• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

להביא ילדים לכולל [דיני בית הכנסת]

א.א

Well-known member
מי שאינו מוצא סידור מקום לבנו באופן חד פעמי
אם יכול להביאו לכולל א מחמת שבבית פחות לומד ב. שלא תרד המילגה
דהנה לפעמים הילד משחק בבית הכנסת וכדומה וזה לא מכבוד בית הכנסת
דהן אמת דהילד אפשר דאינו מחויב במצוות אך מ"מ האבא מחויב בכבוד בית הכנסת
 
מי שאינו מוצא סידור מקום לבנו באופן חד פעמי
אם יכול להביאו לכולל א מחמת שבבית פחות לומד ב. שלא תרד המילגה
דהנה לפעמים הילד משחק בבית הכנסת וכדומה וזה לא מכבוד בית הכנסת
דהן אמת דהילד אפשר דאינו מחויב במצוות אך מ"מ האבא מחויב בכבוד בית הכנסת
מי לאמביא ילד לבית הכנסת
 
מי שאינו מוצא סידור מקום לבנו באופן חד פעמי
אם יכול להביאו לכולל א מחמת שבבית פחות לומד ב. שלא תרד המילגה
דהנה לפעמים הילד משחק בבית הכנסת וכדומה וזה לא מכבוד בית הכנסת
דהן אמת דהילד אפשר דאינו מחויב במצוות אך מ"מ האבא מחויב בכבוד בית הכנסת
אנכי אישית שמח מאוד לראות ילדים בבתי המדרש, יש להם פנים טהורות וקדושות, וזה שהם מסתובבים קצת ומשמיעים קולות וכדו' לא אמור להפריע לאף אחד רק לשמח את כולם שיש כאן זוג הורים צדיקים שמגדלים את הדור הבא של עם ישראל ומכורח המציאות גם אנחנו צריכים לעזור להם בזה ולא להפריע להם! לכן אצלינו בביהמ"ד של אברכים קניתי ממתקים יקרים בכוונה לשמח את הילדים הצדיקים ולעודד אותם וככה יש להם חשק לבוא כל יום וגם לשגע לי את השכל באהבה רבה
וראיתי חידוש נפלא באיזה מקום, שכל פעם שרבי יהושע אומר "שמעתי" הכוונה היא למה ששמע כשהיה עריסתו בבית המדרש בהיותו תינוק! וגם הילדים הצדיקים האלה בעזרת ה' שאולי קצת משתוללים כשהם יגדלו תראה שהם יצטטו דברים ששמעו כעת בהיותם בבית המדרש
1. משנה מסכת ערלה פרק א משנה ז
וברבעי ובנזיר ואסורים באשרה רבי יוסי אומר הסמדר אסור מפני שהוא פרי רבי אליעזר אומר המעמיד בשרף הערלה אסור אמר ר' יהושע שמעתי בפירוש שהמעמיד בשרף העלים בשרף העיקרים מותר בשרף הפגים אסור מפני שהם פרי:


2. משנה מסכת פסחים פרק ט משנה ו
אמר ר' יהושע שמעתי שתמורת הפסח קריבה ותמורת הפסח אינה קריבה ואין לי לפרש אמר רבי עקיבא אני אפרש הפסח שנמצא קודם שחיטת הפסח ירעה עד שיסתאב וימכר ויקח בדמיו שלמים וכן תמורתו אחר שחיטת הפסח קרב שלמים וכן תמורתו:


3. משנה מסכת יבמות פרק ח משנה ד
אמר רבי יהושע שמעתי שהסריס חולץ וחולצין לאשתו והסריס לא חולץ ולא חולצין לאשתו ואין לי לפרש אמר ר' עקיבא אני אפרש סריס אדם חולץ וחולצין לאשתו מפני שהיתה לו שעת הכושר סריס חמה לא חולץ ולא חולצין לאשתו מפני שלא היתה לו שעת הכושר ר' אלעזר אומר לא כי


4. משנה מסכת עדויות פרק ח משנה ו
אמר רבי אליעזר שמעתי כשהיו בונים בהיכל עושים קלעים להיכל וקלעים לעזרות אלא שבהיכל בונים מבחוץ ובעזרה בונים מבפנים אמר רבי יהושע שמעתי שמקריבין אף על פי שאין בית ואוכלים קדשי קדשים אף על פי שאין קלעים קדשים קלים ומעשר שני אף על פי שאין חומה


6. משנה מסכת כריתות פרק ג משנה ט
רבי עקיבא אלא באוכל נותר מחמשה זבחים בהעלם אחד מהו חייב אחת על כולן או אחת על כל אחת ואחת אמרו לו לא שמענו אמר רבי יהושע שמעתי באוכל מזבח אחד בחמשה תמחויים בהעלם אחד שהוא חייב על כל אחת ואחת משום מעילה ורואה אני שהדברים קל וחומר אמר


7. משנה מסכת פרה פרק א משנה א
בת שתים ופרה בת שלש או בת ארבע ר"מ אומר אף בת חמש כשרה הזקנה אלא שאין ממתינין לה שמא תשחיר שלא תפסל א"ר יהושע לא שמעתי אלא שלשית אמרו לו מה הלשון שלשית אמר להם כך שמעתי סתם אמר בן עזאי אני אפרש אם אומר אתה שלישית לאחרות
 
וכמ
אנכי אישית שמח מאוד לראות ילדים בבתי המדרש, יש להם פנים טהורות וקדושות, וזה שהם מסתובבים קצת ומשמיעים קולות וכדו' לא אמור להפריע לאף אחד רק לשמח את כולם שיש כאן זוג הורים צדיקים שמגדלים את הדור הבא של עם ישראל ומכורח המציאות גם אנחנו צריכים לעזור להם בזה ולא להפריע להם!
וכמה שהדברים נכונים.....
 
אנכי אישית שמח מאוד לראות ילדים בבתי המדרש, יש להם פנים טהורות וקדושות, וזה שהם מסתובבים קצת ומשמיעים קולות וכדו' לא אמור להפריע לאף אחד רק לשמח את כולם שיש כאן זוג הורים צדיקים שמגדלים את הדור הבא של עם ישראל ומכורח המציאות גם אנחנו צריכים לעזור להם בזה ולא להפריע להם! לכן אצלינו בביהמ"ד של אברכים קניתי ממתקים יקרים בכוונה לשמח את הילדים הצדיקים ולעודד אותם וככה יש להם חשק לבוא כל יום וגם לשגע לי את השכל באהבה רבה
וראיתי חידוש נפלא באיזה מקום, שכל פעם שרבי יהושע אומר "שמעתי" הכוונה היא למה ששמע כשהיה עריסתו בבית המדרש בהיותו תינוק! וגם הילדים הצדיקים האלה בעזרת ה' שאולי קצת משתוללים כשהם יגדלו תראה שהם יצטטו דברים ששמעו כעת בהיותם בבית המדרש
יפה מאוד
אך איך זה מסתדר עם כבוד בית הכנסת שביתהכנסת לא אמור לשמש כמחסה מפני החמה ומפני התנוקות
הרי יכול האברך להישאר בבית
 
שכל פעם שרבי יהושע אומר "שמעתי" הכוונה היא למה ששמע כשהיה עריסתו בבית המדרש בהיותו תינוק!
חידוש באמת נפלא
אולי יש מקור לחידוש?
כך שמעתי מהגרי"ח סופר שליט"א, והוסיף לבאר את דברי הגמרא בחגיגה: "ת"ר מעשה ברבי יוחנן בן ברוקה ורבי אלעזר בן חסמא שהלכו להקביל פני ר' יהושע בפקיעין אמר להם מה חידוש היה בבית המדרש היום אמרו לו תלמידיך אנו ומימיך אנו שותין אמר להם אף על פי כן אי אפשר לבית המדרש בלא חידוש שבת של מי היתה שבת של ר' אלעזר בן עזריה היתה ובמה היתה הגדה היום אמרו לו בפרשת הקהל ומה דרש בה הקהל את העם האנשים והנשים והטף אם אנשים באים ללמוד נשים באות לשמוע טף למה באין כדי ליתן שכר למביאיהן אמר להם מרגלית טובה היתה בידכם ובקשתם לאבדה ממני"
שהוא הוא זה שזכה שאמו לקחתו בעודו תינוק מוטל בעריסה לבית המדרש, ואם כן חידוש זה שטף למה באין כדי ליתן שכר למביאיהן שייך בו ובאמו, ולכן טען כנגדם מרגלית טובה היתה בידכם ובקשתם לאבדה ממני...
ואולי כתב על כך בספריו, וכעת איני יכול לבדוק.
 
נערך לאחרונה:
אף שודאי הדברים נכונים, מ"מ צריך לשים דגש לנפשו של הילד שלא כל ילד מסוגל לשבת בבית מדרש מס' שעות וממ"נ זה יכול ליצור לו סלידה, אף שלא כל השעות שוות ויש דחקים, כדאי לקחת הדבר בחשבון, [וכדאי יותר שילמד את התורה מההתחלה ותערב לו , ולא ידע תורה ויסלוד ממנה]
 
אף שודאי הדברים נכונים, מ"מ צריך לשים דגש לנפשו של הילד שלא כל ילד מסוגל לשבת בבית מדרש מס' שעות וממ"נ זה יכול ליצור לו סלידה, אף שלא כל השעות שוות ויש דחקים, כדאי לקחת הדבר בחשבון, [וכדאי יותר שילמד את התורה מההתחלה ותערב לו , ולא ידע תורה ויסלוד ממנה]
אמת. וכך גם לגבי תפילה, הכל בעתו ובזמנו לפום חורפי של הקט, בנועם ובחביבות ובלא לחץ.
 
חזור
חלק עליון