• חדש מאיגוד האברכים והקהילות: חוברת בחומרת איסור הגיוס לצבא ובשבח לימוד התורה בישיבות הקדושות, ממרן רשכבה"ג רבינו עובדיה יוסף זיע"א ומנהיג הדור מרן רבינו יצחק יוסף שליט"א. לקריאה והפצה לחצו כאן

למען נחדל מעושק ידינו - תופעת לקיחת ספרים בהקפה מדוכני המכירה

בס"ד

למען נחדל מעושק ידינו

ב"ה זכיתי לאחרונה להוציא לאור ספר תורני הלכתי. ידוע לכל, שהדבר כרוך בהוצאות של עשרות אלפי ש"ח, של לקיחת הלוואות להוצאות ההקלדה, עימוד, עיצוב, ועל כולנה הוצאות הדפוס היקרות. כשהגיע שלב ההפצה, הספר הופץ בדוכני י. בלוי בבתי הכנסת ברחבי ארה"ק, ובס"ד נקנו כמות ספרים נכבדה. אולם נדהמתי לגלות כי קרוב ל - 30 ספרים נלקחו מהדוכנים, אך הלוקחים לא שילמו עליהם, לא במזומן ולא באשראי (דרך נדרים פלוס) [כאשר ממערכת הפצה נמסר מתחילה, שאין אחריות על מקרים כגון אלו].

כמובן אני דן לכף זכות את ישראל עם קודש, שאינם חשודים לגנוב ספר ח"ו בכדי ללמוד בו, ומסתבר שבוודאי לקחו את הספר בהקפה ע"מ לשלם בהמשך וכו' וכו'... ולבסוף הדבר נשכח מלבם. אך כעת, בהתקרב ימי הדין, ראיתי לנכון לעורר על תופעה פסולה זו, ועל כל אחד לפשפש בזכרונו האם יש עמו ספר שלקח פעם ועדיין לא שילם עליו [שהרי בחנויות הספרים אין הדבר מצוי שיקרה, משא"כ בדוכנים שאפשר לשלם גם בנדרים פלוס], ויזדרז לתקן את מעשיו, ולהשיג את מחבר הספר, ולשלם בהקדם.

יש לדעת כי הדבר גורם לעוגמת נפש מרובה למחבר הספר, אשר מלבד כל ההוצאות שמניתי לעיל, שילם גם על ההפצה עצמה, ויושב ומצפה לכסות את העלויות ואף להרוויח כמה פרוטות. מי יתן ודבריי אלה היוצאים מן הלב, יכנסו אל הלב, ויביאו את התועלת הרצויה בעז"ה, ונזכה תמיד לזכות את הרבים, ולעשות רצון ה'.

[נ.ב. בכוונה תחילה לא כתבתי את שם הספר, כדי שלא תהיה פרסומת סמויה, וגם להרוויח תזכורת לאנשים נוספים שאולי לקחו ספרים של מחברים אחרים, ועדיין לא שילמו עליהם].
 
אתה צודק במאה אחוז
אין שום הו"א לגנוב חלילה, אבל כל ירא שמים צריך זהירות גדולה מהיתרים כאלה שאני אקח בהקפה וכד', בפרט אם הבעלים אוסרים זאת במפורש שזה גזל

השאלה היא מעיקרא, לא ראיתי אף מוכר שפותח דוכן מכירות ומשאיר את כל הסחורות ברחוב באמונה שכולם ישלמו בלי חשש
לא תראה את זה גם במכירת ארבעת המינים מתחת לבתי כנסת שכל המסתובבים שם הם שומרי תומ"צ ואף לומדי תורה
ככה בנוהג העולם וברור לכל שתמיד יכול להיות חשש לגניבה. וגם אם לא חשודים על גניבה חשודים על שכחה (כמקרה שלך) וגם שבנקל יכולים להרוס את המוצרים

לכן אני לא מבין את מוכרי הספרים שמסכימים לכך בפרט שי. בלוי עושים תנאי שהם לא אחראים על כך, ז"א שידוע להם שלוקחים בלי לשלם
 
כעוזר בגבאות אוצה"ס בבית מדרשינו אוכל להצטרף, ולהוסיף על תופעת לקיחת ספרים מבית מדרש מבלי להחזירם, גם מודעות לצערינו לא עוזרות לחזרתם.
ובזה חוץ מגזל שהוא גזל דרבים, עוברים גם על ביטול תורה דרבים, שאנשים מחפשים את הספר מבלי למוצאו.
 
א. להבנתי אין מה לענות ולדון כאן בכאילו סיפור ספציפי שסופר, כי הסיפור הזה רץ בשבוע + האחרון בכמה פורומים. כנראה זה משהו שנוצר לצורך חיזוק הציבור בעניין.

ב. בוודאי שמצד עצמם הדברים חמורים ואלו שגונבים ספרים מחנויות ומדוכנים צריכים לשלם ולשוב בתשובה, אבל מצד המחבר, למי שלא יודע אני אעדכן שמראש בכל קטגוריה יש אחוז מסוים שחנויות הספרים אומרות לך מראש כך וכך ספרים יגנבו. מהנסיון והסטטיסטיקות הקיימות (אני מתעסק בתחום ומכיר אותו), ככה שאין מה להציע שהמחבר יבקש פתיחת מצלמות וכדו' כי מראש החנות / הדוכן אומר לו XX ספרים נגנבים מסוג הספר שחיברת והחלטתך אם לשים או לא, אף אחד לא יפתח לו מצלמות אחרי ההבהרה הזו.
 
כעוזר בגבאות אוצה"ס בבית מדרשינו אוכל להצטרף, ולהוסיף על תופעת לקיחת ספרים מבית מדרש מבלי להחזירם, גם מודעות לצערינו לא עוזרות לחזרתם.
ובזה חוץ מגזל שהוא גזל דרבים, עוברים גם על ביטול תורה דרבים, שאנשים מחפשים את הספר מבלי למוצאו.
זו רעה חולה, ועוולה שאין כדוגמתה. ופעמים רבות אדם הולך לבית מדרש מסוים מפני שיודע שמצוי בו ספר פלוני, וכשמגיע אינו מוצאו ונפשו עגומה עליו, מפני הטרחה ובזבוז הזמן.
וכן ראוי לעורר שכשמסיימים הלימוד להחזיר הספרים למקומם, ואהבת לרעך כמוך.
 
חזור
חלק עליון