• ניתן לשלוח מערכות ויישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

להניח נביא על חומש או עלון על חומש

abc123

Well-known member
מתוך עלון ותתענג בדשן:
אף על פי שאמרו בגמרא מסכת מגילה )כז ע" א( שלא מניחים נביאים וכתובים
על גבי חומשים, זהו דוקא בזמנם שהיו כותבים את הספרים בכתב יד, ולכן היתה
בהם קדושה יתירה, ולכן היה אסור להניח נביא על חומש, כי קדושת החומש גדולה
יותר. לא כן בזמנינו, שהכל נעשה במכונות הדפוס, הרי זה כמעשה קוף בעלמא,
ועיקר הקדושה בספרים רק מחמת שלומדים בהם, וממילא אין מעלה יתירה בחומש
מצד עצמו יותר מאשר בנביא או בגמרא ובכל ספר קודש אחר. ולכן מותר להניח
את כל הספרים זה על גבי זה, וכן נהג מרן זצ"ל להניח כל ספר על גבי ספר אחר
ללא חשש כלל ועיקר. ונתבונן, הרי פשוט שאסור להניח תנ"ך על ספר תורה, ואף
על פי שהתנ"ך יש בו גם תורה וגם נביאים וגם כתובים, בכל זאת כל אחד מבין
שקדושת ספר התורה שנכתב בכתב יד כהלכה לשם קדושת ספר תורה, עולה על
הכל. וכל שכן שמותר להניח ספרי רבותינו האחרונים על ספרי רבותינו הראשונים
או על גמרא וכיוצא בזה. וכן ברור שמותר להניח למשל חוברת "ימי החנוכה בהלכה
ובאגדה" על גבי חומש, וכן עלון "ותתענג בדשן" על גבי חומש או נביא.
 
לכאו' אף שמצד "קדושה" ליכא, אך מצד ביזוי איכא, כל אחד שתשאל אותו במידה ויראה "בהלכה ובאגדה" על חומש, האם זה לא יראה לו בזיון, ישיב לך שזה נראה בזיון.
שאר ספרים של תורה שבע"פ כגון אחרונים על ראשונים אין בזה בעיה כלל כי הכל זה תורה שבע"פ.
וצ"ע.
 
לכאו' אף שמצד "קדושה" ליכא, אך מצד ביזוי איכא, כל אחד שתשאל אותו במידה ויראה "בהלכה ובאגדה" על חומש, האם זה לא יראה לו בזיון, ישיב לך שזה נראה בזיון.
שאר ספרים של תורה שבע"פ כגון אחרונים על ראשונים אין בזה בעיה כלל כי הכל זה תורה שבע"פ.
וצ"ע.
אבל מי מחליט מה זה ביזיון או לא. ההלכה לא?
 
 

קבצים מצורפים

  • להניח ספרים על תנך.pdf
    160.3 KB · צפיות: 25
קצת שונה...
שם (סי' קל"ח) הנידון לגבי להניח ספרים על תנ"ך.
בשאלה שם הזכיר גם את הנידון המדובר, אבל כל התשובה שם סובבת סביב ישיבה ע"ג ספסל או כסא שמונח שם ספרים, וע"ז מיקל כיון שבלא"ה העיקר הוא שרק בס"ת מחמירינן והבו דלא להוסיף עלה. אבל להניח ספרי גמרא או הלכה על תנ"ך זאת לא שמענו מתשובתו שם.
אבל מי מחליט מה זה ביזיון או לא. ההלכה לא?
לכאורה ההלכה נקבעת לפי הבזיון, כי ההלכה אומרת שאסור לבזות.
ויתכן לומר בזה דאף אי נימא דאין בזה קדושה ממש, מ"מ מאחר שגם החומש מודפס וגם הגמרא מודפסת, א"כ בעניין ה"קדושה" שווים הם, ואין עדיפות אחד על השני, אבל אכתי לעניין ה"ביזיון" אחד כלפי השני איכא מעליותא לחומש. ודו"ק.
 
בשות שלי הרב עונה שאפשר להניח ספרים הנדפסים על חומש
והרשלצ עצמו סובר שטוב להחמיר בכל זה
כמו שהבאתי בגוף ספרי יד בתשובה
והס' עלה כמה פעמים בפורום ניתן לחפשו בקלות
 
בשות שלי הרב עונה שאפשר להניח ספרים הנדפסים על חומש
יש שם תשובה שכבודו כתב בעניין לרב גמליאל רבינוביץ. (סי' ה'. מצורף)
ומצאתי גם את זה:
1671545075286.png
 

קבצים מצורפים

  • יד בתשובה - קדושת הספרים בזמננו.pdf
    75.1 KB · צפיות: 12
עיין בהלכה ברורה סימן קנ"ד עמוד תפ סעיף כ"ו, וז"ל: שבזמנינו שכל הספרים נעשים בצילום חשמלי, אם רצה להגביה את הספר שלומד מתוכו מותר להניח תחתיו ספר קודש אחר. וכן מותר להניח מולו ספר כדי לעשות צל על הספר שלומד ממנו.

עיין עוד בעמוד תעד סעיף י"ז שספרי קודש הנעשים בזמנינו שנעשים בדפוס חשמלי או בצילום חשמלי, "נהגו" להחמיר להצריכם גניזה - ז"א שמעיקר הדין אפילו גניזה לא צריך. וכתב בבירור הלכה שהגרי"ש אלישיב מצדד שאינם צריכים גניזה אלא שאין להשליכם לאשפה, מאידך הגר"ש וואזנר מחמיר שצריכין גניזה, וכ"כ הגרש"ז אוירבך ועוד.
 
מה הפשט מה שכתב שם: "ובענין להניח חומשים המודפסים על סדורים"? פשוט שמותר להניח חומש על סידור, השאלה היא להיפך. מה בדיוק שאלת אותו?
טעות סופר שלי אולי
אבל הכוונה אפי' על חומשים מותר להניח סידור
כמבו' בתוך השו'ת יד בתשובה בשם ס' אחר ששאל את הראשל שליט'א

גם בקו' ב''י נשאל ע''ז הרב והשיב שמותר
כמדו' זה בקו' האחרון
 
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון