אלעזר אטיאס
Active member
מי ששומע שיעור תורה ותוך כדי נכנס לחדר שיש בו מקלחת ושרותים אם צריך להפסיק השיעור ואם סגי לסגור האסלה?
האור לציון סובר שהבעיה היא רק ממש מעל האסלה (לגבי נט"י), לא?(ולדעת האול"צ איזה מועיל וצריך מחיצה של צורת הפתח ע"י שיניח קנה וכו' ע"ש)
זה אמור להיות תשובה לשאלתו האם צריך להפסיק את השיעור?מצורף דברי מרן זצ"ל יבי"א ח"ה סי' יא.
![]()
ודאי זה בדיוק התשובה לשאלתו.זה אמור להיות תשובה לשאלתו האם צריך להפסיק את השיעור?
דווקא אם אין שירותים. השאלה היתה אם יש שירותים.א. האם יש אפשר לשמוע דברי תורה במקלחת? כן.
גם זה פשוט לשואל השאלה שאין לשמוע דברי תורה בבית הכסא.ב. האם מותר לשמוע דברי תורה בבית הכסא? יש להחמיר כיון שאפילו בית הכסא של זמנינו יש להחמיר ואסור להרהר שם בדברי תורה. והטעם הוא משום הרהור של דברי תורה בבית הכסא ולכן לדעת מרן זצ"ל צריך להפסיק את השיעור.
מחילה תראה קודם ואז תעיר, כתוב מפורש במה שהעתקתי. "אין להתיר אלא בחדר האמבטיה שאין בו בית כסא אבל אם משמש גם כבית כסא יש להחמיר.דווקא אם אין שירותים. השאלה היתה אם יש שירותים
גם זה כתוב מפורש במה שהעתקתי, הרב כותב להחמיר באם אדם רוצה להכניס רדיו ולשמוע שיעור תורה במקלחת, ואם חדר המרחץ משמש גם כבית כסא יש להחמיר.השאלה היתה למי ששומע דברי תורה בנגן ונכנס לחדר שיש בו מקלחת ושירותים, האם צריך להפסיק.
וכן לגבי האמבטיה, כל מקום שראוי לקבל הטינוף.האור לציון סובר שהבעיה היא רק ממש מעל האסלה (לגבי נט"י), לא?
נו מצויין. אז אם יש בית כסא - יש להחמיר, והתשובה היא לא "כן".כתוב מפורש במה שהעתקתי. "אין להתיר אלא בחדר האמבטיה שאין בו בית כסא אבל אם משמש גם כבית כסא יש להחמיר.
כנ"ל. כתבת כן (ואתה טוען שהתכוונת גם אם יש שירותים), והרב כותב להחמיר.גם זה כתוב מפורש במה שהעתקתי, הרב כותב להחמיר באם אדם רוצה להכניס רדיו ולשמוע שיעור תורה במקלחת, ואם חדר המרחץ משמש גם כבית כסא יש להחמיר.
הוא לא אמר להיכנס לשירותים או לאמבטיה עם נגן, אלא שהוא שומע בנגן דברי תורה, ואז צריך להיכנס לחדר כזה, האם צריך להפסיק.אם כבודו רואה חילוק בין להכניס רדיו ולשמוע בו דברי תורה ללהכנס עם נגן כשמתנגן בו דברי תורה לחדר אמבטיה, אני לא רואה שום חילוק וזה פשוט.
פשוט שהאיסור הוא ׳איסור גברא׳ ולא ׳איסור חפצא׳, והאיסור חוזר עליו ולא על הנגן. ואין זה משנה אם שומע שיעור בבוקסה מחוץ לשירותים ונמצא בשירותים לבין עם נגן, פשוט עניתי על עצם המציאות שנכנסים עם נגן כיון ששומעים בו עם אוזניות אבל החילוק ברור מאוד.נו מצויין. אז אם יש בית כסא - יש להחמיר, והתשובה היא לא "כן".
כנ"ל. כתבת כן (ואתה טוען שהתכוונת גם אם יש שירותים), והרב כותב להחמיר.
הוא לא אמר להיכנס לשירותים או לאמבטיה עם נגן, אלא שהוא שומע בנגן דברי תורה, ואז צריך להיכנס לחדר כזה, האם צריך להפסיק.
לגבי האיסור בחפצא תוכל לראות כאן.פשוט שהאיסור הוא ׳איסור גברא׳ ולא ׳איסור חפצא׳, והאיסור חוזר עליו ולא על הנגן. ואין זה משנה אם שומע שיעור בבוקסה מחוץ לשירותים ונמצא בשירותים לבין עם נגן, פשוט עניתי על עצם המציאות שנכנסים עם נגן כיון ששומעים בו עם אוזניות אבל החילוק ברור מאוד.
אם תרצה אפשר גם לעיין בעצם השאלה אולי נכנס עם אוזניות בלוטוס או שאין צד שדיבר על זה כי לרוב אוזניות בלוטוס יקרות והולכים אחר רוב עולם האברכים.
אפשר להתפלפל עד מחר על כל דבר הוא שאל שאלה אחת ברורה וקיבל תשובה אם התשובה ברורה או לא ניתן לשואל להחליט.