• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

לכתך אחרי במדבר - לזכרו של סבי אליהו אפרהימי ז"ל

לקראת סעודת השבעה לסבי ע"ה כתבתי מאמר קצר שאותו ג"כ מסרתי בפני ציבור השומעים.

כתבתי את המאמר באופן שיועיל לי במסירת הדברים והריני מביא אותו לפניכם ככתבו וכלשונו בתוספת נופך בעזה"י;

בגמרא ברכות (ה ע"ב) מסופר על ר' אלעזר שהיה חולה ונוטה למות, בא אליו ר' יוחנן, אמר לו מפני מה אתה בוכה, אי מפני תורה שלא הרבית, שנינו, אחד המרבה ואחד הממעיט ובלבד שיכוון ליבו לשמים, אי משום מזונות שאין לך ברווח, לא כל אחד זוכה לשני שלחנות. אמר לו ר' אלעזר, להאי שופרא דבלי בעפרא קא בכינא, אומר המהרש"א - על מה הוא בכה? על היופי החיצוני שלו? וכי באמת על זה ר' אלעזר חושב ברגעים כאלו? אלא אומר המהרש"א – ר' יוחנן היה מהאחרונים שנשארו מתקופת בית המקדש, כל היופי שלו, היה מהאור של בית המקדש. אמר לו ר' אלעזר, מה נעשה כשתלך מן העולם, איפה נוכל עוד לראות את האור של ירושלים, אמר לו ר' יוחנן, על דא וודאי קא בכית, על זה וודאי ראוי לך לבכות, ובכו שתיהם, למה בכו שניהם, מיילא ר' אלעזר בכה, הוא לא יזכה לראות את האור של ירושלים, אבל ר' יוחנן על מה בכה? הוא בכה על הדור, מה יהיה כשכבר לא ישאר אף אחד מאותו הדור, מהאור הגדול של ירושלים עיר הקודש, מאותם אלה שחיו בקרבת ה' תמידית, באמונה תמימה, שהיו בקשר ישיר עם בורא עולם.

רבותי, להאי שופרא דבלי בארעא קא בכינא, מי יש לנו היום שעלה מארצות הנכר לשממה הרוחנית שהייתה אז 'מדינת ישראל', ובעמל ויזע, באמונה תמימה ובעקשנות, כשמכל עבר חברים ומשפחה נופלים מימין ומשמאל, ובעקשנות ואמונה תמימה, הקים משפחה של יהודים מאמינים, עובדי ה', הקים את עץ החיים מתוך להט החרב המתהפכת. לא על סבא יש לנו לבכות, עלינו יש לנו לבכות, אצל מי נוכל לראות שוב את האור של האמונה, של קרבת ה', של התמימות, של הפשטות. אין לנו אלא להתחזק באמונה, בעבודת ה', ללמוד מדרכיו, ובעז"ה נזכה לראותו שוב ולחזות בזיו פניו בביאת גואל צדק במהרה בימינו אמן.

ע"כ

גדולי המחנכים בדורנו נוהגים לומר שלא היה נסיונות כמו הדור הזה. אמנם, אינני בא לדבר במקום גדולים ולפקפק על דברים אלו. אבל אין לשכוח את אותה התקופה בה באו לכאן אלפי משפחות תמימות שלא ידעו מימינם ומשמאלם ונפלו שבי אחרי האוירה הכפרנית ששלטה באויר, כמה שהיום נראה שרב המרחק ביננו לבין לציבור ה'חופשי', זהו כאין וכאפס לעומת מה שהיה בזמנם. ואם בארצות המערב נותרו אחרי שואת הנאצים אחד מעיר ושנים ממשפחה, הרי שאצל העולים מארצות המזרח נותרו אחר השואה הרוחנית של עולי ארצות המערב אחד מעיר ושנים ממשפחה.

ורק המתעקשים לאחוז באמונה התמימה בה' יתברך ובחכמיו, בבחינת 'לכתך אחרי במדבר' ממש, הם אלו שזכו להעמיד דור ישרים מבורך בנים ובני בנים עוסקים בתורה ובמצוות ומקדשים שם שמים.


לעילוי נשמת סבי אליהו בן הרב חיים ומרים ע"ה
ת.נ.צ.ב.ה.


נ.ב. לפני כל תגובה/הארה/הערה נא לקרוא את מאמר הפתיחה
 
חכם שילה היקר
מאוד יהיה לתועלת אם תוכל לשרטט מעט קוים מקורות חיי הסבא ז''ל וממנהגיו שנהג בהם
כמו כן כל מי שיש בידו ממנהגי הדור שעזב אותנו תהיה חשיבות גדולה בתיעוד זה
 
מאוד יהיה לתועלת אם תוכל לשרטט מעט קוים מקורות חיי הסבא ז''ל וממנהגיו שנהג בהם
כמו כן כל מי שיש בידו ממנהגי הדור שעזב אותנו תהיה חשיבות גדולה בתיעוד זה
כתבתי מעט המכיל את המרובה כדי שיהיה ממוקד יותר
 
חזור
חלק עליון