• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

לחמם מים שנתבשלו כל צרכן מערב שבת.

אור יעקב

Active member
- הנה ידועה דעת מרן הראשל"צ הרב יצחק יוסף שליט"א בהיתר חימום מים בשבת שהוחמו מער"ש. (כמבואר בילקו"י שבת א-א סי' רנג ובשו"ת הראשל"צ ח"ב סי' נט)

- אולם כבר קדמוהו בחידוש זה הרב ישועה אלבאז שליט"א (אור תורה תשנא סי' קמב)
והרה"ג הרב משה לוי זצוק"ל (מנוחת אהבה ח"ב פ"י הלכה כז - ומה שהיקל שם "במקום צורך" הוא לחוש למחמירים במצטמק ורע לו כיעויין שם)
- וכן פסקו כוותיהו בספר "גינת אגוז" (ח"א סי' לה) ובספר "אשבח בתהילתך" (סי' כו)
וכן כתבו בנושא עוד כמה וכמה רבנים, ואמרתי שאני הקטן יוסיף עוד כמה נקודות וצירופים בנושא.


1. ראשית יש לצרף בראש ובראשונה דעת רבים מהראשונים שסוברים שאין בישול אחר בישול בלח וכפשט הגמ' שלא חילקה בין לח ליבש.
ואף שמרן השו"ע פסק להחמיר בנידון הוא מכח ספד"א לחומרא, וקיי"ל דהוי מדרבנן וא"כ האיסור פה הוא רק מדרבנן. (חזו"ע ח"ד עמ' שמא, ועיין ברא"ש שהובא שם)

2. עוד יש לצרף שעיקר דין הרתחת מים בשבת לא נפקא מפלוגתא אי הוי איסור תורה. (כיעויין ביבי"א ח"ד סי' לד אות לז)

3. עוד יש לצרף דהרבה פעמים רוצה רק "בחימום" המים ולא "בבישולם" וא"כ הוי מלאכה שאינה צריכה לגופה דקיי"ל דהוי דרבנן. (שם אות לה)

4. ועוד יש לצרף שבישול ע"י פלאטה/חשמל לא פשוט דהוי מהתורה שלא היה במשכן. (עיין חזו"ע ח"ד עמ' שעה)

5. והנה פשט מרן השו"ע שבמצטמק ורע לו אין איסור בישול אחר בישול בלח. (כמבואר להדיא בסי' שיח ס"ח, וכן פשט הב"י שהביא דברי רי"ו ללא שום חולק)
וכ"פ הרמ"א ורבים מהאחרונים, והרבה אמרו זאת בדעת מרן השו"ע - והכי קיי"ל (חזו"ע עמ' שמב)

6. והנה גבי "מים" כתב להדיא המנחת כהן "ועוד פשוט בפרק כירה דמים אחר שנתבשלו כל צרכן מצטמק ורע להן ולפ"ז מותר ליתן קיתון של מים שכבר נתבשלו כל צרכן אצל המדורה לחממם אפילו במקום שהיד סולדת וכל שכן היכא דאינו רוצה לחממן אלא להפיג צינתן כדי לשתותן"
וחזינן מדבריו שלמד מהגמ' בפרק כירה שמים שנתבשלו כל צרכן אפי' שנצטננו הוי מצטמק ורע לו ולדעת מרן השו"ע מותר לחממם.
ועיין בספר "אשבח בתהילתך" (שם) ובשו"ת הראשל"צ (שם) שהאריכו לבאר את דבריו מדוע אפי' שנצטננו המים נחשב "מצטמק ורע לו".

7. וא"כ מעיקר הדין יש להתיר אפי' ללא שום צירוף ע"פ דברי המנחת כהן. (וכן אפשר לדייק מכמה אחרונים שכתבו זאת גבי קפה - ואכמ"ל)
ואפי' אם יבוא מאן דהו ויאמר שיש לחלוק על דברי המנחת כהן, עדין יש להקל ע"פ ס"ס (כמבואר ביבי"א ח"ז סי' מב אות ח) ובפרט שיש לנו כמה וכמה צירופים לומר שכל הנידון פה הוא כמה וכמה דרבנן.


- כל הנ"ל כתבתי לבאר דברי מרן הראשל"צ הרב יצחק יוסף שליט"א והרה"ג הרב משה לוי זצוק"ל.
 
יישר כח!
כמה הערות:
ואף שמרן השו"ע פסק להחמיר בנידון הוא מכח ספד"א לחומרא, וקיי"ל דהוי מדרבנן וא"כ האיסור פה הוא רק מדרבנן
אע"ג דהוי מדרבנן, מ"מ צריך לנהוג בו כאיסור דאורייתא, וא"כ אין כ"כ נ"מ.
עוד יש לצרף שעיקר דין הרתחת מים בשבת לא נפקא מפלוגתא אי הוי איסור תורה
סניף.
עדין יש להקל ע"פ ס"ס
לא נראה, כל מה שהבאת זה סניף בעלמא, לא ספקות שאתה יכול לצרפם לס"ס.
 
אע"ג דהוי מדרבנן, מ"מ צריך לנהוג בו כאיסור דאורייתא, וא"כ אין כ"כ נ"מ.
סניף ויותר קל לעשות ס"ס.
לא נראה, כל מה שהבאת זה סניף בעלמא, לא ספקות שאתה יכול לצרפם לס"ס.
ספק שמא אין בישול אחר בישול בלח, ושמא מים הם מצטמק ורע לו.

ובאו כל הסניפים הנ"ל להקל יותר.
יישר כח.. לפי זה לכאורה יש להקשות מדוע אסור להוסיף מים רותחים לחמין הרי כל החשש זה בישול של המים ולפי מה שהתבאר אין בישול אחר בישול במים?
דיבר על זה בשו"ת הראשל"צ - עיי"ש
 
בהיתר חימום מים בשבת שהוחמו מער"ש
בוא נפשט את מה שכתבת למקרה אחר, ואז נדון בדברים.

ונקדים – שמה שכתבת במס' 5 6 7 זה כפילות ולא עוד צירופים, כי הכל מתנקז למקום אחד , האם יש כאן מצטמק ורע לו.

ועכשיו נתחיל

כל מה שכתב בצירופים שייכים ג"כ במקרה של "מרק" שנתבשל מע"ש והצטנן ועתה רוצה לחממו בשבת בפלאטה [מבלי ליכנס לנושא של "חזרה" ונתינה לכתחילה כרגע].

במרק הוא גם צירוף א' שרבים מהראשונים סוברים שאים בישול אחרי בישול בלח.

וכן שייך ג"כ צירוף ב' שעיקר דין הרתחת המרק שזה בעצם כל המים של המרק, שרתיחתו לא לכו"ע זה איסור תורה, וכמיים ממש, כי מרק הבישול שבו זה בעצם המים שבו.

וכן שייך בו את הצירוף ג' שרוצה רק לחמם את המרק ואין לו רצון בבישולו כי כבר זה התבשל אלא שעכשיו רק רוצה לחממו בלבד דאז זה מלאכה שאינה צריכה לגופה.

וכן כששם על הפלאטה שייך בו את הצירוף הרביעי דלא היה במשכן.



וא"כ יש מכנה משותף בכל הדברים בין מרק למים.



עכשיו מה שנשאר בלבד – זה רק החילוק של שיטת המנחת כהן שמים נקרא מצטמק ורע לו.

דהיינו- אם אנן קיי"ל בכל הצירופים הנ"ל לאסור "במרק" א"כ הה"נ במים דאין הבדל, כי בשניהם הגענו לאותו מקום.

ורק הנושא היחיד שנשאר זה האם מים שייך מצטמק ורע לו

והן אמת – שהמנח"כ ס"ל הכי, אך רבים מהאחרונים חלקו עליו בזה דא"א להגדיר מים כמצטמק ורע לו כי חפץ בחימומם וזה ה "וטוב לו" בעצם.

וזה שיש כמות מועטת שמתאדה א"א להגדיר זאת כמצטמק ורע לו , ואיפכא - יותר יש לו "ויםה לו" מאשר ורע לו , כי חפץ בחימומם אע"פ שמעט מתאדה

ואע"פ שבגמ' הוזכר שמים הם מצטמק ורע לו- כל זה הוזכר רק לגבי איסור "שהייה" בלבד, שכיון שבמים אין חשש שמא יחתה כי אם יחתה את הגחלים המים יתאדו ע"ז אמרינן מצטמק ןרע לו אך לא כלפי שרוצה לחממם.

וא"כ לסיכום – כל הנידון במים שוים ל "מרק" ואם קיי"ל שבמרק יש איסור בישול אחר בישול באותם אופנים שהועלו לעיל ממילא הה"נ במים
 
ברור שעדיף גם לדון פה
בקיצור ממש.

נכון שכל ה"סניפים" לבוא ולומר שהנידון דרבנן שייכים גם במרק, אבל עדין אין שום צד להקל ואין ס"ס.

מה שאין כאן שגם אם יבוא מאן דהו ויחלוק על המנחת כהן (ופשט הגמ') יש לנו ס"ס להקל וכמה סניפים לומר לרווחא דמילתא שהנידון דרבנן.
 
מחילה חברים לא הבנתי מכל הפלפול מה המסקנה? לדעת מרן הרב יצחק שליט"א יהיה מןתר להוסיף לחמין מים רותחים מהמיחם על ידי כוס?
לא.
רק מים בפני עצמם מותר לחמם שוב, כי זה בגדר מצטמק ורע לו.
משא"כ בחמין שזה מצטמק ויפה לו.
 
לא.
רק מים בפני עצמם מותר לחמם שוב, כי זה בגדר מצטמק ורע לו.
משא"כ בחמין שזה מצטמק ויפה לו.
לא מובן מחילה בדיוק ההיפך כששופכים את המים לחמין, רוצים שהמים יישארו ולא ייגמרו זה בדיוקמצטמק ורע לו, לא חפץ בהצטמקות המים.
 
מחילה אבל לא מוסיפים בכלל כמות של מרק אלא כמות שתגרום לחמין לא להידבק וכבודו יסתכל בסיר נורמלי לאחר שמוציאים את החמין נשאר מים וזה מצוין ובסדר אין עניין שייגמר
 
חזור
חלק עליון