כוס ראשונה דוקא מיץ ענבים

החזו"א היה שותה מיץ ענבים והסטייפלער היה שותה ערבוב של חצי יין יבש וחצי מיץ ענבים
בשו"ת חזו"ע משמע שזה דיעבד תמיד בכל קידוש כי יש רי"ף ורמב"ם לשתות רק יין ראוי למזבח
הרב יעקב יוסף בשנה האחרונה שתה במאמצים מרובים ארבע כוסות יין
וכן משמע מזה שרבי יהודה בר עילאי היה קושר ראשו מפסח עד עצרת מרוב שהיה קשה לו היין ולא היה שותה יין מגיתו
הרב כאן מדבר פרקטי שיש כאלה שזה ימנע מהם לעשות את שאר הסדר ולכן כל מי שיודע שזה יבלבל אותו זה בעיה ומי שיודע שלא זה מעלה ואדרבה יש בזה חרות
אלו שלא יודעים יכולים אחרי התפילה בבוקר לפני שהם שתו קפה או משהו אחר על בטן ריקה לשתות רביעית יין ולראות איך זה משפיע עליהם
 
החזו"א היה שותה מיץ ענבים והסטייפלער היה שותה ערבוב של חצי יין יבש וחצי מיץ ענבים
בשו"ת חזו"ע משמע שזה דיעבד תמיד בכל קידוש כי יש רי"ף ורמב"ם לשתות רק יין ראוי למזבח
הרב יעקב יוסף בשנה האחרונה שתה במאמצים מרובים ארבע כוסות יין
וכן משמע מזה שרבי יהודה בר עילאי היה קושר ראשו מפסח עד עצרת מרוב שהיה קשה לו היין ולא היה שותה יין מגיתו
הרב כאן מדבר פרקטי שיש כאלה שזה ימנע מהם לעשות את שאר הסדר ולכן כל מי שיודע שזה יבלבל אותו זה בעיה ומי שיודע שלא זה מעלה ואדרבה יש בזה חרות
אלו שלא יודעים יכולים אחרי התפילה בבוקר לפני שהם שתו קפה או משהו אחר על בטן ריקה לשתות רביעית יין ולראות איך זה משפיע עליהם
הרב גדעון בן משה אמר שלחזוע זה לא דיעבד אלא רק לא מצוה מן המובחר
 
הרב דוד יוסף על מרן (בשיעורו שבוע שעבר- הובא בקול הלשון כא' אדר ב')
וזה קיצור מדבריו: אבא היה נכנס לחדר ללמוד אחרי הסדר, ואומר להם רק מי שרוצה לדבר אתו על עניני פסח ידבר (ולא בנושאים אחרים), "ובגלל זה הוא היה מקפיד לשתות מיץ ענבים", למרות שמבחינת הבריאות (הסכרת שהייתה למרן) היה עדיף לו יין ולא מיץ, וגם יש פוסקים שיש דין שמחה בפסח וצריך יין, ולא כמו כל שבת שסוחט אשכול ענבים, אבל הוא היה אומר שלדעתו מעיקר הדין ל"צ להקפיד בזה והמחמיר תע"ב, ועדיף לספר ביציאת מצרים מאשר להחמיר.
ואמר הרב דוד על עצמו: אני מקפיד את הכוס הראשונה לשתות מיץ ענבים, כי גם אם יש דין שמחה ל"צ כל הארבע כוסות, וכוס ראשונה לא שונה מקידוש של כל השנה, ועוד שאנשים ששותים על קיבה ריקה זה עושה כאב ראש. וזה כדברי אחיו הרב אברהם הנ"ל.
ועכ"פ זה עצה טובה קמ"ל, ולא הוראה, ולכן כאלה שכתבו שכוס אחת לא מזיקה להם אין הכי נמי, וכל אחד מכיר את עצמו, למשל אני מאוד רגיש ליין. ובקיצור אין בזה כללים ברורים, כל אחד יחשבן לעצמו איך יעבוד את ה' הכי טוב.
 
חזור
חלק עליון