• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

כיצד הציע אליהו לתלות את המן על עץ מקדש הקדשים? הלא אסור בשימוש להדיוט!

גרינפלד

Well-known member
מתוך ה'מגדלות מרקחים':
ויתלו את המן על העץ אשר הכין למרדכי (ז י)

בילקוט שמעוני רמז תתרנ״ט, באותה שעה בא אליהו ז״ל ונדמה לחרבונה, אמר אדוני המלך יש עץ אחד בביתו מבית קדש הקדשים גבוה חמשים אמה, יצוה המלך לתלותו.
והקשה בספר שלל דוד לרבי דוד זינצהיים זצ״ל בשם המפרשים, איך אליהו הנביא השיא עצה לתלות על עץ מקדש הקדשים, הרי אסור בשימוש להדיוט, שאע״פ שבאו בה פריצים וחללוה כדאיתא בעבודה זרה נב: לגבי אבני המזבח, שכאשר כבשו אותם הגוים נעשו חולין, מ״מ הרי מסקנת הסוגיא שם שכיון שנשתמשו בהם לגבוה לאו אורח ארעא לאישתמושי בהו הדיוט.

ולכאורה היה אפשר לומר דהא ד״לאו אורח ארעא", הוא דוקא במזבח שמקריבים עליו ממש, וכן מבואר בנדרים סב. לענין כלי שרת, ששימשו בהם ממש לגבוה, אבל בנין אולי אינו נחשב משמש כל כך ואין בו איסור זה.
אמנם במשנה למלך הלכות בית הבחירה פ״א הט״ו נקט בפשיטות שגם באבני היכל ועזרות אמרינן דלאו אורח ארעא לאישתמושי בהו הדיוט אף לאחר שנתחללו.

ויש ליישב לפי מה שכתב הריטב״א ביומא כו: איך רגמו כל העם באתרוגיהם את הצדוקי שניסך ניסוך המים על גבי רגליו, ולא חששו לכבוד מצות האתרוג, ותירץ דפשיטא דזהו כבודו של האתרוג לקדש בו את השם בענין כזה. א״כ יש לומר דבאיסור כזה שהוא משום לאו אורח ארעא, אמרינן דאדרבה זהו כבודו לקדש בו את השם לתת נקמה ברשעים.​
 
חזור
חלק עליון