• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

כוונות בתפילה

שלום הרב,
האם זה בסדר להתפלל בסידור עם כוונות?
כגון סידור מתוק מדבש וכו
(לא מבחינת הנוסח שיש שם קצת שינויים כגון בעמידה שכתוב שם על המינים במקום על הזידים)
תודה מתניה יוספוב
 
שלום וברכה

מי שאין לו יד בקבלה אין לו להרהר או לכוון בשמות הקודש באין מבין, אולם מי שמתמיד בעבודת ה' רשאי להתפלל בסדור שמביא דברי התעוררות וחיזוק בעניני תפילה מדברי הזה"ק הקדוש והמקובלים ללא לכוון בכוונות שאין לו השגה בהם, ונכון שיכוון כל מעשיו לשם שמיים ובהצנע לכת.

הגאון חיד"א ע"ה במחזיק ברכה (אורח חיים סימן רעד ס"ק ב) כתב בענין י"ב ככרות לסעודות שבת שכבר כתב הרב מהרח"ו זצ"ל בספר הכונות דהוא מבואר בספר הזהר במאמר כ"י, והאמת דמי שאין לו יד בקבלה אין לומר ולהזכיר או אפילו להרהר הסודות הכתובים בסדור האר"י זצ"ל או קיצורים אחרים באין מבין, שהוא קרוב להפסד יותר ושרי להו מאריהו למתפללים מתוך סדורי האר"י ז"ל ולא ידעו ולא יבינו דאם מכונים איזה דבר טועים מאד ואי לאו אסור משום יוהרא וגונב דעת.
אבל לישר מעשיו באופן שנוהגים מארי רזין ולבו לשמים שיהא חשוב לפני ה' כאלו כיוין הא מילתא מעליתא היא, כמ"ש בספר הקטן ברכי יוסף לעיל סימן כ"ה משם מז"ה מהר"א אזולאי זלה"ה כי מצוות אלהיות פועלות בסגולה ועושות רושם למעלה אף שנעשות בלתי הכונה הפרטית, רק שיכוין שעושה לקיים המצוה לעשות נ"ר ליוצרו ועל כן תקנו לומר ויהי נועם וכו' על כל מצוה ולימוד והוא דרך בקשה כמו שפירשו בזהר הקדוש (יתרו צג ב) על פסוק זה. ע"כ, והביאו להלכה בילקוט יוסף (ח"ד כרך א חלק שלישי עמוד תשעא) וכתב (שם סעיף כז) יש נוהגים על פי האר"י ז"ל להניח על השלחן י"ב ככרות קטנים לכל סעודה. ששה ע"ג ששה כמין פעמיים ניקוד סגו"ל. ולוקחים שנים האמצעיים ובוצעין מאחד. ואפילו מי שאין לו יד בקבלה, רשאי לנהוג כן, שדוקא בעניני כוונות וכדומה, אינם אלא למי שמבין בקבלה. וכל מנהגיו על פי הקבלה, אבל לשאר בני אדם יש לחוש בזה ליוהרא שחושב עצמו כמקובל, מה שאין כן גבי הנחת י"ב ככרות על השולחן דאחר שרבים נהגו בזה, תו ליכא משום יוהרא. ע"כ. וראה עוד ברב פעלים (ח"ג סוד ישרים סימן א) ובמבשרת ציון (ח"א בקונטרס מנהגי המקובלים למי ומתי סימן ה).
אולם אם מתפלל בסידור שמביא דברי התעוררות השייכים לתפילה מדברי המקובלים ועוד ומחזקים אותו לכוון יותר בתפילה, ואינו מכוון בכוונות שאין לו השגה בהם אין מניעה בדבר, ויתכן שסידור כמו שציינתם אינו מכוון למקובלים דוקא, אלא מביא יותר דברי התעוררות לכוון בתפילה, רק שלא יהיה בתחילת דרכו, אלא למי שמתמיד בדרכי התשובה ועבודת ה' ורוצה להוסיף חיזוק בתפילה, יכול להתפלל מסידור שמעורר אותו יותר לכוון בתפילה.

בברכה רבה
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון