• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

חילול שבת על סמך חלום

ציון ש

Well-known member
סיפור הצלה נדיר, ושאלה הלכתית בצידו, הגיעה לעמוד ההוראה הגאון רבי יצחק זילברשטיין, אשר בימים אלה של ימי המלחמה, מוצף הרב ללא הרף בשאלות קשות ומורכבות, נדירות וחריגות, הזקוקות להכרעה מיידית.

הסיפור המיוחד הובא בקובץ 'ווי העמודים וחשוקיהם' היוצא לאור ע"י כולל 'בית דוד' בחולון. וכך מובא בקובץ, היהודי, תושב אחד היישובים בעוטף עזה, חזר בתשובה לפני כמה שנים, והיה מקורב למורו ורבו זצ"ל שהיה אחד מצדיקי הדור (שם היהודי ושם רבו לא נחשפו לרבים מכמה סיבות, אך הוצגו לפני עמוד ההוראה ע"י בעל המעשה), רבו עודד אותו להמשיך לגור באותו יישוב ולא לעבור דירה.

והנה, בליל שמחת תורה שחל בשבת, הוא רואה בחלומו את רבו שמגיע ומצווה עליו: "תקח הרגע את אשתך ואת ילדיך, ותעזוב את המקום, זה מקום סכנה". היהודי הנ"ל מספר לעמוד ההוראה, כי הוא אינו אדם שנבהל מחלומות, ובפרט כשזה כרוך בנסיעה בשבת, לא עלה על דעתו להישמע לחלום, ולכן התהפך לצד השני ונרדם שוב.

אך הנה שוב הגיע אליו רבו בחלום, והחל פשוט לחנוק אותו, בעודו צועק עליו "תעזוב הרגע את המקום, זה מקום סכנה". הוא התעורר משנתו שטוף זעה, וחש על צווארו את החנק, לקח לו כמה זמן להתאושש, ומיד העיר את אשתו וסיפר לה את אשר אירע, יחד החליטו כי אמנם מדובר בחילול שבת, אך הם מרגישים שזהו חלום אמת, ולכן העירו את ילדיהם, נכנסו לרכב וברחו מהיישוב.

ואכן תוך כדי השבת, ובפרט לאחר שמחת תורה, נודע להם על הטבח הנורא שאירע בדרום ובפרט ביישוב בו גרים, כאשר הם ניצלו באופן נדיר ורבים משכניהם נרצחו או נשבו רח"ל. התברר שרבו שכל השנים אמר לו לגור שם ולא לעזוב, שמר עליו מלמעלה גם בזמן סכנה, והחלום היה אמת, והנסיעה הזו הצילה את חייו.

כעת בא אותו יהודי לרב זילברשטיין, ושאלתו בפיו, האם אכן נהג כדין שחילל שבת על סמך חלום שהוא הרגיש שזה חלום אמת, או שמא אסור היה לו לנהוג כן.

עמוד ההוראה מאריך בסוגיא זו, ראשית הוא מציין כי החיד"א בספרו 'שם הגדולים' מספר סיפור דומה, כאשר אביו של הרא"ש נגלה לאלמנתו בליל שבת והורה לה לברוח כי מחר יהרגו את כל היהודים במקום ההוא, וכך עשתה ואכן חייה ניצלו, אך שם מדובר שניגלה אליה בהקיץ ולא בחלום וגם לא חיללה שבת באיסורי תורה ממש, ויתכן שדברי חלומות לא מעלין ולא מורידין, ולא יהיה מותר לחלל שבת על סמך חלום.

לאחר מכן האריך הרב זילברשטיין האם לפי דעת תורה צריכים להתייחס לכל חלום, והאם יש ממשות בחלום, וציין כי יש בכך סוגיות סותרות מכמה מקומות בש"ס, והביא מדברי המפרשים שישנם כמה סימנים לדעת האם החלום שהוא חולם הוא חלום אמת או שזהו סתם בלבול הדעת, כאשר חלק מהסימנים הם אם החלום נוגע אליו עצמו והוא מפחד וחושש מזה, וכמו כן שהוא חלום בלי גוזמאות אלא דברים שיתכן במציאות, וכאשר מתעורר מרגיש התפעלות מהחלום.

בסוף הדברים מכריע עמוד ההוראה כי לפי כל הסימנים שנתנו לנו רבותינו, החלום היה חלום אמת, ולכן מדין ספק פיקוח נפש, היה חייב לקום ולברוח גם בשבת, וטוב עשה שנסע בשבת למקום מבטחים.

דבר החלום והשאלה ההלכתית בצידה מסעירה בימים אלה את הציבור החרדי, כאשר נס ההצלה הזה מצטרף לניסי הצלה רבים ומיוחדים שהיו למאות ואלפים, איש איש וסיפורו, אך דומה שסיפור חריג זה בהחלט נדיר באופיו, ובשאלה ההלכתית המתלווה אליו.
 
לענ"ד הסיפור מצוץ מהאצבע, וראיה לכך שרק היום שמעו על זה.
ולמה לא הציל את שכניו?

ומה ששאלו להרב זילברשטיין, הרבה פעמים זה שאלות מפה לאוזן.
דרכו של הגר"י זילברשטיין לדון בכל מיני מקרים להגדיל תורה ולחקרה של הלכה.
ומציג אותם כשאלה שנשאל, אפילו אם לא בדיוק היה בצורה זו.
יכול להיות שה"ה הכא
ולמה לא הציל את שכניו?
מסופר שם שנסע עם אישה וילדים, ואיך יציל שכניו?
 
דרכו של הגר"י זילברשטיין לדון בכל מיני מקרים להגדיל תורה ולחקרה של הלכה.
ומציג אותם כשאלה שנשאל, אפילו אם לא בדיוק היה בצורה זו.
יכול להיות שה"ה הכא

מסופר שם שנסע עם אישה וילדים, ואיך יציל שכניו?
יכל לעדכן אותם.
לפחות להודיע לחברי כיתת כוננות או לצבא, אני בטוח שמיד היו מקפיצים את כל המילואים.
 
זה לא שאלה
הרבה פעמים יש חלומות שהם אמת
אבל אתה יודע שאחרים לא יאמינו לך ומעדיף לא לספר להם
ויש כאן מישהו שכמה פעמים היו לו חלומות אמת ששינו אותו והוא לא סיפר אותם לאיש!
 
מעניין להעתיק כאן חלק מסיפור שכתב רבינו החיד"א בספרו שם הגדולים (מערכת גדולים אות א [קצט] רבינו אליעזר בר נתן) על רבינו יחיאל אבי הרא"ש:
... ולאחר פטירתו בליל שבת בחצי הלילה נראה לאשתו בהקיץ ואמר לה ומה את עושה הנה מהרי וקומי וקחי בניך ובנותיך והוציאם מהרה מהמקום הזה כי מחר יהרגו כל היהודים אשר במקום הזה וכן נגזר על כל הסביבות והתפללנו עליהם ונתקבלה תפלתנו חוץ מעל המקום הזה. ותקם ותעש כן וחזרה להציל את אשר לה אחר אשר הוציאה משם לא"א ז"ל ולאחיו וכולם יצאו בליל שבת א"א ז"ל ואחיו ה"ר חיים ז"ל והיא וששה אחיות וכו'. ...
כדאי לראות את כל הסיפור בפנים, מפעים !!
 
השאלה שעלתה לי כששמעתי את הסיפור הזה, למה אותו צדיק הוכרח לבוא אליו דווקא בליל שבת?הרי בשמיים הגזירה הזו הייתה יודעה מראש.
לא יכול לבוא לו בחלום בליל שישי או חמישי?
 
לענ"ד הסיפור מצוץ מהאצבע, וראיה לכך שרק היום שמעו על זה.
ולמה לא הציל את שכניו?

ומה ששאלו להרב זילברשטיין, הרבה פעמים זה שאלות מפה לאוזן.
למה שיספר את זה לשכניו, בקושי הוא בעצמו הסכים לנסוע בשבת אז השכנים יצטרפו???
ראיתי את התשובה בחוברת ווי העמודים, הוא הביא מהרמב"ן, תשב"ץ, אור החיים ואברבנאל כמה סימנים לחלום אמיתי ולפי כל הסימנים החלום הזה הוא אמיתי
היה או לא, זו בכל זאת תשובה יפה
 
למה שיספר את זה לשכניו, בקושי הוא בעצמו הסכים לנסוע בשבת אז השכנים יצטרפו???
ראיתי את התשובה בחוברת ווי העמודים, הוא הביא מהרמב"ן, תשב"ץ, אור החיים ואברבנאל כמה סימנים לחלום אמיתי ולפי כל הסימנים החלום הזה הוא אמיתי
היה או לא, זו בכל זאת תשובה יפה
תוכל להעלותה לכאן?
 
בדיוק היום משמים קראתי בספר "ארחות חסידיך" שהביא בשם מרן הגרא"מ שך זי"ע שאמר משפט כזה (וכמה שזה אמת): "אני מאמין לכל סיפור שאם אני לא יאמין בו אני יחשב לאפיקורוס, אבל אני לא מאמין לכל סיפור שאם אני לא יאמין בו אני לא יהיה אפיקורוס".... והסביר טעמו שאם אני יאמין לכל סיפור, א"כ מה הרבותא שאני מאמין בתורה ובחז"ל הרי דרכי להאמין לכל סיפור, אבל אם יבדוק כל סיפור לאמיתתו הרי זה ראיה שאני באמת מאמין בתורה ובחז"ל ולא מהרהר אחריה!!! ומובא שם שכל סיפור שהיו מספרים למרן זי"ע היה הולך ובודק עד מקום שידו מגעת!!!

לכן בסיפור הזה חייב לבדוק את הסיפור לפרטי פרטים, והוא צריך להביא ראיה שהוא נסע בשבת ורואים אותו במצלמות שהוא נוסע בשבת, וכו' וכו' כי לצערי הרב בתקשורת אוהבים לספר הרבה 'דרמות'... מבלי לבדוק. אבל לא כך קיבלנו מרבותינו. ואני אישית לא מאמין לסיפור זה עד שאני יבדוק אותו לפרטי פרטים.
 
לכל המתלייצנים על הסיפור, מחמת קושיות שונות, תוכלו לבדוק עם השאלות שלכם קשות גם על הסיפור עם רבינו יחיאל אבי הרא"ש, ולראות שגם עליו זה קשה.
אז המסקנה הא שהרב זילברשטיין הוא החיד"א של דורינו!!!
 
חזור
חלק עליון