• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

חידה: שנים קראו מגילה, אחד יצא והשני לא

קורסיה

Well-known member
איך יכול להיות ששנים קראו מאותו מגילה, שניהם מאותו עיר ולא התכוונו ללכת לירושלים וכד', שניהם גדולים ובני חורין, ואין להם שום אחד מהפסולים בש"ע ובאחרונים, ובכל זאת אחד יצא ידי חובה והשני לא יצא?
 
פִּתָרוֹן
כבר כמעט פורים ונראה לי שיהיה קשה לנחש את התשובה

הגר"י זילברשטיין כתב בחשוקי חמד מנחות (יג) בשם מרן הגרי"ש אלישיב (אך לא מצאתי לא בספר בספר הליכות והלכות ולא בספר הליכות והנהגות שכתב בחשוקי חמד סוטה לח, אלא בספר בנתיבות ההלכה עמ' 226) שאם אחד קרא הפוך לא יצא ידי חובה.
אמנם הרב זילברשטיין כתב מסברא שבן תימן שרגיל לקרוא הפוך יצא ידי חובה שאצלו היא דרך קריאה. (ובסוטה נשאר בצ"ע).
חידוש עצום שנקרא קורא ע"פ.
למה?
הרי מי שלא רגיל לקרוא הפוך,גם אם הוא יצליח להתאמץ ולקרוא הפוך זה בגלל שהוא מצליח להבין את ההקשר של האותיות או של המילה. כלומר, שהוא רואה חלק מהאותיות ומנחש את השאר כדי להרכיב מילה ומשפט. א"כ זה ממש כמו שהוא קורא בע"פ.
 
למה?
הרי מי שלא רגיל לקרוא הפוך,גם אם הוא יצליח להתאמץ ולקרוא הפוך זה בגלל שהוא מצליח להבין את ההקשר של האותיות או של המילה. כלומר, שהוא רואה חלק מהאותיות ומנחש את השאר כדי להרכיב מילה ומשפט. א"כ זה ממש כמו שהוא קורא בע"פ.
ממש לא, אני שאיני רגיל לקרוא הפוך יכול להתאמץ "ולקרוא" מילה במילה מה שכתוב בדף שמונח בהיפוך לפני.
 
ממש לא, אני שאיני רגיל לקרוא הפוך יכול להתאמץ "ולקרוא" מילה במילה מה שכתוב בדף שמונח בהיפוך לפני.
אה"נ, אבל בשעת קריאת מגילה כשתרצה לקרוא ברצף מהיר, לא באמת תוכל לראות ולקרוא כל אות בפני עצמה. כנלענ"ד.
 
חזור
חלק עליון