• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

טבילת כלי אלומיניום חד פעמי

בשיעורו פרשת עקב אמר מרן הראשל"צ שליט"א שזה חומרא בעלמא להטביל כלים חד פעמי וכל מה שהחמיר מרן זצ"ל זה לבד"ץ שעושים את כל החומרות שבעולם, ולענ"ד צ"ע על זה, שמלבד שלא משמע כן בחזו"ע (שבת ח"ב עמ' נו) שכתב שחייבים בטבילה (בלי ברכה), הרי גם מרן הראשל"צ שליט"א עצמו כתב תשובה שנמצא כאן במורשת מרן שיש להקל רק בצורך גדול היכא דא"א בענין אחר. גם בילקו"י החדש על ברכות (עמ' רכז) כתב בשם מרן זצ"ל שניתן להקל כאשר קשה מאד וא"א בענין אחר. וא"כ לכאורה הרבה פעמים קל להחמיר כשיש מקוה קרוב או להקפיד לקנות תבניות שמיוצרים בארץ שאז אין צריכים טבילה, ולא הבנתי למה אמר שזה רק חומרא בעלמא?
























ו
 
בשיעורו פרשת עקב אמר מרן הראשל"צ שליט"א שזה חומרא בעלמא להטביל כלים חד פעמי וכל מה שהחמיר מרן זצ"ל זה לבד"ץ שעושים את כל החומרות שבעולם, ולענ"ד צ"ע על זה, שמלבד שלא משמע כן בחזו"ע (שבת ח"ב עמ' נו) שכתב שחייבים בטבילה (בלי ברכה), הרי גם מרן הראשל"צ שליט"א עצמו כתב תשובה שנמצא כאן במורשת מרן שיש להקל רק בצורך גדול היכא דא"א בענין אחר. גם בילקו"י החדש על ברכות (עמ' רכז) כתב בשם מרן זצ"ל שניתן להקל כאשר קשה מאד וא"א בענין אחר. וא"כ לכאורה הרבה פעמים קל להחמיר כשיש מקוה קרוב או להקפיד לקנות תבניות שמיוצרים בארץ שאז אין צריכים טבילה, ולא הבנתי למה אמר שזה רק חומרא בעלמא?
























ו
באתי לרשום את אותה שאלה בדיוק ועכשיו ראיתי שכבודו כתב בדיוק מה שתכננתי לשאול. מצטרף לשאלה!
 
או להקפיד לקנות תבניות שמיוצרים בארץ שאז אין צריכים טבילה
הרוצה להדר בזה יברר היטב, כי לפי מה ששמעתי כמעט שאין חברה ליצור מוצרים הנ"ל בבעלות ישראל, וגם חברות שבעבר היו בבעלות ישראל העבירו בעלותם. [שמעתי מהרב חיים ברטלר].
 
הרוצה להדר בזה יברר היטב, כי לפי מה ששמעתי כמעט שאין חברה ליצור מוצרים הנ"ל בבעלות ישראל, וגם חברות שבעבר היו בבעלות ישראל העבירו בעלותם. [שמעתי מהרב חיים ברטלר].
בקו ההלכה אמרו לי שאם יש חותמת של בדצ העדה החרדית,ולא רשום שמיוצר בחול,משמע שזה יוצר בארץ
 
אין לי מושג מי הם החברות בארץ שעוסקות בכך,ושמא יש עוד חברות , ושמא בדצ העדה החרדית ירשום במפורש שגם אם מיוצר בארץ אך בשותפות עכום יש לטבול וכו'
ממה שאני יודע אפשר לסמוך על קו ההלכה והם לא טועים, במקרה הזה לדעת כבודו כן?
 
בכ"מ עדיין,נשארנו עם השאלה - הרי בחזו"ע שבת חלק ב' עמו' נ"ו מרן זצל בפשטות פוסק שצריך לטבול , בלי ברכה
כיצד מרן שליטא מורה שיש להקל ?(בהתחלה "במקום צורך גדול" ,ובשיעור נאמר שממש לכתחילה הרוצה להקל יש לו על מה שיסמוך)
 
ממה שאני יודע אפשר לסמוך על קו ההלכה והם לא טועים, במקרה הזה לדעת כבודו כן?
אינני מכיר את קו ההלכה, רק שאתה כתבת שהם אמרו שזה מוכיח שזה מיוצר בארץ. וע"ז כתבתי שהקובע הוא לא מקום הייצור אלא הבעלות, ומבירור המציאות כל החברות בארץ [למעט חברה קטנה אחת] הינם בשותפות עכו"ם
 
אינני מכיר את קו ההלכה, רק שאתה כתבת שהם אמרו שזה מוכיח שזה מיוצר בארץ. וע"ז כתבתי שהקובע הוא לא מקום הייצור אלא הבעלות, ומבירור המציאות כל החברות בארץ [למעט חברה קטנה אחת] הינם בשותפות עכו"ם
התכוונתי שזה שאמרו שמיוצר בארץ,מסתמא התכוונו שמיוצר בארץ היינו בבעלות של יהודי. הם יודעים שזה שמיוצר בארץ לא שווה כלום אם הבעלים לא יהודי וכו'
 
חזור
חלק עליון