• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

יציאה לדרך לפני תפילה

uriel betzer

New member
שלום לרבנים החשובים,
נשאלתי משוחט לגבי יציאה לדרך ועבודה לפני התפילה.
הוא יוצא באיזור השעה 4.20 מהבית.
בשעה 5.40 מתחיל לעבוד.
בשעה 6.20 עושים השוחטים מניין קבוע.

האם יש לשוחטים על מה להסתמך לעבוד קודם התפילה?

אציין שבילקוט יוסף (סי' פט) מה שכתב אם יהיה לו יותר ישוב הדעת מותר להתפלל במקום עבודתו, משמע מההערה למטה שכל ההיתר רק לעניין לצאת לדרך לפני תפילה אך לא לעבוד לפני התפילה.
 
ב"ה
שלום וברכה,
אמת נכון הדבר, כל הנידון בילקוט יוסף (סי' פט אות לה), הוא לגבי יציאה למקום עבודתו באופן שמיד כשמגיע למקום העבודה יש מנין להתפלל, וגם בזה העלה שלכתחילה יתפלל בביתו ביחידות קודם שיוצא למקום עבודתו, ורק אם יהיה לו ישוב הדעת יותר בתפילה בציבור, אז יש להקל לנסוע למקום עבודתו ששם יש מיד מנין קבוע, ע"ש. ונראה שהסיבה להתיר שם כשיש יותר ישוב הדעת בציבור, הוא מפני שכשהוא טרוד עד שתתבטל כוונתו, מעיקר הדין פטור כידוע, ולכן אין עליו איסור של עשיית חפציו קודם תפילה, שהרי פטור מתפילה, ואח"כ כשחוזר לו האפשרות להתפלל בישוב הדעת, מתחייב בתפילה.

אבל בנידון שלפנינו, שהנסיעה היא למקום העבודה להתחיל קודם בעבודה, לפני התפילה, בזה אין שום מקור מהילקוט יוסף להקל, ואדרבא מבואר מדבריו להדיא שעדיף להתפלל ביחידות קודם שיוצא מביתו, ורק אח"כ לצאת למקום עבודתו.

אלא שעדין יש חילוק בנידון שלפנינו לצד שני, שהרי בילקוט יוסף מדובר שיכול להתפלל בביתו ביחידות בזמן תפילה לכתחילה, דהיינו אחר הנץ החמה, משא"כ בנידון שלפנינו שהזמן הוא גבולי ביותר, ששעת היציאה מהבית היא פחות או יותר נקודת הנץ החמה, וממילא אם יתפלל ביחידות קודם שיצא מביתו נמצא שמתפלל קודם זמן תפילה לכתחילה, ואף שבדיעבד וכן באקראי בשעה"ד אם מתפלל מאחר עלות השחר יצא י"ח, אבל כאן שהוא לכתחילה ובאופן קבוע, הרי שעושה כנגד הדין, ורק בשעת הדחק כשאין ברירה אחרת התירו לפועלים, משא"כ בנידון שלפנינו הרי יכול להתפלל במקום עבודתו בזמן תפילה.

אולם נראה לכאורה, דמכיון שיש "איסור" לצאת לעסקיו קודם תפילה, וכ"ש להתחיל עבודתו בפועל, א"כ חשיב לענין זה שעת הדחק, ויש להתיר לו כדין פועלים, כי מנין לנו הכח להתיר לו לצאת לעסקיו ולעבוד קודם תפילה. אא"כ בידו הדבר להתנגד לצאת לעבודה בשעה זו, ויכול להביא למצב שהוא יוצא מביתו אחר תפילה כראוי, שאז מחוייב הוא להשתדל להביא למצב זה. אבל אם אין הדבר בידו כלל, ואם יתנגד עלול לקפח פרנסתו, נחשב בשבילו שעת הדחק ואפשר להתיר לו להתפל קודם שיוצא מביתו ביחידות כאמור, אף שהוא קודם הנץ החמה, כיון שאסור לו לצאת לעבודתו קודם שיתפלל.

ועדין מן הראוי שיצטרף למנין פועלים, כדי להרוויח תפילה בציבור, וכן עניית קדישים וקדושה וברכו וכו', ואם אין במקום מגוריו מנין פועלים, יברר היכן יש מנין כזה, ויבקש מאחד המתפללים שם להתקשר עמו בשעת התפילה שיהיה על רמקול בטלפון, ויצטרף עימם לכל דבר שבקדושה, ויחשב לו לתפילה במנין, ועדיף שיעשה זאת בתוך בית כנסת שבשכונתו, לפי שאין תפילתו של אדם נשמעת אלא בבית הכנסת, וכל מי שיש לו ביהכ"נ בעירו ואינו נכנס בו להתפלל נקרא שכן רע ח"ו, אבל כשמפלל עם הציבור דרך הטלפון כנ"ל, והוא נמצא בבית כנסת אפילו לבדו, יש בידו כל המעלות של תפילה בציבור בבית הכנסת, וכמו שהארכנו בזה במקום אחר בס"ד.

בברכה רבה
 
ישר כח על התשובה המפורטת והבהירה.

נ.ב. באופן שאין לו אפשרות להתפלל בישוב הדעת כלל כגון שהתעורר מאוחר והגיע בדיוק בתחילת המשמרת, יש לו על מה לסמוך שיתחיל לעבוד ולאחר 40 דק' יצטרף למניין בישוב הדעת, או שצריך לסכן פרנסתו עבור זה?
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון