• שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

לא תרדה בו בפרך בעבד כנעני שהשתחרר ולא טבל

גרינפלד

Well-known member
מתוך ה'מגדלות מרקחים':
והתנחלתם אותם לבניכם אחריכם לרשת אחוזה לעלם בהם תעבדו ובאחיכם בני ישראל איש באחיו לא תרדה בו בפרך (כה מו)

כתב הרמב"ם
הלכות עבדים פ"ט ה"ח, שמותר לעבוד בעבד כנעני בפרך, וכתב הכס"מ שלמד כן ממשמעות הפסוק דלגבי עבד כנעני כתיב לעולם בהם תעבודו, ורק באחיכם בני ישראל דהיינו עבד עברי, לא תרדה בו בפרך. ויש בזה חידוש שהרי עבד כנעני חייב במצוות כאשה ואע"פ כן לא נצטווינו שלא לרדות בו בפרך.

ויש לעיין האם מה שלא נצטווינו כן על עבד כנעני זהו מחמת הקנין של העבדות, דכיון דגופו קנוי כשורו וחמורו, ממילא הוא קנוי גם לעבודת פרך. או משום החסרון בקדושת ישראל שיש בו, וכמ"ש הרמב"ם איסו"ב פי"ב הי"א שהעבדים יצאו מכלל העכו"ם ולכלל ישראל לא באו. ונפק"מ בזה בעבד כנעני שהשתחרר אבל עדיין לא טבל, והנה אין בו כבר קנין עבדות, אבל לא נתוספה בו קדושת ישראל גמורה ועדיין חייב במצוות רק כאשה ולכלל ישראל לא בא, האם יש איסור לרדות בו בפרך.

והנה רבינו יונה בשערי תשובה שער ג' והריטב"א בב"מ נט: כתבו דאיסור לא תרדה בו בפרך הוא גם בבן חורין ומקל וחומר, אמנם במג"א סי' קס"ט סק"א הביא שבספרי דרשינן דדוקא בעבד כנעני אי אתה רודה אבל אתה רודה בבן חורין, וכן הרמב"ם לא הזכיר הלאו אלא בעבד עברי, א"כ לדעתם לכאורה לא משכחת לה הנידון הנ"ל, כיון דכל האיסור של לא תרדה בו בפרך הוא רק בעבד עברי ולא בבן חורין, ואין לומר דנפק"מ אם חזר העבד כנעני ומכר עצמו לעבד עברי לאחר שנשתחרר וקודם שטבל, דהא גר אינו מוכר עצמו בעבד עברי והוא הדין עבד משוחרר (ב"מ עא.).​
 
ונפק"מ בזה בעבד כנעני שהשתחרר אבל עדיין לא טבל, והנה אין בו כבר קנין עבדות, אבל לא נתוספה בו קדושת ישראל גמורה ועדיין חייב במצוות רק כאשה ולכלל ישראל לא בא, האם יש איסור לרדות בו בפרך
בפשטות י"ל בכוונת הכ"מ שרק בעבד כנעני יש היתר משום שנאמר בו "לעולם בהם תעבודו", וא"כ אף שהשתחרר ולא טבל, מ"מ לא מיקרי עבד, ונוהג בו איסור עבודת פרך.
 
וכן הרמב"ם לא הזכיר הלאו אלא בעבד עברי,
והוסיף ה'מגדלות מרקחים' בהערה:
וכן בלאו של "לא ירדנו בפרך לעיניך" שהרואה עבד עברי הנמכר לעכו"ם והגוי עובד בו בפרך אסור להניח לו, גם בזה לא הזכיר הרמב"ם הלאו אלא לענין עבד עברי, [אמנם להראשונים דס"ל דב"לא תרדה בו בפרך" ילפינן ק"ו לבן חורין, לכאורה הוא הדין בזה דגוי הרודה בבן חורין צריך להצילו מלאו זה דלא ירדנו בפרך לעיניך]. והנה הרמב"ם בהלכות מתנות עניים פ"ח ה"י כתב, דהמעלים עיניו מפדיון שבויים עובר בלא תעמוד על דם רעך ועל לא ירדנו בפרך לעיניך, וקשה הרי מיירי בבן חורין, ואולי הכוונה באופן שהשבאי קנאו בכיבוש מלחמה דאז הוא קנוי לו, עי' גיטין לז: ובחידושי הרשב"א שם, וצ"ע.​
 
חזור
חלק עליון