• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

חתימת ברכת השיבה

ועוד טעם נראה מדברי מרן בחזו"ע שם, דכיון שרוב הראשונים ובכללם העמודי ההוראה ומרן השו"ע, פסקו לחזור, לא אמרינן בכה"ג סב"ל. ע"ש היטב בהלכה למעלה ובהערה.
ולפ"ז נמי אין חילוק היכן נזכר. [שוב, "טוב" לסיים ולחזור לתחילת התפילה בתנאי דנדבה, איכא, אבל חיובא ודאי דליכא מטעם זה ומטעם שכך המנהג וכנ"ל].
 
אבל בכך שמסיים לדעת מרן השו"ע גורם שכל ה19 ברכות שבירך הם לבטלה.
לשון מרן בחזון עובדיה (ימי"נ עמ' קצו): והטעם לזה, משום דלא שייך לומר ספק ברכות להקל אלא כשהוא נשאר בשב ואל תעשה, אבל בתפלה שיש לו ספק אם יצא ידי חובת ברכה אחת מהברכות של התפילה, והוא ממשיך בקום ועשה בתפילתו, הרי הוא נכשל בספק ברכה לבטלה, שהרי כל י"ח הברכות מעכבים זה את זה. עכ"ל.
משמע קצת שעיקר הטענה כאן היא שאם יחשוש לסוברים שיצא ידי חובה הרי שלמרן הוא ממשיך "בקום ועשה" בברכות לבטלה, ונמצא דממה נפשך יש כאן קום עשה שיש בו מקום לחשוש לסב"ל, ולכן אמרינן שמוטב לו לעשות את הקום עשה לחזור להשיבה שופטינו, משום שבכך מרויח את דעת מרן. אבל אם במידה וכאשר יחשוש לסוברים שיצא ידי חובה אינו ממשיך לומר ב"קום ועשה" ברכות שלדעת מרן הן לבטלה, אלא נשאר בשב ואל תעשה, נניח לו ולא נאמר לו לחזור לעשות ברכות לבטלה בידיים.
ויש לדחות קצת דלאו דוקא הוא, ואורחא דמילתא לפי המציאות שדיבר - שנזכר באמצע תפילתו. וצ"ע.
 
אבל בכך שמסיים לדעת מרן השו"ע גורם שכל ה19 ברכות שבירך הם לבטלה.
אמנם מתברר למפרע שכל הברכות שבירך עד עכשיו היו בספק ברכות לבטלה, אבל אם יחזור ויתקן, גם כן יכנס בספק ברכות לבטלה, ושוא"ת עדיף.
(ופשוט שלא שייך לומר שיעשה מעשה להכניס עצמו בספק 9 ברכות לבטלה, כדי להינצל מספק 19 ברכות לבטלה בשוא"ת).
 
לשון מרן בחזון עובדיה (ימי"נ עמ' קצו): והטעם לזה, משום דלא שייך לומר ספק ברכות להקל אלא כשהוא נשאר בשב ואל תעשה, אבל בתפלה שיש לו ספק אם יצא ידי חובת ברכה אחת מהברכות של התפילה, והוא ממשיך בקום ועשה בתפילתו, הרי הוא נכשל בספק ברכה לבטלה, שהרי כל י"ח הברכות מעכבים זה את זה. עכ"ל.
משמע קצת שעיקר הטענה כאן היא שאם יחשוש לסוברים שיצא ידי חובה הרי שלמרן הוא ממשיך "בקום ועשה" בברכות לבטלה, ונמצא דממה נפשך יש כאן קום עשה שיש בו מקום לחשוש לסב"ל, ולכן אמרינן שמוטב לו לעשות את הקום עשה לחזור להשיבה שופטינו, משום שבכך מרויח את דעת מרן. אבל אם במידה וכאשר יחשוש לסוברים שיצא ידי חובה אינו ממשיך לומר ב"קום ועשה" ברכות שלדעת מרן הן לבטלה, אלא נשאר בשב ואל תעשה, נניח לו ולא נאמר לו לחזור לעשות ברכות לבטלה בידיים.
ויש לדחות קצת דלאו דוקא הוא, ואורחא דמילתא לפי המציאות שדיבר - שנזכר באמצע תפילתו. וצ"ע.
במה שמסיים בקום ועשה גורם שהברכות שבירך יהיו לבטלה.
 
הוא לא יושב, אלא ממשיך ומסיים אלוקי נצור, וזה קום ועשה.
לא הקום ועשה גורם את זה.
גם ככה הברכות שבירך כבר היו (לבטלה).
כעת המעשה שהוא עושה לא גורם שיהיו לבטלה, אלא שלא יוכל לתקן. [ואם יתקן יכנס בספק ברכות לבטלה שהוא מברך אותן עצמן בקום ועשה].
 


כתוב את תגובתך
חזור
חלק עליון