• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

לשבת על חוף הים

יוסף דהן

Well-known member
שלום רב לאוהבי תורתך
הסתפקתי האם יש להשתדל לשבת על החוף דוקא ע"ג מחצלת או כיסא נח וכו'
שהרי בסעודה מפסקת ההלכה אומרת לתת משהו שלא יהיה חיבור בין הרוח רעה שבקרקע עולם לאדם
ואף שבבית מרוצף א"צ
מ"מ בים לכאו' זו קרקע עולם ולא זהירים בזה.
 
שאלה יפה
אבל לכאו' הסברא אומרת שדוקא כאשר האדם לבוש ומטוהר אין ראוי שישב על קרקע עולם, משא"כ כאן שממילא הוא יצטרך ליטול ידים אחרי שיצא מהים מה אכפת לן מהטומאה הזו
ועוד שזכורני שביביע אומר הביא בשם ספר נפתלי שבע רצון שבארץ ישראל אין טומאה בקרקע
 
שאלה יפה
אבל לכאו' הסברא אומרת שדוקא כאשר האדם לבוש ומטוהר אין ראוי שישב על קרקע עולם, משא"כ כאן שממילא הוא יצטרך ליטול ידים אחרי שיצא מהים מה אכפת לן מהטומאה הזו
ועוד שזכורני שביביע אומר הביא בשם ספר נפתלי שבע רצון שבארץ ישראל אין טומאה בקרקע
נטילה מדין מרחץ או מדין שנגע במקום המכוסה?
אם מצד מרחץ אין שם רוח רעה ואם מצד נגע במקום מכוסה
לאחר שנכנס למים הרי שידיו נקיות
אא''כ אחר שהתלבש נגע במנעליו
או שהיות ובואתו רגע שישב הרי שנוגע במקום המכוסה אז הדין כך אף שביציאתו א''צ ליטול
 
הביא בשם ספר נפתלי שבע רצון שבארץ ישראל אין טומאה בקרקע
אם זכרוני אינו מטעני הוא בכה''ח בשם חסד לאברהם אזולאי [ואגב מדברי מרן בסי' קפא שאין ליטול מים אחרונים ע''ג הקרקע נראה דלא ס''ל הכי]
אבל לכאו' הסברא אומרת שדוקא כאשר האדם לבוש ומטוהר אין ראוי שישב על קרקע עולם, משא"כ כאן שממילא הוא יצטרך ליטול ידים אחרי שיצא מהים מה אכפת לן מהטומאה הזו
אציין שגם בענין תיקון חצות כתבו המקובלים שהנכון שלא ישב ממש ע''ג הקרקע ויניח בגד בין לבין ונראה דאינו רק משום טומאת הידיים
 
אם זכרוני אינו מטעני הוא בכה''ח בשם חסד לאברהם אזולאי [ואגב מדברי מרן בסי' קפא שאין ליטול מים אחרונים ע''ג הקרקע נראה דלא ס''ל הכי]

אציין שגם בענין תיקון חצות כתבו המקובלים שהנכון שלא ישב ממש ע''ג הקרקע ויניח בגד בין לבין ונראה דאינו רק משום טומאת הידיים
היום יש לנו רצפות בלטות בבית אז לא כ''כ מצוי לכאו' ומותר לשבת
 
אם זכרוני אינו מטעני הוא בכה''ח בשם חסד לאברהם אזולאי [ואגב מדברי מרן בסי' קפא שאין ליטול מים אחרונים ע''ג הקרקע נראה דלא ס''ל הכי]

אציין שגם בענין תיקון חצות כתבו המקובלים שהנכון שלא ישב ממש ע''ג הקרקע ויניח בגד בין לבין ונראה דאינו רק משום טומאת הידיים
צודק כבודו. עיקר הדברים הם מהחסד לאברהם, והרב נפתלי שבע רצון בא ליישב ולבאר דבריו
עי' יביע אומר חלק ה' סימן א
ומשם פתח גדול לכל הדיון כאן, אלא שכעת נשתקעתי בענין אחר ועוד חזון למועד
 
שאלה יפה
אבל לכאו' הסברא אומרת שדוקא כאשר האדם לבוש ומטוהר אין ראוי שישב על קרקע עולם, משא"כ כאן שממילא הוא יצטרך ליטול ידים אחרי שיצא מהים מה אכפת לן מהטומאה הזו
ועוד שזכורני שביביע אומר הביא בשם ספר נפתלי שבע רצון שבארץ ישראל אין טומאה בקרקע
עיין יביע אומר חלק ט חלק אורח חיים סימן ד. לזה התכוון כת"ר?
 
חזור
חלק עליון