• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

להחזיר עטרה ליושנה - ויען שמואל

לא הבנתי מה הוא רוצה
מרן שליט"א כתב במפורש שיש להחזיר עטרה ליושנה ולקבל שבת בהדלקה וממילא לברך אחר ההדלקה
אותו כותב [באור תורה] התכוון לדברי מרן בשיעור [וכפי שכתב שם שבעלון הוסיפו וכו' והיינו לשיעור השבועי], ולא למה שהביאו ציטוט מדברי מרן ב"ילקוט טהרה"
[למעלה הביאו מהכנס, ובאו"ת דיברו על השיעור, כנראה שמרן דיבר ע"ז גם בשיעורו]
 
נכון
אבל מאידך השיעור הרבה יותר מופץ לציבור ובפרט שיש גם שידורים חוזרים וכן עלון שמסכם השיעור
ומאשר "ילקוט טהרה" שזה רק מי שעוסק בהל' נדה וכד'
כוונתי שלא יאמרו שמרן לא הבין את דברי הרב ברכה שהרי כתב במפורש בספרו את כוונתו
 
כוונתי שלא יאמרו שמרן לא הבין את דברי הרב ברכה שהרי כתב במפורש בספרו את כוונתו
ח"ו
לא לזו הייתה כוונתי, וברור שמרן דקדק בלשונו
אלא שבשיעור אולי זה היה נשמע אחרת, והציבור שלא מונח בסוגייא ולא פתח ובדק בפנים יכול להתבלבל
 
הצג קובץ מצורף 32085
לא הבנתי מה הוא רוצה
מרן שליט"א כתב במפורש שיש להחזיר עטרה ליושנה ולקבל שבת בהדלקה וממילא לברך אחר ההדלקה

הצג קובץ מצורף 32082
ונקוט מה שכתב בספר ולא מה שאמר בע"פ בשיעור
הדיון בירחון שם היו על המחלוקות שהוזכרו באותה העת בעלון,
ועל זה נסובו הערות. כמדומה שהיה זה קודם צאת הספר בכלל.
 
ושוב ראיתי שכתב הרב @מורשת מרן כבר כן. [ושוב חוזר העניין שאמרתי לרב @מורשת מרן היקר, שלא רואים למשל כאן את תגובתו, ולאחר שאני כותב, נוספה תגובתו שכתב כמה דקות לפני תגובתי... וברוך היודע]
ככה זה כאן בפורום, לוקח זמן כנראה עד שהנתונים מתעדכנים, וכן ברוב הפעמים לא נשלח התראה על הודעה חדשה וכדו' אלא רק אחרי שעושים רענון, אז מופיע.
 
הצג קובץ מצורף 32085
לא הבנתי מה הוא רוצה
מרן שליט"א כתב במפורש שיש להחזיר עטרה ליושנה ולקבל שבת בהדלקה וממילא לברך אחר ההדלקה

הצג קובץ מצורף 32082
ונקוט מה שכתב בספר ולא מה שאמר בע"פ בשיעור
אכן.
ומלבד זאת, הא לך לשונו, וע"פ האמור מצוה להחזיר עטרה ליושנה וכו', "ואף הנוהגות לברך לפני ההדלקה" וכו'.
דהיינו דעתי (של הרב ברכה), שמצוה להחזיר עטרה ליושנה במה שנהגו אמותינו וכו' [ובכלל זה אף לברך אחר ההדלקה]. ואף הנוהגות לברך לפני ההדלקה ישדלו וכו'. קרי דעתו לברך אחר ההדלקה.
אפשר לנסות ליישב ולדחוק, אם רוצים. אבל לתמוה ולכתוב פשוט שאין כאן הערה. זה לא נכון.
 
אכן.
ומלבד זאת, הא לך לשונו, וע"פ האמור מצוה להחזיר עטרה ליושנה וכו', "ואף הנוהגות לברך לפני ההדלקה" וכו'.
דהיינו דעתי (של הרב ברכה), שמצוה להחזיר עטרה ליושנה במה שנהגו אמותינו וכו' [ובכלל זה אף לברך אחר ההדלקה]. ואף הנוהגות לברך לפני ההדלקה ישדלו וכו'. קרי דעתו לברך אחר ההדלקה.
אפשר לנסות ליישב ולדחוק, אם רוצים. אבל לתמוה ולכתוב פשוט שאין כאן הערה. זה לא נכון.
פשוט שאין כאן הערה. וזה לא נכון שיש כאן הערה.
תעמיס בדבריו מה שמתחשק לך ואח"כ תבוא בטענות? היכן מצינו כדבר הזה?
 
פשוט שאין כאן הערה. וזה לא נכון שיש כאן הערה.
תעמיס בדבריו מה שמתחשק לך ואח"כ תבוא בטענות? היכן מצינו כדבר הזה?
הרב פשוט לא מתאים לך.
בדרך כלל כבודו כותב בטו"ט.
ובכן ובזה נסיים.
האם אינך מודה שמתוך דברי הר"י ברכה הנ"ל, יוצא ברור שדעתו לברך אחר ההדלקה?
 
אשמח שכתר לא יתחמק.
כתב הר"י ברכה ואף הנוהגות לברך לפני ההדלקה וכו'
האם מלשון זו אנו מבינים שהוא מורה לאשתו לברך לפני או אחרי.
 
אשמח שכתר לא יתחמק.
כתב הר"י ברכה ואף הנוהגות לברך לפני ההדלקה וכו'
האם מלשון זו אנו מבינים שהוא מורה לאשתו לברך לפני או אחרי.
זה לא מעניין.
האם על נושא זה הוא כתב שצריך להחזיר עטרה ליושנה ולברך אחר הדלקה? יש לזה זכר בדבריו? חד משמעית לא.
 
הרב ברכה בא לחזק את ענין קבלת שבת בעת ההדלקה.
וביאור דבריו הם דלא מבעיא לנוהגות לברך אחר הדלקה, שסיבת מנהגם שאם קודם תברכנה לא יוכלו להדליק ולכן קודם מדליקות ואחר כך מברכות, דהן ודאי נוהגות לקבל שבת בעת הדלקת הנרות, אלא אפילו המברכות ואח"כ מדליקות שלא חשות לסברא זו שאם תברכנה שוב אינם יכולות להדליק, כי אין הקבלה תלויה בברכה, גם הן הוא מעורר עליהן שתקבלנה שבת בעת ההדלקה בלי תנאים וכו'

והוא אינו נכנס כלל לדיון מתי הנשים תברכנה קודם או אחר.
 
חזור
חלק עליון