• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

טרמוס לשבת

קורסיה

Well-known member
קניתי טרמוס של חברת סול. ובאישור המצורף של הרב הלפרין כתוב שלפני שבת יש להוציא מהמיחם שליש כוס (אבל אפשר להחזירו)
ובתוך השבת לבני עדות המזרח יש לשפוך כל פעם שליש כוס

מישהו יודע מה הסיבה לכל זה?
 

קבצים מצורפים

  • אישורים-מיחמי-טרמוס.pdf
    912.4 KB · צפיות: 8
נערך לאחרונה:
אולי מכיון שיש כמות מים מסויימת שנמצאת בצינור שהוא לא התחמם כשהמיחם התחמם, וממילא זה מים שלא בושלו כלל.
וכן בשבת שהמים שבצינור כבר התקררו ואם ישפכו לכוס ואח"כ יבואו המים החמים מהמיחם זה יבשל את המים, לכן להוצי א קודם את המים הקרים ואז יבואו רק מים חמים.
כל הנ"ל כתבתי מהשער בלבד!
 
כאן בעמ' 28 29 כתוב שזה חשש של בישול בצינורית (אבל קשה שבסוף כתבו שכל המיחמים המאושרים אין את החשש הזה)
ולפני שבת צריך להוציא מים שיש מעט מים בצינור של מתחמם
 

קבצים מצורפים

  • 48בטאון_אספקלריה _ חודש טבת תשפג.pdf
    4.6 MB · צפיות: 4
התבוננתי שוב, וראיתי שבירחון שלהם כתוב על 'מיחם' שאלו באישורם אין חשש
אבל 'תרמוס' אין לו צינור חיצוני, אלא יש לו משאבה שמוציאה את המים, בזה יש מעט מים שלא מתחממים כלל ולכן כתבו להוציא לפני שבת
אבל לא הסבירו למה לספרדים יש להוציא מים לפני כל שימוש בשבת, מה יועיל אם יוציא?
 
שאלה טובה. לא יודע.
אולם לכאו' בתרמוס המערכת קצת עובדת אחרת שהמדיד הוא למעשה צינור היציאה של המים, ולעתים המים שבו עלולים להיות קרים.
ולכן לכאו' תלייה בפלוגתא של מרן והרמ"א. שהרמ"א (שיח, טו) כ', שאם לא נצטננו המים לגמרי מותר לחמם את המים. אולם השו"ע שמחמיר בכך יהיה אסור. ועי' יחו"ד (ח"ו סי' כא).

מקווה שעזרתי.

עריכה: כרגע אני קצת עייף, אך אולי ולכאו', מכיון שהמדיד נמצא בצינור היציאה - הרי אם לא יוציאו את כל המים הפושרים-חמים (שליש כוס), מיד מהמיחם ישים לב שהטמפרטורה ירדה (דהיינו, שהמים נעשו קרים), ויחמם את המים. ולפי הרמ"א - אין בעיה, שהרי המים פושרים-חמים, ואין בעיה לחמם אותם. אולם לפי מרן השו"ע לכאו' עובר על איסור דאו'.

ושוב אינני מבין זאת עד הסוף. כמה השערות.
 
נערך לאחרונה:
מיד מהמיחם ישים לב שהטמפרטורה ירדה (דהיינו, שהמים נעשו קרים), ויחמם את המים.
במצב שבת אין כזו בעיה ע"ש עמוד 26
הם כנראה התכוונו שאם יש שם מים שהתקררו, יש להוציא אותם לפני השימוש ואז גם אם יתבשלו זה פסיק רישיה דלא אכפת ליה במלאכה שאינה צריכה לגופא שהרי שופך את המים
השאלה אם חייבים להחמיר בזה?
נשמח לתשובת @הרב שמעון ללוש שליט"א
 
חזור
חלק עליון