב שלי אני בדיוק באותו מצב.
ומדובר אפי' ביום חול בכל תאריך שהוא, כלומר שזה לא מצד הזמן.

פרטים נוספים בחידה ע"פ מה שנכתב בהמשך:
אותו הדבר והאדם נמצאים בדיוק באותו מקום שהיו קודם לכן.
הוא לא נפגש עם שום אדם בינתיים. לא יצא ממקומו ואף אחד לא נכנס למקום שהיה בו.
מדובר שיש לו איסור לאכול את זה מצד החפצא של הדבר שאסור.
אגב, הדבר אסור לא רק עליו, אלא על כל יהודי.
מדובר שהדבר הזה בהתחלה מותר לכל יהודי בכל מקום, ואח"כ אסור לכל יהודי בכל מקום.
מדובר כיום בזמננו אנו.
לאו דווקא למחרת, אלא אחרי זמן מסויים שבזמן זה קרה משהו במקום אחר.
אפי' אם באותו רגע לא אכלת את זה, אלא אחר זמן תרצה לאכול יהיה אסור לך לאכול את זה.
(אפשר גם לשאול את החידה: איך יתכן דבר שמותר לי לאוכלו, ומחמת דבר מסויים שקרה במקום אחר נאסר עלי לאוכלו)
 
אולי סימן קי סעיף ז לגבי דבר חשוב שנתערב ואינו בטל, דהדין שאם נפל א' מהם לים, מותר, ואח"כ קרא משהוא בעולם ומצאו את אותה חתיכה שנפלה לים
שייך דבר כזה שימצאו את אותו איסור? באמת כך הדין? איך יודעים שזה באמת מה שנפל?
התשובות שלך ממש יפות וחכמות!... בקיאות נפלאה!
 
הלכות שחיטה: מפרכסת
הלכות טרפות, אם היום עובר שנה מאז שנדרסה
הלכות אבר מן החי, אבר מן החי לאחר שנשחטה הבהמה
הלכות מליחה, שעדין לא עבר זמן מהמליחה
הלכות תולעים כשהתולעת לא פירשה עדין
בדיוק את אותה חתיכה שאתמול היה לי מותר, היום אסור.
כבר נאמר שזה לא קשור לזמן. זה קשור למשהו שקרה.
 
הנחתי את הבשר על השיש, יום למחרת גוי הביא לתוך הבית טריפות והניח אותו ליד הבשר, דין הוא שהבשר הכשר מתבטל ברוב ונעשה טריפה
כתבתי כאן: "הוא לא נפגש עם שום אדם בינתיים. לא יצא ממקומו ואף אחד לא נכנס למקום שהיה בו".
 
תמקד אותנו באיזה הלכות זה
לא הלכות שחיטה וטריפות, לא מליחה, ולפני בשר בחלב.
(למרות שכפי שכבר הזכרתי, זה לא מקרה מסויים שיש לחפש שם, אלא רק דין ידוע שזה המקום שהוא מובא).
 
לא הלכות שחיטה וטריפות, לא מליחה, ולפני בשר בחלב.
(למרות שכפי שכבר הזכרתי, זה לא מקרה מסויים שיש לחפש שם, אלא רק דין ידוע שזה המקום שהוא מובא).
אז זה או כיסוי הדם, או מתנות כהונה, או אבר מן החי, או חלב, או דם או דגים או תולעים או ביצים
 
פרי שיש עליו תולעת שלא פרשה. ולאחר יום היא פרשה וחזרה אל הפרי.
(או לכל פנים, יש ספק אם פירשה או לא. אך ביום המדובר שבו היה מותר, ודאי שלא פרשה)
במאכל שיש לפניי לא היה שום שינוי! בדיוק איך שהוא היה לפניי בהתחלה, ככה הוא גם עכשיו.
ה'שינוי' קרה במקום אחר לגמרי בלי שום קשר למה שלפניי.
 
אך כתבת שזה לא קשור לדיני טריפות...
גם כתבתי:
גם מי שיש לו תשובה שאינה קשורה לאיסור והיתר, כדאי שיכתוב, אולי ישנם תשובות נוספות מלבד מה שאני מתכוון.
אגב, רמז, הסימן שאני מתבסס עליו לא כתוב בדיני טריפות, אבל יש קשר מסויים לטריפות...
 
חזור
חלק עליון