מערכה נגד מערכה
Member
ברצוני להעלות שאלה שהתעוררה לי לאחרונה.
בעדות רבות נוהגים לומר [בעיקר בשבת ויו"ט] לפני בציעת הפת, 'כאמור: פותח את ידיך ומשביע לכל חי רצון', ואז מברכים המוציא.
והנה לגופו של מנהג [מבלי להכנס כרגע לענין האם זה הפסק וכו'] יש להבין, מדוע מוסיפים את המילה 'כאמור', ועל מה הולך ה'כאמור'? הרי 'כאמור' זה ציון מקור למה שנאמר מקודם, אומרים משהו, ומציינים שזה 'כאמור וכו''. ואילו כאן לא נאמר כלום קודם.
היו שהשיבו לי שהמשפט לקוח מברכת המזון. אולם זה לא מובן כלל: שם בבהמ"ז נאמר קודם שהקב"ה זן ומפרנס לכל והתקין מחיה ומזון לכל בריותיו, וע"ז מביאים ציטוט: 'כאמור: פותח את ידיך', וכו'. אבל כאן, מה? שנית, אין שום סיבה לצטט מברכת המזון, כאשר אין כאן כי אם פסוק מתהלים, ומה לי צורך ב'כאמור'??
בעדות מסוימות באמת מתחילים ב'עיני כל אליך ישברו ואתה נותן להם את אכלם בעתו. פותח את ידיך וכו''. אכן, אלו שאינם אומרים 'עיני כל', אומרים 'כאמור'. ויתירה מזו, יש האומרים 'עיני כל... כאמור פותח' וכו', וזה תמוה ביותר, האם מביאים ראיה לפסוק מפסוק אחר? ומה גם שהפסוק מסודר בכתוב מיד אחריו, ומשלים אותו! אתמהה!
יתכן שה'כאמור פותח' 'נחתך' מנוסח ארוך יותר וקדום, ועם הזמן נותר רק ה'כאמור פותח'. ואני מחפש רמז או מקור להנחה זו.
אשמח מאד אם הרבנים שליט"א יוכלו להאיר עיניי בזה.
בעדות רבות נוהגים לומר [בעיקר בשבת ויו"ט] לפני בציעת הפת, 'כאמור: פותח את ידיך ומשביע לכל חי רצון', ואז מברכים המוציא.
והנה לגופו של מנהג [מבלי להכנס כרגע לענין האם זה הפסק וכו'] יש להבין, מדוע מוסיפים את המילה 'כאמור', ועל מה הולך ה'כאמור'? הרי 'כאמור' זה ציון מקור למה שנאמר מקודם, אומרים משהו, ומציינים שזה 'כאמור וכו''. ואילו כאן לא נאמר כלום קודם.
היו שהשיבו לי שהמשפט לקוח מברכת המזון. אולם זה לא מובן כלל: שם בבהמ"ז נאמר קודם שהקב"ה זן ומפרנס לכל והתקין מחיה ומזון לכל בריותיו, וע"ז מביאים ציטוט: 'כאמור: פותח את ידיך', וכו'. אבל כאן, מה? שנית, אין שום סיבה לצטט מברכת המזון, כאשר אין כאן כי אם פסוק מתהלים, ומה לי צורך ב'כאמור'??
בעדות מסוימות באמת מתחילים ב'עיני כל אליך ישברו ואתה נותן להם את אכלם בעתו. פותח את ידיך וכו''. אכן, אלו שאינם אומרים 'עיני כל', אומרים 'כאמור'. ויתירה מזו, יש האומרים 'עיני כל... כאמור פותח' וכו', וזה תמוה ביותר, האם מביאים ראיה לפסוק מפסוק אחר? ומה גם שהפסוק מסודר בכתוב מיד אחריו, ומשלים אותו! אתמהה!
יתכן שה'כאמור פותח' 'נחתך' מנוסח ארוך יותר וקדום, ועם הזמן נותר רק ה'כאמור פותח'. ואני מחפש רמז או מקור להנחה זו.
אשמח מאד אם הרבנים שליט"א יוכלו להאיר עיניי בזה.