• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

חידושי הריטב"א והלכותיו כמי הלכה.

ע"ה ס"ט

Well-known member
ראיתי בספר בירורי סוגיות (וקסשטוק, סי' קסח עמ' סט) שכתב לענין ברכת מעין ג' במקום ברכת המזון, שיש סתירה בין חידושי הריטב"א שכתב שאינו חוזר ויצא יד"ח בדיעבד (וכדעת רבו הרא"ה, ולסוברים שהשטמ"ק לברכות הוא אביו, אז גם כאביו), ואילו בהלכותיו כתב שאינו יוצר יד"ח.
וכתב בס' בירורי סוגיות שם, שבהלכותיו "חזר בו" ממש"כ בחידושיו.
ורציתי לדעת האם יש מקור לכך שהלכותיו מאוחרות לחידושיו, או שמא חידושיו מאוחרים להלכותיו, ויש לתפוס בדעתו כוותייהו?
 
נערך לאחרונה:
אפשר לבדוק בהקדמת מוסד הרב קוק
ובכל מקרה, כלל נוקטים בדרך כלל שאם יש סתירה בין פירוש להלכות, נוקטים כמו ההלכות.
לא מצאתי שם בנושא, ואולי יש ואשתדל מחר לבדוק שוב.
הענין הוא שכאן זה גם דעת רבו, והוא ג"כ כתב כמה וכמה פעמים בחידושיו לא כך.
מרן זיע"א בחזו"ע ברכות (עמ' רמד) השאיר סתירה זאת בצ"ע, ולא כתב שחזר בו.
ואם נאמר שחזר בו לכאו' ישתנה הדין הלכה למעשה.
 
חזור
חלק עליון