• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

חידושי הריטב"א והלכותיו כמי הלכה.

ע"ה ס"ט

Well-known member
ראיתי בספר בירורי סוגיות (וקסשטוק, סי' קסח עמ' סט) שכתב לענין ברכת מעין ג' במקום ברכת המזון, שיש סתירה בין חידושי הריטב"א שכתב שאינו חוזר ויצא יד"ח בדיעבד (וכדעת רבו הרא"ה, ולסוברים שהשטמ"ק לברכות הוא אביו, אז גם כאביו), ואילו בהלכותיו כתב שאינו יוצר יד"ח.
וכתב בס' בירורי סוגיות שם, שבהלכותיו "חזר בו" ממש"כ בחידושיו.
ורציתי לדעת האם יש מקור לכך שהלכותיו מאוחרות לחידושיו, או שמא חידושיו מאוחרים להלכותיו, ויש לתפוס בדעתו כוותייהו?
 
נערך לאחרונה:
אפשר לבדוק בהקדמת מוסד הרב קוק
ובכל מקרה, כלל נוקטים בדרך כלל שאם יש סתירה בין פירוש להלכות, נוקטים כמו ההלכות.
לא מצאתי שם בנושא, ואולי יש ואשתדל מחר לבדוק שוב.
הענין הוא שכאן זה גם דעת רבו, והוא ג"כ כתב כמה וכמה פעמים בחידושיו לא כך.
מרן זיע"א בחזו"ע ברכות (עמ' רמד) השאיר סתירה זאת בצ"ע, ולא כתב שחזר בו.
ואם נאמר שחזר בו לכאו' ישתנה הדין הלכה למעשה.
 


כתוב את תגובתך
חזור
חלק עליון