• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

לאן ממהרים???

ויאמר לקוצרים ה' עמכם.
וראה למרן השו"ע שקבלנו הוראותיו סימן צח סעיף ג "יתפלל דרך תחנונים כרש המבקש בפתח ובנחת, ושלא תראה עליו כמשא ומבקש לפטר ממנה"
ועי' שו"ת יחו"ד ח"ב סימן ב' כתב מרן זיע"א בענין אם בבלורית יש חציצה בהנחת תפילין של ראש וע"ז כתב ועל כגון זה יומלץ "ויאמר לקוצרים ה' עמכם" ע"ש
והי"ר שיתקבלו תפלתנו יחד עם כל ישראל ברחמים וברצון לפניו ית' אמן
 
גם לי פעם הייתה 'תסמונת עומס דת'
זה כלל תפילות מהירות, להוציא את השבת במנין הראשון, לא לסבול דרשות וכדו'
טיפלתי בזה וזה עבר לי.
יש הרבה שזה עובר להם לבד כשהבן מגיע לגיל חינוך
ויש כאלה שצריכים טיפול מקצועי.
מענין מה דעת הרב @יעקב יעקב בנושא
 
שמחת תורה יש יש...יום אחד בשנה שיש לנו לרקוד ולשמוח עם התורה, והתירו לנו רבותינו לרקוד ולמחוא כף אל כף בשבת ויו"ט לכבוד התורה.
לא ממהרים לשום מקום ועולזים ומכרכרים ומפזזים לכבוד תורתינו הקדושה, ונזכה לאהבת התורה ונזכה שנהיה אנחנו וצאצאינו וכו' כולנו יודעי שמך אמן
חג שמח.
 
לאחר שחקרתי את הנושא הזה עמוק מאוד יצא שרוב רובם של אלה שממהרים בתפילות וכדו'
זה משום שכשהיו צעירים לימים הוריהם העמיסו עליהם את עומס התפילה וד"ל
דיברתי לאחרונה עם הרבה כאלה וזוהי תשובתם

כמובן שיש יוצא מן הכלל כמו בשבועות ובהושענא רבה
שאז אם התפילה ארוכה פשוט אנשים נרדמים, לכך בזה צריך קצת למהר כמובן בטעם טוב
 
וראה למרן השו"ע שקבלנו הוראותיו סימן צח סעיף ג "יתפלל דרך תחנונים כרש המבקש בפתח ובנחת, ושלא תראה עליו כמשא ומבקש לפטר ממנה"
זה נאמר על התפילה בלחש שיתפלל דרך תחנונים כרש המבקש בפתח ובנחת, לא על כל המריחות שבתפילה. לדוגמא החזן מקריא את הברכת כהנים יברככככככככככככככך, למה????????? מה עשינו לך??? במה זה מחזק את הקירבת השם????? להיות פסיבי ולשמוע אותך להאריך כל מילה, וכן לגבי הפיוטים הירושלמים שהם לא כל כך תענוג למי שלא בקיאים, ורק אחד מהקהל אומר אותה במריחה גדולה !! וכל הציבור לא נענה ולא מרגיש יותר קירבה לשם בזכות זה, ובפרט אם החזן הוא לא הכי הכי... ! מה שאין כן פיוטים המרוקאים שכולם ביחד אומרים אותם, וחוץ מזה שהמנגינות ממש נעימות !
 
כן לגבי הפיוטים הירושלמים שהם לא כל כך תענוג למי שלא בקיאים
מה שאין כן פיוטים המרוקאים שכולם ביחד אומרים אותם, וחוץ מזה שהמנגינות ממש נעימות
על טעם וריח וכו'...
אצלי זה ממש הפוך, הפיוטים הירושלמיים תענוג, ואילו הצפון אפריקאיים, אנדלוסיים, בלתי עבירים באוזניי...
 
על טעם וריח וכו'...
אצלי זה ממש הפוך, הפיוטים הירושלמיים תענוג, ואילו הצפון אפריקאיים, אנדלוסיים, בלתי עבירים באוזניי...
גם אני הייתי כמוך, ועד היום זה עושה לי קוצים, אבל אחרי 20 שנה בחברת מרוקאים מתחילים להתרגל לצערי
ביני לבין עצמי אני משורר את הניגונים הירושלמים, אך הבעיה שהפיוטים לך אלי תשוקתי, עת שערי רצון, אחות קטנה, בלחן הירושלמי הם פי 2 זמן מהמרוקאי, ואפילו הכי ניגנתי לעצמי מה שיכלתי, וה' ישיב את שבותי כבראשונה

לעצם הדיון הנושא מיותר, כי כל אחד צריך לעשות את מה שהוא אוהב וטוב לו, זאת אומרת אם האבא סובל מתפילה ארוכה והוא אומר אני יתפלל שם כדי שהילדים ירגישו את האוירה, זה לא יעזור כלום שהילדים רואים איך האבא סובל ושומעים אותו אומר אוף כל רגע ונמצא שהרס יותר ממה שבנה
וכן להיפך אם האבא נהנה מתפילה ארוכה ואיטית אין סיבה שיצטרך להתפלל במנין מהיר, כי בתכלס מה שהוא משדר לילדים שהוא אוהב זה מה שישאר איתם כל החיים
אני מכיר אברך יקר שמכורח המציאות הוצרך להתפלל במנין מהיר ביום הכיפורים, אבל אמר לבנים שלו מי שרוצה ללכת למנין איטי כדאי שילך, ואכן כל ילד הלך לישיבה אחרת, ואחד נסע במיוחד לישיבת אור החיים, וכולם שאבו את החיזוק שהיו צריכים לו

גם אצל מרן רבינו עובדיה נכון שהכל היה מהיר, אבל אתה רואה את השמחה והעליזות הגדולה של כולם כשהיה רבינו אומר את הפיוטים ואתה מבין שגם אם נקפוץ ונדלג כאיילים 24 שעות לא נגיע לשמחה הזו
וכן ביוה"כ נכון שהתפילה היתה מהירה מאוד, אבל לראות את רבינו בוכה בדמעות שליש זה שוה לעשר ימי הכיפורים במקומות אחרים, ולא שייך להשוות את מה שהיה שם למקומות אחרים.
 
זה נאמר על התפילה בלחש שיתפלל דרך תחנונים כרש המבקש בפתח ובנחת, לא על כל המריחות שבתפילה. לדוגמא החזן מקריא את הברכת כהנים יברככככככככככככככך, למה????????? מה עשינו לך??? במה זה מחזק את הקירבת השם????? להיות פסיבי ולשמוע אותך להאריך כל מילה...
כולם רק ענו על הטענה השניה שלי לגבי פיוטים מרוקאים-ירושלמיים, אבל לגבי הטענה הראשונה שלי המצוטט כטן, אף אחד לא ענה !
 
כולם רק ענו על הטענה השניה שלי לגבי פיוטים מרוקאים-ירושלמיים, אבל לגבי הטענה הראשונה שלי המצוטט כטן, אף אחד לא ענה !
אם היית יודע כמה שפע וברכה נשפך עליך בברכת כוהנים היית אומר אותה גם במשך שעתים!!!!
וכמה היו מתחננים לברכה של מרן זצל, ופה יש לך ברכה ספישל ישיר מאלוקים!!
מתי אלוקים אמר לך משהו באופן אישי בזמן האחרון??? יש את זה רק בברכת כוהנים.
 
אם היית יודע כמה שפע וברכה נשפך עליך בברכת כוהנים היית אומר אותה גם במשך שעתים!!!!
וכמה היו מתחננים לברכה של מרן זצל, ופה יש לך ברכה ספישל ישיר מאלוקים!!
מתי אלוקים אמר לך משהו באופן אישי בזמן האחרון??? יש את זה רק בברכת כוהנים.
לא דיברתי על הכהנים אלא על החזן המקריא!!!!
 
כולם רק ענו על הטענה השניה שלי לגבי פיוטים מרוקאים-ירושלמיים, אבל לגבי הטענה הראשונה שלי המצוטט כטן, אף אחד לא ענה !
במחילת כבודך, לי אישית חסרה ביותר המנגינה הירושלמית הוותיקה והארוכה המקורית ששמעתי בירושלים לפני יותר מ30 שנה, ויש בה התעוררות נפלאה כשיודעים איך לנגן אותה, וכבודך שלא גדל על זה לא יבין [יש לי הקלטות של חכם אברהם רפול ועוד, אחפש ואנסה להעלות שתשמע את ההכנעה האמיתית שבניגון זה]
ואם אתה מדבר על המרוקאנים, המנגינה שהם עושים בנקדישך זה יותר טוב??? אומרים נא נא נא עד סוף היום ולא גומרים ועוד נהנים מזה [ושמעתי השנה ממשה לוק שתיקנו מנגינה זו במקומות שלא היה להם שופר היו עושים 100 פעמים נא נא], ומה נעשה להם? אם הם נהנים מזה מה אכפת לי?
 
במחילת כבודך, לי אישית חסרה ביותר המנגינה הירושלמית הוותיקה והארוכה המקורית ששמעתי בירושלים לפני יותר מ30 שנה, ויש בה התעוררות נפלאה כשיודעים איך לנגן אותה, וכבודך שלא גדל על זה לא יבין [יש לי הקלטות של חכם אברהם רפול ועוד, אחפש ואנסה להעלות שתשמע את ההכנעה האמיתית שבניגון זה]
ואם אתה מדבר על המרוקאנים, המנגינה שהם עושים בנקדישך זה יותר טוב??? אומרים נא נא נא עד סוף היום ולא גומרים ועוד נהנים מזה [ושמעתי השנה ממשה לוק שתיקנו מנגינה זו במקומות שלא היה להם שופר היו עושים 100 פעמים נא נא], ומה נעשה להם? אם הם נהנים מזה מה אכפת לי?
הרב משען, יש הרבה בתי כנסיות שעושים ירושלמי אסלי כמו פעם, תגיד איפה אתה גר ונמצא לך מקום, בבני ברק יש מקום נהדר לזה שהוא גם בני תורה
 
מצאתי הקלטה של חכם אברהם רפול בקטע זכרנו לחיים שהוא לחן דומה לברכת כהנים

וזה הקלטה של החזן ר' משה נר גאון בברכת כהנים הירושלמית

ויש עוד הרבה הקלטות, ומתוכם רבינו עובדיה יוסף בקדיש אחרי הסליחות בלחן של המבורך, שכל השומע אותו ימס לבבו ושב ורפא לו
 
הרב משען, יש הרבה בתי כנסיות שעושים ירושלמי אסלי כמו פעם, תגיד איפה אתה גר ונמצא לך מקום, בבני ברק יש מקום נהדר לזה שהוא גם בני תורה
אני לא גר בבני ברק. ולא רוצה לגור בה. בעזרת ה' אני יסיים את השליחות שלי יחזור לירושלים.
 
חזור
חלק עליון