• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

כבוד שבת ועונג שבת אי מינייהו עדיף??

בס"ד.



שבת קודש ואני מתארח עם בני ביתי בבית חמי וחמותי הגרים בקומה רביעית, אני מקפיד מאוד לא להשתמש במעלית שבת- אוושא מילתא/ עובדין דחול וכו', אני מגיע בחזרה מתפילת שחרית והשכן מקומה שלישית אומר לי, למה אתה לא עולה איתי במעלית? אני אומר לו 'כבוד שבת'- אז הוא עונה לי 'ומה עם עונג שבת' לעלות ארבע קומות במדריגות לא מעייף אותך? –

נתן לי חומר למחשבה.

לחקירה הבאה: האם כבוד שבת חשוב יותר מעונג שבת או שתרוויהו כהדדי, וכל מקום שיש התנגשות ביניהם לכאו' 'כבודה' יגדל על 'עונגה' שהרי אם אינו 'מכבדה'- הרי הוא מבזה, והוא בכלל 'כי דבר הק בזה- וילפינן מבזה את המועדות- וק"ו שבת..

או שאדרבא מקום יש לעונג שבת לבור על כבודה.

חשבת מה הם הנ"מ שבדבר, ולכאורה עלה בדעתי שכל מקום שיש מחלוקת הפוסקים ויש מקילין ובכך ירווח עונג שבת- למשל- הכנת טחינה בלי שינויים/ פתיחת בקבוקים/ עליה במעלית/ טלטול במקום שיש עירוב מקומי/ חימום תבשיל שרובו יבש ויש בו מעט רוטב- ועוד רבות וטובות..

והנה בתחילה עלה בדעתי שלכוא' עונג שבת הוא דברי קבלה דחמירי כשל תורה- וכמבואר בעירובין כ"א 'כי טובים דודיך מיין-חביבין ד"ס יותר מיינה של תורה' ומבואר.

וא"כ היה מקום לומר ד'עונג' עדיף, ואולם 'כבוד שבת' הוא ג"כ דברי קבלה, ומהך פסוקא גופא ילפינן 'וקראת לשבת עונג לקדוש ה' מכובד וכבדתו מעשות דרכים' ומינה ילפינן לכבוד שבת בכמה וכמה עניינים כבסי' שז בדברים התלויים בדיבור דילפו לה 'ממצוא חפציך ודבר דבר- וכן כל יסוד דיני מוקצה להרמב"ם ילפינ מהא', וא"כ אדרבה איפכא מתסברא 'דהא 'כבודה' הוא כלא תעשה, וענוגה הוא 'בעשה' ולא אתי עשה ודחי לא תעשה בכה"ג, או דאמרינן גם בכה"ג' 'אתי עשה דדבריהם ודחי לא תעשה דדבריהם'-

ועתה אמרתי אשיחה וירווח לי אולי מי מכם יאיר עיניי.

נ.ב. ידידי מ.ש. בקר אמר לי פעם בשם הרב יורביץ זצ"ל מרבני עדה"ח שהיה מטלטל, וכששאלוהו למה לא יחמיר, השיב: אני מחמיר בעונג שבת!
 
 
ידוע הסיפור עם החזון איש ששאלוהו אם ללכת בלי עניבה בשתות הקיץ והשיב שעונג שבת עדיף לכבוד שבת. (וסיפור זה מספר לי כל בחור שאני רואה אותו באיזה זמן בשבת ללא עניבה...)
כעת ראיתי שהביאו מהחשוקי חמד דף נט ע"א: "שמענו שהחזון איש נשאל האם יש ענין ללבוש עניבה בשבת בקיץ כשמזיעים והעניבה מחממת, האם כבוד השבת עדיף מעונג שבת? ענה: אם אין זה עונג איננו כבוד"
וכן הובא בספר עלינו לשבח ויקהל עמ' תקל-תקלא.
 
לעומת זאת בהסרת לכלוך מהבגד, כמדומה ששמעתי משמו שכבוד השבת הוא שישאר מלוכלך, ואולי צריך לחלק בין היכא דיש להחמיר משום חשש איסור, להיכא דהוי כבוד שבת גרידא.
 
והנה בתחילה עלה בדעתי שלכוא' עונג שבת הוא דברי קבלה דחמירי כשל תורה- וכמבואר בעירובין כ"א 'כי טובים דודיך מיין-חביבין ד"ס יותר מיינה של תורה' ומבואר.
עונג שבת מדאורייתא. כך פסק רבינו הגדול זיע"א חזו"ע שבת.
 
נערך לאחרונה:
לעומת זאת בהסרת לכלוך מהבגד, כמדומה ששמעתי משמו שכבוד השבת הוא שישאר מלוכלך, ואולי צריך לחלק בין היכא דיש להחמיר משום חשש איסור, להיכא דהוי כבוד שבת גרידא.
זה לא קשור לעונג שבת, אלא אמר שאם יש אבק על הבגד, אין זה חיסרון בכבוד שבת, שכן כמו שיש מצווה ללבוש בגדים נקיים לשבת, ככה הכבוד שבת הוא שהוא שומר עליה ולא מנקה את האבק (לשיטתם שהדבר אסור).
 
לצערי, ברחתם מהנדון שבשבילו פתחתי את האשכול..
אני דברתי על קולא במחלוקת הפוסקים מצד עונג שבת ואתם נגעתם בגדרי הכבוד ועונג בדברים חיצוניים.
@nati כיוון קצת לדעתי בהביאו את סברת החזו"א על הלכלוך...

ועדיין צריך לעיון...
 
זה לא קשור לעונג שבת, אלא אמר שאם יש אבק על הבגד, אין זה חיסרון בכבוד שבת, שכן כמו שיש מצווה ללבוש בגדים נקיים לשבת, ככה הכבוד שבת הוא שהוא שומר עליה ולא מנקה את האבק (לשיטתם שהדבר אסור).
כשאני רואה אבק על הבגד וא''א לנקות זה גורם לי צער ובודאי שלא עונג.. ובודאי לת''ח שאסור שימצא רבב על בגדו..
 
חזור
חלק עליון