חידוש קצר ונפלא מתוק מדבש. למה אל תקרי בניך אלא בונייך? מה רע בבניך?

יצחק משען

Well-known member
הבוקר צלצל אלי כמה וכמה פעמים יהודי מבוגר ת''ח ירושלמי שאנחנו מכירים עשרות שנים (והוא ליוה אותי והכיר לי בתחילת ימי כאן את רוב ככל גדולי ירושלים זצ''ל, שזכותם תעמוד לו לרפו''ש)
והוא אמר אלי
'חכם יצחק אתה חייב לשמוע חידוש'
למה חייבים לשנות את הפסוק ובמקום לקרוא ורב שלום בניך תקרי בונייך? מה רע שישאר כתוב בניך?
אלא יש הרבה תלמידי חכמים שהם נקראים בניך
אבל הם לא ''בונייך'' אלא מהרסייך!
כמו 'רבני' צוהר ועוד רבים מרבני הציונות הדתית
כמו הר' דרוקמן והר' דוב ליאור והר''ש אבינר ועוד ועוד
שרואים את החורבן שיש ושותקים
כי יש להם יעני אהבת ישראל
זה רק בניך, אבל לא בוניך
הם לא מרבים שלום בעולם - אפילו שזה לא נראה כך
אלא צריך ת''ח בונייך, שיודעים לדפוק על השולחנות כשרואים הריסת דת ולצעוק די עד כאן! ולא אכפת להם מה יאמרו עמי הארץ
זה הת'ח שמרבים שלום בעולם!
אבל אלה שרואים את הצעירים עם אייפונים ושותקים, רואים אותם מסתובבים במקומות מפוקפקים ושותקים, מעודדים גיוס לצה''ל ומוסרים בנות לשירות לאומי, ועוד ועוד הרבה תופעות שאסור לקטרג (ואני מודה שחלק מהם יש גם אצל החרדים שהושפעו מהם, וגם על רבניהם שרואים ושותקים אני מדבר)
הם אולי בניך, אבל לא בונייך!!!
ודברי פי חכם חן
 
"זה מזכיר לי את החידוש "והיה כאשר תריד ופרקת עולו מעליך". מתי אדם בר מינן פורק מעליו עול מלכות השם יתברך? כאשר יש לו תריד מצוות - תרי"ג ומצות הציונות.
 
הרעיון נכון, אבל זה לא מסביר למה צריך לשנות את הפסוק ומה מכריח לכך.
תמהני עליך חכם שילה קדישא
הרי היה די שנשאיר את הפסוק וכל בנייך לימודי ה' ככתבו וכלשונו ולא היה מפריע לנו כלום, מה היה חסר לגמ' שנצרכה להטות את המילה בנייך לדרך אחרת לגמרי ולמובן אחר של בונים? בשלמא אם הפסוק היה נוקט מילה שאין לה מובן ככתבה היינו מבינים למה צריך לשנות אותה, אך כעת למה?
ולפי הפשט המתוק הנ"ל מובן שבאמת המילה בנים לא מספיקה בכלל ואילו בונים זה מצוין.
 
עדיין, למה 'צריך' לשנות פסוק שהוא נכון בפני עצמו. כי בשביל תוספת תובנה כזו או אחרת לא משנים פסוק. רק אם הוא עצמו לא מובן, או - שיש הכרח מלשון הפסוק שהוא מוקשה או מיותר וכדו' ולכן דורשים איזה דרוש. ולכן שאלתי איזה הכרח יש כאן.
 
חלילה לכבודו לילך בדרך עקלתון זו ולנקוב שמות הרבנים כאילו היו כאחד העם. ולעצם העניין, אף זרועי תאמצנו, ולגודל החשיבות אמרתי להעתיק מ"ש כמוהר"ר סמחון חליואה זלה"ה בספר צו לצו עמ' עד, וז"ל: "ובעיני יפלא, הפלא ופלא, אשר בעונות הרבים, בימים הללו אשר החכמים שבדור, הקטן לפי קטנו והגדול לפי גדלו, כל אחד ואחד שלמא נקיט לנפשיה, ושם מחסום לפיו, ובעינו יראה ובאזניו ישמע מהרעות המאורעות, ואין פוצה פה ומצפצף, והנח להם להוסיף על השמועות.
וכל זה הוא לבלתי יתריסו כנגדם, איזה מקלי הדעות, ויתבזה כבודם. ולדבריהם אינם שומעים, ויש אשר דעתם על הפרוטה, לבלתי מהם טובת הנאתם מונעים. וזה אפילו באמת, יש אשר תוכחותיהם מתקבלים ונשמעים. הם מתכבדים ויושבים במקומם, והנח להם לישראל, איש הישר בעיניו יעשה, הללו עושים, ועל כבודם מתבוששים, ועל כבוד קונם אינם חסים. וכל יום ויום נגשים ועושים, כל אשר חפצים,[. עד אשר מרוב מעוט התוכחה האסורים, והלואי אם דוקא נפרצו ונהרסו הגדרים, חזרו כהתרים." ולך לך אל האר'ש אר'ש חת'ה וצעור'ה, אשר זועק בספרו לא אחת על המצב העגום, וה' יצילנו כולנו.
 
בדיוק ראיתי כעין זה בפרשת פנחס כאשר מרע""ה מבקש מהקב"ה שימצא מנהיג לבני ישראל "ולא תהיה עדת ה' כצאן אשר אין להם רועה" מישהו שמסביר שרועה צאן רועה אותם להנאת עצמו כדי שיהיה לו מה לאכול וכו', ומשה ביקש מהקב"ה שימצא מנהיג שלא מתיירא ממה יאמרו הקהל וירחק ויקרב את מי שצריך ולא יגור מפני איש ואז לא תהיה עדת ה', כצאן שתמיד אין לו רועה גם כשיש מישהו שמוליך אותו...
 
בדיוק ראיתי כעין זה בפרשת פנחס כאשר מרע""ה מבקש מהקב"ה שימצא מנהיג לבני ישראל "ולא תהיה עדת ה' כצאן אשר אין להם רועה" מישהו שמסביר שרועה צאן רועה אותם להנאת עצמו כדי שיהיה לו מה לאכול וכו', ומשה ביקש מהקב"ה שימצא מנהיג שלא מתיירא ממה יאמרו הקהל וירחק ויקרב את מי שצריך ולא יגור מפני איש ואז לא תהיה עדת ה', כצאן שתמיד אין לו רועה גם כשיש מישהו שמוליך אותו...
ומנגד, איש אשר רוח בו, היודע להלוך כנגד כל רוח ורוח. מה שנקרא בזמננו "מכיל".
 
להשלים העניין
הנה באמת תמהו הרבה במה שפנחס שהיתה בו קנאות וחוזק נתברך בשלום שנהיה כהן המברך את עמו ישראל, דבר שלכאורה סותר כי הקנאות המראה על עוז סותרת לשלום.
אולם באמת נראה דאדרבא העוז הוא מביא השלום, וכמאמר הכתוב "ה' עוז לעמו יתן ה' יברך את עמו בשלום" כי מתוך העוז מגיע השלום [ועיין רד"ק עח הפסוק הנ"ל]
ועומק הענין בזה כי מריבה מתחלת מחוסר גבולות, שאדם שאינו מכיר את מקומו ונכנס לענייני חבירו, וכל ענין המלחמה והמריבה תלויה בחוסר הגבול שאין האדם מכיר במקומו, וזאת מצינו אצל פנחס שידע לשים גבול בעת הצורך בקנאות זריזה, וכשעם ישראל סטו מייעודם תיכף ומיד נתעטף בעוז ושם לכך גבול, ומתוך כך בא השלום שכל אחד מכיר מקומו [ודו"ק כי שלום נגזר מהמילה שלם, כי כשהאדם שלם בעצמו ממילא יש שלום].
ודבר נפלא ראיתי בזה בספורנו על פרשת פנחס שביאר יסוד הענין במה שאמרו חז"ל פנחס הוא אליהו, והיינו שהוא חי לעולם ולא מת, וביאר בזה דהנה סיבת מיתת האדם הוא כשהמערכות נכנסות זו לזו ואינם עובדות כמו שצריך, וזהו שפנחס שידע להעמיד כל דבר במקומו נתברך בכך שלא מת לעולם כי כל סיבת המוות הוא במה שיש מה שחורג מתפקודו ופנחס שידע לתחום הגבולות שאף אחד לא יחרוג מרצון ה' נתברך בעצמו שלא יחרוג אף איבר באיבריו מעניינו.
ויש עוד הרבה להאריך בעניין נפלא זה וכעת עמד קנה במקומו
 
יש לזכור שכל "אל תקרי" המובא בדברי חכמינו ז"ל, אין כוונתו להפקיע מקרא שכתוב, אלא "אל תקרי רק כך אלא כך וכך", וגם בני"ד "אל תקרי רק בנייך אלא גם בונייך", מדברי כבודו נראה שנוטה לעודד רבנים הדוגלים בהיות "בונייך" וכלל לא "בנייך". מה גם שעודף מחאה ותוכחה אינו "בונה" כ"א גורם לפירוד הלבבות וריחוקם. וראה על זה בהרחבה בכתבי גאו"ע הר"ר משה מלכה זיע"א.
 
ה''ה הגר''א ויסבלום (וויסנשטיין במקור ) נכדו כבנו של מרן הנתיבות שלום מסלונים זיע''א שעוד מעט יום השנה שלו
בניגוד לאחרים ממשתתפי הפורום, אינני מכיר אותו ולא שתיתי בצמא דבריו, ראיתי את זה באחד מספרי החסידות הקדומים.
אם יש לך חידושים מרבותיך אתה מוזמן לשתף אותנו...
 
כיון דלעיל מיניה כתיב וכל בנייך למודי ה' היה צ"ל ורב שלומם ומתוספת הלשון ורב שלום בנייך מוכח דהכוונה לבונייך
דבריך אכן אולי מסבירים מדוע יש הכרח ב"אל תקרי" (הן אמנה ששמעתי שהרמב"ם במורה הנבוכים כותב ש'אל תקרי' הכוונה שהפסוקים אסמכתא בלבד, מ"מ פירשו בדעתו שהכוונה לא זו אף זו קתני וכשכתבתי), אך בכל אופן ודאי אין לומר ש'אל תקרי' הכוונה 'אל תקרי' לגמרי.
 
ה''ה הגר''א ויסבלום (וויסנשטיין במקור ) נכדו כבנו של מרן הנתיבות שלום מסלונים זיע''א שעוד מעט יום השנה שלו
ר' @שלום דויב
א. למדתי בישיבת נת"ש בראשות הגר"א ויסבלום במשך ג' שנים. הן אצל הבחורים והן אצל אנשי הצוות נפוצה אמרה, כי הייתי התלמיד המקורב ביותר שלו מקום הישיבה (לדוג', אני התלמיד היחיד שידוע שעסק עם רה"י בפנימיות התורה, ועוד ...). ככל הידוע לי ר' אורי לא אמר הנ"ל כחידוש שלו.
ב. משפחת הגאון רבי אורי היא ויסבלום מאיפה הבאת וויסנשטיין? (ר' אורי בן אחר בן לרבי ר' אלימלך ויסבלום מליזענסק הנוע"א).
ג. אשמח להבין מה הכוונה במשפט נכדו כבנו? ובפרט בקשר לרבי אורי?
ד. ביום חמישי לא ידעת כלל על קיומו של רבי אורי ויסבלום ר"י נתיבות שלום. והנה תוך 24 שעות, במענה לשאלה ביום שישי אתה מצטט אותו כמקור, ומוסיף פרטים משפחתיים, זה לא מוזר?

אין הכוונה לפגוע בכת"ר ח"ו, אך בבקשה אשמח אם תכבד את הפורום ואת חבריו! ההודעות עד כה לא תרמו לכך.
 
נערך לאחרונה:
הן אצל הבחורים והן אצל אנשי הצוות נפוצה אמרה, כי הייתי התלמיד המקורב ביותר שלו מקום הישיבה (לדוג', אני התלמיד היחיד שידוע שעסק עם רה"י בפנימיות התורה, ועוד ...). ככל הידוע לי ר' אורי לא אמר הנ"ל כחידוש שלו.
ב. משפחת הגאון רבי אורי היא ויסבלום מאיפה הבאת וויסנשטיין? (ר' אורי בן אחר בן לרבי ר' אלימלך ויסבלום מליזענסק הנוע"א).
ג. אשמח להבין מה הכוונה במשפט נכדו כבנו? ובפרט בקשר לרבי אורי?
ד. ביום חמישי לא ידעת כלל על קיומו של רבי אורי ויסבלום ר"י נתיבות שלום. והנה תוך 24 שעות, במענה לשאלה ביום שישי אתה מצטט אותו כמקור, ומוסיף פרטים משפחתיים (אגב, לא נכונים), זה לא מוזר?
ה. בהודעה לא ברור יום השנה של מי, של הנת"ש או ח"ו של ר' אורי! בכל מקרה לא מובן ההקשר בין יום השנה לציטוט המימרא.

אין הכוונה לפגוע בכת"ר ח"ו, אך בבקשה אשמח אם תכבד את הפורום ואת חבריו! ההודעות עד כה לא תרמו לכך.
אני שמח להודיע לכבוד באר שלמה כי אני מכיר באופן אישי רבים מתלמידי ישיבת נתיבות שלום והאמרה הנ''ל לא הייתה נפוצה בפיהם מה שגם מזים את אות ד',
ר' אורי גם לא אמר לך את כל אשר בקרבו כך שזה יומרני מעט לקבוע בוודאות שזה לא חידוש שלו,
הפרטים המשפחתיים נכונים ועוד איך אני יודע זאת באופן אישי ואף דיברתי איתו על נושא זה, קראו להם אמנם בתחילה ויסבלום אך מאימת הגייסים נאצלו להחליף את שם משפחתם וכשסר חמת המציק חזרו לשאת בעוז ובגאון את השם ויסבלום
ומזה שרק על הנת''ש כתבתי זיע''א יש להסיק שהגר''א וויסנשטיין (ויסבלום) עדיין חי לאורך ימים ושנים טובים וממילא ברור שיום השנה שציינתי הוא של הנת''ש ולא של ר' אורי ח''ו
אני מקווה שנתתי מענה מקיף על כל מה שהציק למכון באר שלמה ושהייתי לעזר
 
ר' אורי גם לא אמר לך את כל אשר בקרבו כך שזה יומרני מעט לקבוע בוודאות שזה לא חידוש שלו,
כמי שערך את שיחותיו השבועיות קרוב לג' שנים,
יש לי מעט ידע מה מתאים לו באופי לחדש ומה לא!
אני שמח להודיע לכבוד באר שלמה כי אני מכיר באופן אישי רבים מתלמידי ישיבת נתיבות שלום
ביום חמישי איני יודע על קיום ראש הישיבה,
ביום ראשון שלאחריו שוחח עם ראש הישיבה על נושאים משפחתיים (רוב בני הישיבה ואף המקורבים ביותר, לא שוחחו על כך), מכיר באופן אישי רבים מתלמידי הישיבה, ובקיא אף בפוליטקות הכי פנימיות בישיבה (מי מקורב לרה"י), לא מהיר מידי???
 
כמי שערך את שיחותיו השבועיות קרוב לג' שנים,
יש לי מעט ידע מה מתאים לו באופי לחדש ומה לא!

ביום חמישי איני יודע על קיום ראש הישיבה,
ביום ראשון שלאחריו שוחח עם ראש הישיבה על נושאים משפחתיים (רוב בני הישיבה ואף המקורבים ביותר, לא שוחחו על כך), מכיר באופן אישי רבים מתלמידי הישיבה, ובקיא אף בפוליטקות הכי פנימיות בישיבה (מי מקורב לרה"י), לא מהיר מידי???
לא כל מה שאדם מחדש הם דברים שמתאימים לו לחדש לפעמים אדם חורג מדפוס חידושיו הקבוע
בשביל אדם מהיר כמוני זה לא מהיר מידי סליחה על היומרנות לפעמים היא נצרכת
 
חזור
חלק עליון