• חדש מאיגוד האברכים והקהילות: חוברת בחומרת איסור הגיוס לצבא ובשבח לימוד התורה בישיבות הקדושות, ממרן רשכבה"ג רבינו עובדיה יוסף זיע"א ומנהיג הדור מרן רבינו יצחק יוסף שליט"א. לקריאה והפצה לחצו כאן

לנקות פילטר מזגן בשבת?

1720649566355.png
יש להעיר קצת בנדון-טעם א' - לכאורה אם המזגן עובד ורוצה רק לגרום לו לעבוד יותר טוב מ"ט נחשב למתקן מנא ובפרט שאינו מעשה אומן.
טעם ב'- ידוע המח" אם יש מוקצה במחובר ולכאורה שייך לכן ויש לדון במקום צער, ויש תקנה שיעשה תנאי שיכו לטלטלו וסגי מעיקר הדין פעם אחת בשנה,
טעם ג'- האם דייני' ליה כקרקע שפיר אם דייני' ליה ככלי יש לדון, אשמח אם יש למשהו הרחבה בנושא. ואני מצטרף להנ"ל
אשמח לקבל מקורות וכו' חילכם לאורייתא אמן!
 
טעם ב'- ידוע המח" אם יש מוקצה במחובר ולכאורה שייך לכן ויש לדון במקום צער, ויש תקנה שיעשה תנאי שיכו לטלטלו וסגי מעיקר הדין פעם אחת בשנה,
ועוד, דאמנם ציין לספר הנ"ל דהוי מוקצה, אבל צ"ב למה באמת יהיה בכלל מוקצה?

לשאלה של מתקן ג"א מצטרף, אמנם אי"צ מעשה אומן, אבל מה שייך בזה מתקן מנא, אטו לנקות את המשקפיים הוי מתקן מנא, ומאי שנא לנקות את המזגן? [וקשה לומר דניקוי הוי תיקון בגוף הדבר לכאו'].

גם בשאלה של בונה, יל"ד מכמה לכאו'.
 
נערך לאחרונה:
גם בשאלה של בונה, יל"ד מכמה לכאו'.
ואעתיק מראי מקומות בענין מספר דוה"מ.

הוצאת פילטר (filter) ממזגן בשבת: מצד בונה.
מחמיר – הגרש"ז גרוסמן (קובץ זכרון עטרת שלמה ח"ג עמ' מ"ח אות ז', "נראה דאין להתיר להוציא את המסננת ממסילתה ולא להחזירה, דחשיב סותר או בונה").

איזי-פילטער (E-Z Filter): מצד בונה.
מחמיר.
שלחן הלוי (פרק ח' אות ג').
פרי הגן (עמ' נ"ג) – "בניד"ד במסננת שעשוי בשרוי"ף כיון שהוא מחובר לקרקע וגם הוא חיבור גמור בודאי דאסור לפרקו ולהחזירו בשבת ואיכא אפי' איסור דאורייתא וכנ"ל דבכה"ג לכ"ע בנין לשעה הוי בנין, ולא אמרינן בזה דדרך תשמישו הוא".
הגר"ש ציננער (אור ישראל חוברת מ"ג עמ' פ') – "אסור לפרק ולחבר המסננת שקורין איז"י פילטע"ר לצינור [הקראן] בשבת ויו"ט ע"י ישראל".
הגרי"מ פילאף (אור ישראל חוברת מ"ג עמ' רמ"ד) – "לא מצאתי מקור להאי פיסקא שמותר לחבר ולהסיר האיזי פילטער בשבת".
בנין שלום (סי' ה', אור ישראל חמ"ד עמ' פ"א) – "אין להקל".



אולם יש המקילים בזה.
עי' הגר"ש גראס (אור ישראל חמ"א עמ' ס"ט) – "מסקנא המילתא: מדינא אין לאסור להוריד ולהחזיר האיזי פילטער בשבת ויו"ט. ובאמת כן שמענו בשם הרב אלישיב (שליט"א) [זצ"ל], וכן שמעתי מעוד כמה מורים שיחיו שדעתם להתיר להוריד ולהחזיר האיזי פילטער גם בשבת, ע"כ נראה דבעת הצורך בודאי יש לסמוך מדינא להורידו ולהחזירו בשבת ויו"ט. ובפרט ביום טוב דקיל טפי דלצורך אוכל נפש מותר מז התורה לכמה פוסקים גם מלאכת בונה, ובפרט בעת הצורך ביו"ט שהוא שני ימים, וביום השני כבר נסתם הפילטער, בודאי יש לסמוך להקל, ובפרט ביו"ט שני הקל. אמנם בשבת הגם דביארנו דגם בשבת ליכא חשש בונה, מ"מ מאחר דשבת חמור יותר, וגם אין זה נחוץ כלל, שאינו רק יום אחד ויכול לנקותו ערב שבת, ע"כ בודאי טוב ונכון להחמיר, אי לאו בצורך גדול כששכח לנקותו, ואין המים עוברים בו, ואין לו שום ברירה אז יש לכמוך להקל".
מראי מקומות – הגרמ"י גרינפעלד (קובץ אור ישראל חמ"ב עמ' צ"ז).
שבט הקהתי (ח"א סי' קכ"א) – "נהגו בנ"י בפסח ליתן על הברז של המים, מסננת של בגד ... מותר ליתן מסננת של בד על הברז וליכא שום חשש, אבל בשבת ויו"ט אל ישימנו משום דמבטלו להברז והוי חשש בונה".


ודרך אגב אומר שאותם מורים שהורו להתיר להוריד ולהחזיר בשבת, לכאורה למה הם נשאלו אם לא בשביל לנקות את המזגן, וא"כ הרי לנו שאין בזה מצד מתקן מנא ולא מצד מוקצה מחמת גופו.

והגר"ש גראס הנ"ל להדיא התיר לנקות בשבת את הפילטער, [ולא חשש למתקן מנא ומוקצה], וכנ"ל.
 
נערך לאחרונה:
לגבי בונה וסותר עי' חזון עובדיה שבת ה רפג וחלק ג' ז, שאסור להוציא החלונות אם החום כבד כיון שאינם עשוים לכך
ולפ"ז לכאו' כיון שהרשת של המזגן עשויה להוציא מידי פעם לנקות אין בזה סתירה
זכור לי שבזמנו כתבתי שאפילו חלון שסגור כל השנה אין בו סותר אם הוא עשוי להיפתח באיזה זמן [והכתבים אמ"א כעת]
ועדיין צריך לעיין
 
פקק החלון הוא לא מדובר באופן שעשוי להיפתח.
פילטר עשוי להיפתח ולכן הוא מותר וגם הכיסוי שמעליו נידון כמהודק ולא מחובר
הצינור של המשאבה הוא נידון כפקק החלון ואסור להוציא אותו בכלל וזה איסור דאורייתא.
 
אני שוחחתי עם הרה"ג יצחק לוי שליט"א מרא דאתרא העיר נשר וחבר מועצת הרבנות הראשית לישראל
והסכים עמי שאין בהוצאת הרשת סותר ובונה, כיוון שהרשת לא מחוברת למזגן היא רופפת, ובמעשה זה אין כלום, וכן אין בזה מתקן מנא, ולא מוקצה מחמת גופו, ולכן הלכה למעשה פסק שיהיה אפשר להוציא את הפילטר מהמזגן ולנקותו בשבת, ועוד חזון למועד.
 
- ידוע הנידון אם יש מוקצה במחובר ולכאורה שייך לכאן
אין קשר כמובן כי הוא מוציא אותו ואז אינו מחובר.
ויש תקנה שיעשה תנאי שיכול לטלטלו
לא לכל דבר קשור תנאי. ואם הכוונה שבגללה התנאי הוא לא נחשב מחובר אז זו רק חומרא.
פקק החלון הוא לא מדובר באופן שעשוי להיפתח.
זה כמובן נכתב בלי שימת לב כי ברור שהחלון מיועד לפתוח ולסגור ועל זה מונח שם הפקק (ועל זה שהוא עראי דנו שבאופנים מסויימים אסור)
בל צ"ב למה באמת יהיה בכלל מוקצה?
ולא מוקצה מחמת גופו,
הוא מיועד למלאכה של ברירה והוא כלי שמלאכתו לאיסור... והוא אסור אפילו לצורך גופו ומקומו כי אינו משמש שום תשמיש של היתר.
מה עוד שלנקות כדי להחזיר לתשמישו המקורי זה לא נחשב "לצורך גופו"
וחוץ מזה החזרתו בשעה שהמזגן עובד הוא אולי מלאכה הנ"ל.

בנוסף על כל זה אם אינו מיועד להסירו יכול להיות חוץ מזה מוקצה כמו דבר שאינו ניטל מחמת כבדו וכו' שלמעשה הקלו אבל רק בתלוש (ובזה מחובר יותר חמור).
 
אין קשר כמובן כי הוא מוציא אותו ואז אינו מחובר.

לא לכל דבר קשור תנאי. ואם הכוונה שבגללה התנאי הוא לא נחשב מחובר אז זו רק חומרא.

זה כמובן נכתב בלי שימת לב כי ברור שהחלון מיועד לפתוח ולסגור ועל זה מונח שם הפקק (ועל זה שהוא עראי דנו שבאופנים מסויימים אסור)


הוא מיועד למלאכה של ברירה והוא כלי שמלאכתו לאיסור... והוא אסור אפילו לצורך גופו ומקומו כי אינו משמש שום תשמיש של היתר.
מה עוד שלנקות כדי להחזיר לתשמישו המקורי זה לא נחשב "לצורך גופו"
וחוץ מזה החזרתו בשעה שהמזגן עובד הוא אולי מלאכה הנ"ל.

בנוסף על כל זה אם אינו מיועד להסירו יכול להיות חוץ מזה מוקצה כמו דבר שאינו ניטל מחמת כבדו וכו' שלמעשה הקלו אבל רק בתלוש (ובזה מחובר יותר חמור).
כנראה גם המג"א (סימן שיג סק"ז) כתב בלא שימת לב שחלון שאינו עשוי להיפתח ולסגור אין דינו כפקק החלון.
ודון מינה לענין צינור המזגן. ולא המכסה שהוא כן כפקק החלון
 
חזור
חלק עליון