• חדש מאיגוד האברכים והקהילות: חוברת בחומרת איסור הגיוס לצבא ובשבח לימוד התורה בישיבות הקדושות, ממרן רשכבה"ג רבינו עובדיה יוסף זיע"א ומנהיג הדור מרן רבינו יצחק יוסף שליט"א. לקריאה והפצה לחצו כאן

יש ליזהר מהיסח דעת מהאבילות

ודבר זה צריך חיזוק גדול, שלא להסיח דעתו מהאבלות משך כל יום תשעה באב. ושלא להתנהג בדברים המסיחים את הדעת מהאבלות, וכ"ש וכ"ש בדברים המביאים לידי שחוק ושמחה. וכבר נפסקו בזה כמה פרטי דינים, כגון: אסור לומר: 'שלום', 'לילה טוב', 'בוקר טוב' - לחברו. ואפילו אם חברו אומר לו 'שלום', אין לענות לו כרגיל. כמו שנפסקבשו"ע סימן תקנד סעיף כ: "אין שאלת שלום לחבירו בת"ב, והדיוטות שאינם יודעים ונותנים שלום משיבים להם בשפה רפה ובכובד ראש". כמו כן: בשעת הקינות אסור לצאת לחוץ ולדבר. כמו שנפסק בשו"ע סימן תקנט סעיף ה: "בשעת הקינות אסור לספר דבר ולצאת חוץ כדי שלא יפסיק לבו מן האבל, וכל שכן שלא ישיח עם העובד כוכבים".כמו כן: אסור לעשן סיגריות מלבד האיסור הרגיל שיש לחסיד ברסלב לעשן משך כל השנה "והמעשן היה ראוי לנדותו"... וכמו שכתב המשנה ברורה סימן תקנו ס"ק ח: "אסורלעשן טיטון שקורין רייכערין אפילו בד' צומות, וכ"ש בט"ב. והחמיר מאד עד שכתב שמי שמעשן בט"ב היה ראוי לנדותו. ויש מאחרונים שמקילין, וע"כ מי שדחוק לו, שמורגל בו ביותר, יש להקל אחר חצות בצנעא בתוך ביתו"

כמו כן: אחר הקינות, אסור לטייל ברחובות. כמו שנפסקבשו"ע סימן תקנד סעיף כא: "יש מי שאומר שלא ילך ויטייל בשוק כדי שלא יבוא לידי שחוק וקלות והיתול". וכמו כן: יש להיזהר שלא ללכת בכנופיה, בקבוצה של אנשים, כדי שלא יבואו לדבר ביניהם שיחה בטילה ולהסיח דעת מהאבלות. ואם הולך עם עוד בן אדם, לא ידבר אתו כי אם מענייני החורבן, כמו שהבאנו לעיל דברי השל"ה. וכל שכן וכל שכן שאסור לצחוק או לומר בדיחות בתשעה באב. וכבר אמר הרה"ק רבי פנחס מקאריץ זיע"א: "חיוך בתשעה באב, הוא סכנת נפשות!" (אמרי פנחס, שער ד, שנז) .ואכן, מוהרנ"ת היה סוגר את עצמו בתוך מרתף, ונמצא שם מתחילת תשעה באב, עד חצות היום, ואינו יוצא משם...אשרי מי שיכול לעשות כך או כיו"ב, למען לא יסיח דעתו כלל מהאבלות.
 
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון