לסגור אסלה בשיעור

אולי תלוי מה ישמע באותם רגעים.
אם ישמע פסוק או מימרא וכד' אז זה ממש בעיה, אך אם ישמע מילות קישור ושאר מילים, אולי יהיה אפשר להקל, אא"כ גם במילים אלו הוא יחשוב על עצם הנאמר הקשור לעצם הלימוד.
 
מצורף דברי מרן זצ"ל יבי"א ח"ה סי' יא.

1719224607294.png


וראיתי בשו"ת אליבא דהלכתא ח"ד סי' ר"נ שהביא את דעת החזו"א לעניין מחיצה ע"י וילון ואפ' שלא מגיעה אלא עד ג' טפחים מהקרקע, שדבר זה מועיל בבית שאין בו רוח וש"ד הגריש"א וכ"כ בשו"ת ציץ אליעזר. ולכן אם יש ביניהם מחיצה של וילון יש ע"מ לסמוך.
(ולדעת האול"צ איזה מועיל וצריך מחיצה של צורת הפתח ע"י שיניח קנה וכו' ע"ש)
 
מצורף דברי מרן זצ"ל יבי"א ח"ה סי' יא.

1719224607294.png
זה אמור להיות תשובה לשאלתו האם צריך להפסיק את השיעור?
 
זה אמור להיות תשובה לשאלתו האם צריך להפסיק את השיעור?
ודאי זה בדיוק התשובה לשאלתו.
בתשובה זו הוסרו כמה ספקות:
א. האם יש אפשר לשמוע דברי תורה במקלחת? כן.
ב. האם מותר לשמוע דברי תורה בבית הכסא? יש להחמיר כיון שאפילו בית הכסא של זמנינו יש להחמיר ואסור להרהר שם בדברי תורה. והטעם הוא משום הרהור של דברי תורה בבית הכסא ולכן לדעת מרן זצ"ל צריך להפסיק את השיעור.
 
א. האם יש אפשר לשמוע דברי תורה במקלחת? כן.
דווקא אם אין שירותים. השאלה היתה אם יש שירותים.
ב. האם מותר לשמוע דברי תורה בבית הכסא? יש להחמיר כיון שאפילו בית הכסא של זמנינו יש להחמיר ואסור להרהר שם בדברי תורה. והטעם הוא משום הרהור של דברי תורה בבית הכסא ולכן לדעת מרן זצ"ל צריך להפסיק את השיעור.
גם זה פשוט לשואל השאלה שאין לשמוע דברי תורה בבית הכסא.
השאלה היתה למי ששומע דברי תורה בנגן ונכנס לחדר שיש בו מקלחת ושירותים, האם צריך להפסיק.
 
דווקא אם אין שירותים. השאלה היתה אם יש שירותים
מחילה תראה קודם ואז תעיר, כתוב מפורש במה שהעתקתי. "אין להתיר אלא בחדר האמבטיה שאין בו בית כסא אבל אם משמש גם כבית כסא יש להחמיר.
השאלה היתה למי ששומע דברי תורה בנגן ונכנס לחדר שיש בו מקלחת ושירותים, האם צריך להפסיק.
גם זה כתוב מפורש במה שהעתקתי, הרב כותב להחמיר באם אדם רוצה להכניס רדיו ולשמוע שיעור תורה במקלחת, ואם חדר המרחץ משמש גם כבית כסא יש להחמיר.
אם כבודו רואה חילוק בין להכניס רדיו ולשמוע בו דברי תורה ללהכנס עם נגן כשמתנגן בו דברי תורה לחדר אמבטיה, אני לא רואה שום חילוק וזה פשוט.
 
האור לציון סובר שהבעיה היא רק ממש מעל האסלה (לגבי נט"י), לא?
וכן לגבי האמבטיה, כל מקום שראוי לקבל הטינוף.
אבל גילה דעתו רק לעניין ד"ת שאסר בשו"ת אול"צ ח"א סי' א.
ולעניין דברי תורה ע"י רדיו נגן וכו' לא גילה, ולכן באליבא דהלכתא צירף את ההיתר וסמך על שיטת החזו"א, שאפילו אם מפסיק בין המקלחת לשירותים ווילון או אפילו מקלחון יהיה מותר לשמוע דברי תורה.
 
כתוב מפורש במה שהעתקתי. "אין להתיר אלא בחדר האמבטיה שאין בו בית כסא אבל אם משמש גם כבית כסא יש להחמיר.
נו מצויין. אז אם יש בית כסא - יש להחמיר, והתשובה היא לא "כן".
גם זה כתוב מפורש במה שהעתקתי, הרב כותב להחמיר באם אדם רוצה להכניס רדיו ולשמוע שיעור תורה במקלחת, ואם חדר המרחץ משמש גם כבית כסא יש להחמיר.
כנ"ל. כתבת כן (ואתה טוען שהתכוונת גם אם יש שירותים), והרב כותב להחמיר.
אם כבודו רואה חילוק בין להכניס רדיו ולשמוע בו דברי תורה ללהכנס עם נגן כשמתנגן בו דברי תורה לחדר אמבטיה, אני לא רואה שום חילוק וזה פשוט.
הוא לא אמר להיכנס לשירותים או לאמבטיה עם נגן, אלא שהוא שומע בנגן דברי תורה, ואז צריך להיכנס לחדר כזה, האם צריך להפסיק.
 
נו מצויין. אז אם יש בית כסא - יש להחמיר, והתשובה היא לא "כן".

כנ"ל. כתבת כן (ואתה טוען שהתכוונת גם אם יש שירותים), והרב כותב להחמיר.

הוא לא אמר להיכנס לשירותים או לאמבטיה עם נגן, אלא שהוא שומע בנגן דברי תורה, ואז צריך להיכנס לחדר כזה, האם צריך להפסיק.
פשוט שהאיסור הוא ׳איסור גברא׳ ולא ׳איסור חפצא׳, והאיסור חוזר עליו ולא על הנגן. ואין זה משנה אם שומע שיעור בבוקסה מחוץ לשירותים ונמצא בשירותים לבין עם נגן, פשוט עניתי על עצם המציאות שנכנסים עם נגן כיון ששומעים בו עם אוזניות אבל החילוק ברור מאוד.
אם תרצה אפשר גם לעיין בעצם השאלה אולי נכנס עם אוזניות בלוטוס או שאין צד שדיבר על זה כי לרוב אוזניות בלוטוס יקרות והולכים אחר רוב עולם האברכים.
אפשר להתפלפל עד מחר על כל דבר הוא שאל שאלה אחת ברורה וקיבל תשובה אם התשובה ברורה או לא ניתן לשואל להחליט.
למרות ש @אלעזר אטיאס פתח שרשור יותר מעניין ״לימוד קבלה למתחילים״ אולי הוא עסוק שם כעת.
 
פשוט שהאיסור הוא ׳איסור גברא׳ ולא ׳איסור חפצא׳, והאיסור חוזר עליו ולא על הנגן. ואין זה משנה אם שומע שיעור בבוקסה מחוץ לשירותים ונמצא בשירותים לבין עם נגן, פשוט עניתי על עצם המציאות שנכנסים עם נגן כיון ששומעים בו עם אוזניות אבל החילוק ברור מאוד.
אם תרצה אפשר גם לעיין בעצם השאלה אולי נכנס עם אוזניות בלוטוס או שאין צד שדיבר על זה כי לרוב אוזניות בלוטוס יקרות והולכים אחר רוב עולם האברכים.
אפשר להתפלפל עד מחר על כל דבר הוא שאל שאלה אחת ברורה וקיבל תשובה אם התשובה ברורה או לא ניתן לשואל להחליט.
לגבי האיסור בחפצא תוכל לראות כאן.
אנחנו מדברים על האיסור על האדם לשמוע.
בוודאי שאין כוונת השואל לשאול אם מותר לשמוע שיעור תורה בשירותים, אלא שאל אם האמצע שיעור מותר להיכנס לחדר זה.
שיערתי בדעתי שהצד להיתר הוא מכיון שבאותו רגע הוא לא ישמע פסוקים וכד', ולכן כתבתי את הודעתי לעיל (ההודעה הראשונה אחרי השאלה).
 
חזור
חלק עליון