• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

כוונת הלב, "נודה" במלעיל?!

יוסף אומץ

Active member
בתפילת יוה״כ אומרים ״וצמיחת קרן לדוד עבדך ועריכת נר לבן ישי משיחך״
בסידור כוונת הלב יש געיא [מעמיד בלעז] על המילים ״וצמיחת״ ״ועריכת״ וכתוב שצריך לאמרם במלעיל.
בתפילת העמידה של חול אומרים ״נודה לך״ בסידור כוונת הלב יש מעמיד ב-נ׳ כלומר שצריך לומר ״נודה״ במלעיל.
מישהו פעם ניסה לומר ״ועריכת״ במלעיל?! ״וצמיחת״ עוד נשמע הגיוני.... ״נודה״ במלעיל...?
אתמהה, מה המקור ל"נודה" במלעיל?
 
לגבי המילה "נודה" במלעיל, זה נסוג אחור. כשיש מילה שיש לה 2 הברות והמילה שאחריה נקראת במלעיל (כלומר, מוטעמת בהברה הראשונה) אז המילה הראשונה גם נקראת במלעיל וזה נקרא "נסוג אחור". (ואמנם יש דברים המבטלים כלל זה, כמו נח נראה בסוף מילה, ולכן לא אומרים "יוצא אור" במלעיל).
וכמו שאומרים "רחם נא" במלעיל וגם "עושה חיל" במלעיל וגם "רצה בנו" במלעיל וגם "חסו בו" במלעיל. (והשניים האחרונים זה עוד משנה משמעות, אבל כך זה ע"פ כללי הדקדוק). וכך יש עוד רבים...
 
נערך לאחרונה:
בכיסא רחמים הרב מצליח מאזוז שליט"א כתב לומר במלרע,
בכוונת הלב כתב במלעיל.
מה נעשה?
ה' ניסי להגר"מ מזוז שליט"א עמוד רסו:
נודה לך (בברכהמ"ז) - מלת נודה מלעיל (כדין נסוג אחור) עם העמדה בדל"ת, והלמ"ד דגושה. וכן הוא בכתר ארם צובא ובתנ"ך ברויאר (בתהלים ע"ט י"ג) "נודה לך לעולם", למ"ד לך דגושה.
ע"ע מקור נאמן ח"א עמ' רנב (מילואים לת' תתנ"ח)
 
ה' ניסי להגר"מ מזוז שליט"א עמוד רסו:
נודה לך (בברכהמ"ז) - מלת נודה מלעיל (כדין נסוג אחור) עם העמדה בדל"ת, והלמ"ד דגושה. וכן הוא בכתר ארם צובא ובתנ"ך ברויאר (בתהלים ע"ט י"ג) "נודה לך לעולם", למ"ד לך דגושה.
ע"ע מקור נאמן ח"א עמ' רנב (מילואים לת' תתנ"ח)
תודה רבה! אשמח לצילום.
ומה לגבי "צמיחת" ו"עריכת"?
והרב שליט"א דיבר לענין ברכהמ"ז האם כך יהיה הדין לגבי תפילת עמידה [-גם שם יש נסיגה]?
 
והרב שליט"א דיבר לענין ברכהמ"ז האם כך יהיה הדין לגבי תפילת עמידה [-גם שם יש נסיגה]?
זה כלל בדקדוק. כל מקום שיש את המילים האלו כך זה צריך להיות. אך בכ"ז צריך להיזהר ולא לדמות מילתא למילתא, כי בכללי הדקדוק יכול להיות דברים שבעיניך יהיו נראים כשוליים, אבל הם משנים את כל התמונה וצורת הקריאה.
בכל אופן, לגבי המילים "נודה לך", בין בתפילה ובין בברכת המזון הוא נסוג אחור ונקרא במלעיל.
 
אשמח להסבר על ה"נסיגה" איך זה "עובד"?
מילה הסמוכה למלעיל שלא יהיו ב' תיבות מחוברות בנגינה אחת (אף שמצד עצמה בדין שתהיה מלרע)
כמו "נערמו מים" בדין שנערמו יהיה מלרע, אך כיון שמים הוא מלעיל נסוג "נערמו" אחור למלעיל
נערך על פי התיקון של הרב @בנימין לוריא
 
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון