חיד"א: אותו מעשה-פעולה, ואחד חייב והשני מותר לעשות לכתחילה.

מוח חושב

Active member
דהיינו שעושים אותה פעולה רק שהכוונה משתנה, ולפי"ז אסור או מותר לכתחילה.
שתי אפשרויות: א' לגבי שבת לכל המלאכות ולא רק סוג מלאכה אחת!!!!
וא' לגבי חול.
 
נערך לאחרונה:
כמו כן אינו מתכון הוא היתר לכתחילה ובלעדיו יש איסור, דהיינו גורר ספסל ומתכון לעשות חריץ אסור.
וכן פ"ר דניחא ליה באיסור דרבנן, אם לא ניחא ליה הוא מותר
זה נראה התשובה לגבי שבת.
וליתר ביאור: דבר שאינו מתכוין ואינו פסיק רישא, שמותר לגבי כל המלאכות, ומ"מ אם הוא מכוין למלאכה אסורה, ה"ז אסור אפילו שאינו פסיק רישא.

נשאר חידה לגבי חול
 
לגבי נר שבת אם עושה פתילה מצמר או שיער וכדומה שזה פתילה פסולה ומעבה אותה עם צמר גפן וכדומה
מבואר בשו"ע שזה תלוי בכוונתו אם מתכוון להרבות את האור אסור ואם רק להעמיד את הפתילה שלא תיפול מותר
וזה דבר שעושה בחול ותלוי בכוונתו.
 
כותב תפילין ומזוזות בכוונת שם ה' הראויה. וכותב תפילין ומזוזות בכוונה לעבודת אלילים ח"ו.
לומד תורה לשמה, ולומד תורה שלא לשמה, לשם קינטור (לשיטת התוס' בעניין תורה שלא לשמה).
מסתכל באישה כדי לבחון יופיה שרוצה להנשא לה, ומסתכל באישה לשם תאווה.
 
יפה מאד.
התכונתי על להסתכל במראה:
תוספות מסכת עבודה זרה דף כט עמוד א ד"ה המסתפר מעובד:
'ומיהו אינו אסור כ"א להתנאות דעבר משום לא ילבש גבר אבל להסתפר ולגלח ולראות במראה שלא יחבל בעצמו או משום מיחוש עינים ודאי מותר ובוחן לבות הוא יודע'
 
יפה מאד.
התכונתי על להסתכל במראה:
תוספות מסכת עבודה זרה דף כט עמוד א ד"ה המסתפר מעובד:
'ומיהו אינו אסור כ"א להתנאות דעבר משום לא ילבש גבר אבל להסתפר ולגלח ולראות במראה שלא יחבל בעצמו או משום מיחוש עינים ודאי מותר ובוחן לבות הוא יודע'
זה גם עונה לחידה: אלו שני דברים שכל אחד בנפרד אסור לעשות ואת שניהם ביחד מותר.
 
חזור
חלק עליון