חידוש מזעזע!!! החפץ חיים הורה לחלל שבת כדי שבחור לא ילך ללמוד "בישיבה"!!!

יצחק משען

Well-known member
שו"ת תשובות והנהגות כרך ה סימן רעח :
ושמעתי עובדא נוראה ממו"ר הגאון וצדיק רבי משה שניידער זצ"ל, שהיה לו קרוב משפחה שנתפס לישיבת המזרחי (של הרב ריינוס ז"ל) בלידא בפולין, ושלח להקדוש ה"חפץ חיים" זצ"ל לשאול עד כמה חייב לפעול ולעשות כדי להוציאו משם. (מו"ר זצ"ל היה מקורב מאד להח"ח זצ"ל ששידך לו לאשה יתומה שגידל בביתו כבת, והוא בעצמו סידר הקידושין בביתו).
ומפי בנו היחידי הגאון רבי גדליה שליט"א שמענו, שהשיב לו הח"ח שצריך לעבוד במסירות נפש להצילו, וקרוב הדבר בעיניו שמותר לחלל שבת להצילו, והיינו מחינוך של מזרחי ר"ל, וכן המציאות שרבים מהם ניתקו עצמם מהחרדים והתחברו למשכילים וציונים ר"ל, ועזבו גם מעיקרי הדת, וכן בזמנינו כאן בארץ ישראל על ידי המזרחי, מתחברים בנים ובנות, וכן משתתפים עם הכופרים למיניהם ומהללים אותם, עד שבצבא רבים מתקלקלים לגמרי, ואין לו שום רשות ח"ו להתיר ד"ז, וישמע עצת ת"ח ירא ה' כמ"ש ולאורם יסע וילך!
 
לא ידעתי מאי שיאטייהו דהאי מילי בפורום שמתיימר ללכת לאור אחד מחכמי הספרדים. כבר במקום אחר כתב הרב בעל תשובות והנהגות על מרן גאו"ע בעל המשפטי עוזיאל (שלצערי בכדי להמחיש צריך לציין שהוא מורו ורבו של מרן הרב עובדיהׁׁׂ) ש'העמיד ספריו בספק אם מותר ללמוד בהם', ועוד דברי גידוף כיוצא באלו, ע"ל (ואף על פי שיודע אני מיעוט ערכי, בייחוד ליד גדול ועצום שכזה הלא הוא מרן הראב"ד שליט"א, שהוא אחד מזקני הדור. אפ"ה לא יכולנו לסבול דברים שכאלה על גדול ועצום בישראל).
הפלא עלייך חכם יצחק.
זה שאינו מכיר בגדולת רבותינו, אולי!
לזלזל בגאב"ד ולכתוב עליו עפ"ל (גם אם השמטת את האות פ') זהו בזיון ת"ח!!!

אין זה סותר בכך שהפורום לא רק מתיימר אלא ב"ה גם הולך ומפיץ את תורתו של מרן זיע"א ומרן הראש"ל שליט"א ובכ"ז מותר ואף זכות (אולי אפי' חובה) להביא דברים בשם אומרם כ"ש דברים נכוחים כאלו.
ובמיוחד שזוהי גם דעתו של מרן זיע"א ובנו ממשיך דרכו מרן הראש"ל שליט"א שיש להתרחק מהשיבות הנז' כמטחוי קשת, וכמו שכתב על כך תשובה ביחו"ד וכן כתב מרן הראש"ל כמה תשובות נחרצות בדבר, והעיר כן בפומבי בשיעורו השבועי ביזדים.

וכבר אמרו חכמינו, עדיף חילוני מאשר מזרחי! כך שמעתי מאחד גדול בדור. כי חילוני יודע שאינו שומר מצוות וכו', אבל דתי לאומי בטוח שזהו רצון ה' ומעקם את כל התורה אל הציונות, רח"ל (ודייק בדברי כי קצרתי!!!)
 
הלך הרוח פה מצטרף להודעה שמחקת לי בשרשור אחר, בה רשמתי שגם למרן הרב עובדיה והרב בנו יש חלק לא מבוטל בשיכנוז עולם התורה. לצערי אני נוכח לראות כן בעיניים. כל רבותינו הספרדים האמיתיים שהלכו בדרך ההשקפה הספרדית (לאפוקי מרבותינו הספרדים שיישבו בארץ ישראל והושפעו מההשקפה האשכנזית, כגון חכמי פורת יוסף, חכמי טבריה ר' יעק"ח זריהן, המשמ"ח אליקים ועוד) תמכו בציונות באופן נלהב. אמנם ודאי שהשקפתם הייתה רחוקה מזו של המזרחי, אך רק השקפה אשכנזית מעוועתת יכולה להביא למסקנה שחלילה יחלל שבת ולא ילמד אצל המזרחי.
מרן זיע"א ומרן הראש"ל, וכמובן חלק גדול מחכמי פו"י לא הלכו עם הציונות כלל!!! וכ"ש לא באופן נלהב.
רבותינו יוצאי צפון אפריקה (שב"ה גם אני נמנה על עדה קדושה זו - כתבתי את האמת, אבל רק כדי שתדע שאי"ז ממניע של עדתיות!!!) באמת ובתמים נלהבו מהרעיון של העלייה לארץ
אבל מי שהגיע לכאן מוקדם וראה את החורבן שרוצים להקים נלחמו בזה בעוז, כדוג' בבא סאלי על בתי ספר נלחם כמו שלחם באליאנס בחו"ל
ועוד רבנים מיוצאי מרוקו שרק לאחר זמן או שלא זכו להכיר בעקמומיות שיש בציונות

לא שייך כלל לאשכזנים הדרך הזו, אלא שהם היו כמה קהילות בארץ ולכן היה להם קצת מוסדות וחוזק עצמי להילחם בציונות, משא"כ הספרדים היו עולים תמימים - לכן צא וראה כמה מחכמי פו"י לא מצביעים או הספרדים שגדלו כאן בארץ וכ"ז רק מחמת שהיו בארץ וראו בבעיה של הציונות

על אף שמרן היה מורה ובא להצביע וזה באמת נושא בפני עצמו, מ"מ יש בזה קצת מהאמת שיש בזה ציונות (וכמו ששמעתי מקרוב ממרן שליט"א פה אל פה בעניין זה של הממסד , ובמקום שאמרו לקצר איני רשאי להאריך)

ועל אף חילוקי הדעות שאולי יש בנינו אוהבך בלב ונפש כיהודי אל חברו
 
שו"ת תשובות והנהגות כרך ה סימן רעח :
ושמעתי עובדא נוראה ממו"ר הגאון וצדיק רבי משה שניידער זצ"ל, שהיה לו קרוב משפחה שנתפס לישיבת המזרחי (של הרב ריינוס ז"ל) בלידא בפולין, ושלח להקדוש ה"חפץ חיים" זצ"ל לשאול עד כמה חייב לפעול ולעשות כדי להוציאו משם. (מו"ר זצ"ל היה מקורב מאד להח"ח זצ"ל ששידך לו לאשה יתומה שגידל בביתו כבת, והוא בעצמו סידר הקידושין בביתו).
ומפי בנו היחידי הגאון רבי גדליה שליט"א שמענו, שהשיב לו הח"ח שצריך לעבוד במסירות נפש להצילו, וקרוב הדבר בעיניו שמותר לחלל שבת להצילו, והיינו מחינוך של מזרחי ר"ל, וכן המציאות שרבים מהם ניתקו עצמם מהחרדים והתחברו למשכילים וציונים ר"ל, ועזבו גם מעיקרי הדת, וכן בזמנינו כאן בארץ ישראל על ידי המזרחי, מתחברים בנים ובנות, וכן משתתפים עם הכופרים למיניהם ומהללים אותם, עד שבצבא רבים מתקלקלים לגמרי, ואין לו שום רשות ח"ו להתיר ד"ז, וישמע עצת ת"ח ירא ה' כמ"ש ולאורם יסע וילך!
הכותרת של ההודעה לא מתאימה, כי זה נשמע שמרנא הח"ח הורה לחלל שבת כדי שבחור לא ילך ללמוד בישיבה, אע"פ ששמת מרכאות. יותר ראוי לשנות את הכותרת, לדוגמא: שמרנא הח"ח הורה לחלל שבת כדי שבחור ילך ללמוד בישיבה
 
רבותי הגזמתם ועברתם כל גבול!
אנו נמצאים בתשעת הימים, ביהמ"ק נחרב על שנאת חינם ואתם מרבים אותו בהבלים!
פשוט שגם במזרחי יש דברים טובים ולא שמענו היתר שכזה לחלל שבת ע"מ למנוע מיהודי ללמוד בישיבה במיוחד שלא מלמדים שם לימודי כפירה וכדו',
כמו"כ ברור שלא הבנתם על מה דיבר הח"ח כי אם כן לא הייתם אומרים את הבליכם הללו. הח"ח דיבר על "הישיבות" התיכוניות שהיו אז, שאחרי שהיו מסימים שם כיתה יב' היו זורקים את הכיפות, המצב היום אינו כך, ויש בציבור הדת"ל גם יהודים טובים ות"ח גדולים. לי בעצמי יצא להיות בכמה ישיבות של המזרחי כגון "מרכז הרב" והר המור" ויש שם בחורים שעולים בהתמדה ובעיון וירא"ש מהרבה בחורי ישיבות אצלנו.
כמו"כ ודאי שמה שכתב אותו אחד עפ"ל על הגר"מ שטרנבוך אינם ראוים כלל וכלל ודאי שאין זו אלא תקלה שיצאה מתחת קולמוסו בסערת הדברים והוא אינו התכון למה שכתב. ופשוט שהוא מתחרט עליה.
אבל ודאי שדברי הרב שטרנבוך על לימוד בספריו של הגאון הרב עוזיאל תמוהים עד למאוד, וודאי שאין זו דעתו של מרן!!
 
רבותי הגזמתם ועברתם כל גבול!
אנו נמצאים בתשעת הימים, ביהמ"ק נחרב על שנאת חינם ואתם מרבים אותו בהבלים!
פשוט שגם במזרחי יש דברים טובים ולא שמענו היתר שכזה לחלל שבת ע"מ למנוע מיהודי ללמוד בישיבה במיוחד שלא מלמדים שם לימודי כפירה וכדו',
כמו"כ ברור שלא הבנתם על מה דיבר הח"ח כי אם כן לא הייתם אומרים את הבליכם הללו. הח"ח דיבר על "הישיבות" התיכוניות שהיו אז, שאחרי שהיו מסימים שם כיתה יב' היו זורקים את הכיפות, המצב היום אינו כך, ויש בציבור הדת"ל גם יהודים טובים ות"ח גדולים. לי בעצמי יצא להיות בכמה ישיבות של המזרחי כגון "מרכז הרב" והר המור" ויש שם בחורים שעולים בהתמדה ובעיון וירא"ש מהרבה בחורי ישיבות אצלנו.
כמו"כ ודאי שמה שכתב אותו אחד עפ"ל על הגר"מ שטרנבוך אינם ראוים כלל וכלל ודאי שאין זו אלא תקלה שיצאה מתחת קולמוסו בסערת הדברים והוא אינו התכון למה שכתב. ופשוט שהוא מתחרט עליה.
אבל ודאי שדברי הרב שטרנבוך על לימוד בספריו של הגאון הרב עוזיאל תמוהים עד למאוד, וודאי שאין זו דעתו של מרן!!
כבר הארכתי דברי לעיל.
אולם לא חלקתי על כך שיש בהם גם טובים (כמו שאמר לי פעם מרן הראש"ל על אחד דת"ל כי יש לו ירא"ש מהרבה אחרים, ודי למבין!! ואני מכירו טוב מאוד ומחזיק בכיסו פלא' כשר!)
וכמובן הרב אמסלם מיד בנימין והר לוז שהולכים בדרכו של מרן זיע"א ובניו ירא"ש והם דת"ל ומכיר אותם היטב.

ובוודאי שמרן זיע"א אין דעתו נוחה מדברים שנאמרו על הרב עוזיאל.

אלא שאין חולק כי יש להתרחק מהדת"ל והשקפותיהם כמה שניתן ואי"ז לגרור למחלוקת אלא לדעת השקפה נכונה מהי.
וכמו שהזכרתי כבר דברים אלו בשם מרן זיע"א ומרן הראש"ל.

ותראו מי רודף היום את החרדים כ"כ אם לא הד"ל ושלוחיהם בכנסת, ורואים שרובם לא מבינים מהו ערך לימוד התורה בלבד ללא לימודי חול, או צבא

ודי בזה, ולשומעים ינעם ועליהם תבוא ברכת טוב

מי שקשה לו עם ההשקפה הזו
שיעיין בילקו"י כיבוד אב ואם (מצורף צילום מסך ממקום אחר שאחד החבירם העלה נושאים המדברים בהם כעת)

נושאים בילקוי כיבוד אב ואם.JPG
 
רבותי הגזמתם ועברתם כל גבול!
אנו נמצאים בתשעת הימים, ביהמ"ק נחרב על שנאת חינם ואתם מרבים אותו בהבלים!
פשוט שגם במזרחי יש דברים טובים ולא שמענו היתר שכזה לחלל שבת ע"מ למנוע מיהודי ללמוד בישיבה במיוחד שלא מלמדים שם לימודי כפירה וכדו',
כמו"כ ברור שלא הבנתם על מה דיבר הח"ח כי אם כן לא הייתם אומרים את הבליכם הללו. הח"ח דיבר על "הישיבות" התיכוניות שהיו אז, שאחרי שהיו מסימים שם כיתה יב' היו זורקים את הכיפות, המצב היום אינו כך, ויש בציבור הדת"ל גם יהודים טובים ות"ח גדולים. לי בעצמי יצא להיות בכמה ישיבות של המזרחי כגון "מרכז הרב" והר המור" ויש שם בחורים שעולים בהתמדה ובעיון וירא"ש מהרבה בחורי ישיבות אצלנו.
כמו"כ ודאי שמה שכתב אותו אחד עפ"ל על הגר"מ שטרנבוך אינם ראוים כלל וכלל ודאי שאין זו אלא תקלה שיצאה מתחת קולמוסו בסערת הדברים והוא אינו התכון למה שכתב. ופשוט שהוא מתחרט עליה.
אבל ודאי שדברי הרב שטרנבוך על לימוד בספריו של הגאון הרב עוזיאל תמוהים עד למאוד, וודאי שאין זו דעתו של מרן!!
שפתיים ישק משיב דברים נכוחים.
כמה שהדברים נכונים במיוחד בזה"ז.
 
וקרוב הדבר בעיניו שמותר לחלל שבת להצילו, והיינו מחינוך של מזרחי ר"ל.
מי שמעט בקיא בכתבי יהדות אירופה בתקופה שלפני השואה,
הלשון וקרוב הדבר בעיניו אינה היתר רח"ל למעשה לחלל שבת על כך, אלא הדגשה והקצנה לחומרת העניין!

לאור הבנה היסטורית נחוצה זו, אשמח אם הרב @יצחק משען יתקן את כותרת האשכול, החפץ חיים לא הורה לחלל שבת רח"ל! הוא כתב נחרץ על חובת ההשתדלות לעבוד להצילו!
 
לאור הבנה היסטורית נחוצה זו, אשמח אם הרב @יצחק משען יתקן את כותרת האשכול, החפץ חיים לא הורה לחלל שבת רח"ל! הוא כתב נחרץ על חובת ההשתדלות לעבוד להצילו!
כתבתי כותרת כזו כדי למשוך את העיון בדברים בהסתמך שהמעיינים יראו בדיוק על מה דיבר
עכ"פ כעת כמדומה לי שאין האפשרות לשנות בכותרת בידי, אלא ביד המנחה הדגול

רבותי הגזמתם ועברתם כל גבול!
אנו נמצאים בתשעת הימים, ביהמ"ק נחרב על שנאת חינם ואתם מרבים אותו בהבלים!
פשוט שגם במזרחי יש דברים טובים ולא שמענו היתר שכזה לחלל שבת ע"מ למנוע מיהודי ללמוד בישיבה במיוחד שלא מלמדים שם לימודי כפירה וכדו',
כמו"כ ברור שלא הבנתם על מה דיבר הח"ח כי אם כן לא הייתם אומרים את הבליכם הללו. הח"ח דיבר על "הישיבות" התיכוניות שהיו אז, שאחרי שהיו מסימים שם כיתה יב' היו זורקים את הכיפות, המצב היום אינו כך, ויש בציבור הדת"ל גם יהודים טובים ות"ח גדולים. לי בעצמי יצא להיות בכמה ישיבות של המזרחי כגון "מרכז הרב" והר המור" ויש שם בחורים שעולים בהתמדה ובעיון וירא"ש מהרבה בחורי ישיבות אצלנו.
כמו"כ ודאי שמה שכתב אותו אחד עפ"ל על הגר"מ שטרנבוך אינם ראוים כלל וכלל ודאי שאין זו אלא תקלה שיצאה מתחת קולמוסו בסערת הדברים והוא אינו התכון למה שכתב. ופשוט שהוא מתחרט עליה.
אבל ודאי שדברי הרב שטרנבוך על לימוד בספריו של הגאון הרב עוזיאל תמוהים עד למאוד, וודאי שאין זו דעתו של מרן!!
במחילה מכבודך איני יודע מדוע קצפת עלינו מאוד
לא דובר כאן על שום ישיבה אלא על השיטה הקלוקלת וממילא אין כאן שום שנאת חינם ושום הבלים אלא דברים שכל יסוד היהדות ובנין הבית תלוי בהם
שאם כפי דבריך למדת בכמה ישיבות דתי"ל אז אתה יודע היטב כמה נשירה יש שם
וממש ביום שישי האחרון שמעתי את אחד מראשי הציונות הדתית שאמר בגילוי לב איך פעם היינו 13 מנדטים והיום בקושי 2? הוא אמר בזה"ל: המתירנות שלנו הרסה לנו את דור ההמשך.
ואני מדגיש שזה לא סותר את האהבה שיש לנו לכולם, ואני אישית בידידות טובה עם בחורים מכל הישיבות שהזכרת, והם תמיד מזמינים אותי אליהם ואנחנו יושבים באהבה וחיבה מסתלבטים ומתווכחים איתם והכל ברוח טובה.
 


כתבתי כותרת כזו כדי למשוך את העיון בדברים בהסתמך שהמעיינים יראו בדיוק על מה דיבר
עכ"פ כעת כמדומה לי שאין האפשרות לשנות בכותרת בידי, אלא ביד המנחה הדגול


במחילה מכבודך איני יודע מדוע קצפת עלינו מאוד
לא דובר כאן על שום ישיבה אלא על השיטה הקלוקלת וממילא אין כאן שום שנאת חינם ושום הבלים אלא דברים שכל יסוד היהדות ובנין הבית תלוי בהם
שאם כפי דבריך למדת בכמה ישיבות דתי"ל אז אתה יודע היטב כמה נשירה יש שם
וממש ביום שישי האחרון שמעתי את אחד מראשי הציונות הדתית שאמר בגילוי לב איך פעם היינו 13 מנדטים והיום בקושי 2? הוא אמר בזה"ל: המתירנות שלנו הרסה לנו את דור ההמשך.
ואני מדגיש שזה לא סותר את האהבה שיש לנו לכולם, ואני אישית בידידות טובה עם בחורים מכל הישיבות שהזכרת, והם תמיד מזמינים אותי אליהם ואנחנו יושבים באהבה וחיבה מסתלבטים ומתווכחים איתם והכל ברוח טובה.
נר' לי שהוא רצה לחלק בין חרד"לים לדת"לים, אצל החרד"לים ב"ה אחוז הנשירה הוא הקטן ביותר מבין כל המגזרים. חרד"לים הכוונה לאלו שלמדו בישיבות קטנות, אח"כ למדו בישיבה גבוהה (דחו את גיוסם אם בכלל התגייסו), והמשיכו כאברכים.
 
הכותרת של ההודעה לא מתאימה, כי זה נשמע שמרנא הח"ח הורה לחלל שבת כדי שבחור לא ילך ללמוד בישיבה, אע"פ ששמת מרכאות. יותר ראוי לשנות את הכותרת, לדוגמא: שמרנא הח"ח הורה לחלל שבת כדי שבחור ילך ללמוד בישיבה
בידך הדבר לשנות, מי שפתח את הנושא יכול לשנות, אתה לוחץ על 'ערוך' ועורך את הדברים כיד ה' הטובה עליך.
 
כתבתי כותרת כזו כדי למשוך את העיון בדברים בהסתמך שהמעיינים יראו בדיוק על מה דיבר
עכ"פ כעת כמדומה לי שאין האפשרות לשנות בכותרת בידי, אלא ביד המנחה הדגול


במחילה מכבודך איני יודע מדוע קצפת עלינו מאוד
לא דובר כאן על שום ישיבה אלא על השיטה הקלוקלת וממילא אין כאן שום שנאת חינם ושום הבלים אלא דברים שכל יסוד היהדות ובנין הבית תלוי בהם
שאם כפי דבריך למדת בכמה ישיבות דתי"ל אז אתה יודע היטב כמה נשירה יש שם
וממש ביום שישי האחרון שמעתי את אחד מראשי הציונות הדתית שאמר בגילוי לב איך פעם היינו 13 מנדטים והיום בקושי 2? הוא אמר בזה"ל: המתירנות שלנו הרסה לנו את דור ההמשך.
ואני מדגיש שזה לא סותר את האהבה שיש לנו לכולם, ואני אישית בידידות טובה עם בחורים מכל הישיבות שהזכרת, והם תמיד מזמינים אותי אליהם ואנחנו יושבים באהבה וחיבה מסתלבטים ומתווכחים איתם והכל ברוח טובה.
א. לא למדתי בישיבות אלו יצא לי להיות שם ולפגוש בחורים משם.
ב. כל השיח הזה כביכול מלמדים שם לימודי כפירה הוא לא מתאים לזמן הזה.
ג. אם כל דבריך היו דווקא על השיטה ולא על אנשים ספציפים אז אשריך...
 
אולם לא חלקתי על כך שיש בהם גם טובים (כמו שאמר לי פעם מרן הראש"ל על אחד דת"ל כי יש לו ירא"ש מהרבה אחרים, ודי למבין!! ואני מכירו טוב מאוד ומחזיק בכיסו פלא' כשר!)
אני גם זכיתי להכיר מעט מהציבור הדת"ל
וחלקתיו לכמה אגפים:
א: הציבור הדתי לאומי החזק שהם ממש כמו חרדים בטללפון ובלימוד שטייגן ועוד כדוגמת: מרכז הרב הר המור וכו' ומכיר כמה שהלכו משם אחר כך חברון סבלודקא מיר וכד' ואני הכרתי שם בחורים יראי שמים והראשון לציון רבינו הגדול שליט"א היה שם הרבה םעמים ומסר שיעורים וכו'
ב: הציבור הדתי לאומי החלש ששם זה מה שדיברו רבותינו
ג: ושלא לדבר על הציבור המתיימר להקרא "דתיים" אשר העיקר שמם כיפת בנט והולכים שומעים שירי נשים לא חוששים מיחוד ונגיעה וכו' רח"ל של הלא ודאי שלא התכוונו רבותינו שבכלל הם אינם דתיים
ד: ויש מסורתים שלעיתים עדיפים ממש"כ בג'
 
אני גם זכיתי להכיר מעט מהציבור הדת"ל
וחלקתיו לכמה אגפים:
א: הציבור הדתי לאומי החזק שהם ממש כמו חרדים בטללפון ובלימוד שטייגן ועוד כדוגמת: מרכז הרב הר המור וכו' ומכיר כמה שהלכו משם אחר כך חברון סבלודקא מיר וכד' ואני הכרתי שם בחורים יראי שמים והראשון לציון רבינו הגדול שליט"א היה שם הרבה םעמים ומסר שיעורים וכו'
ב: הציבור הדתי לאומי החלש ששם זה מה שדיברו רבותינו
ג: ושלא לדבר על הציבור המתיימר להקרא "דתיים" אשר העיקר שמם כיפת בנט והולכים שומעים שירי נשים לא חוששים מיחוד ונגיעה וכו' רח"ל של הלא ודאי שלא התכוונו רבותינו שבכלל הם אינם דתיים
ד: ויש מסורתים שלעיתים עדיפים ממש"כ בג'
ואפח"ח! הוא אשר אמרתי! אשרייך.
 
חזור
חלק עליון