• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

לעשות לייק לגוי

וכן אסור לספר בשבחן ואפילו לומר כמה נאה עובד כוכבים זה בצורתו קל וחומר שיספר בשבח מעשיו או שיחבב דבר מדבריהם שנאמר ולא תחנם לא יהיה להם חן בעיניך מפני שגורם להדבק עמו וללמוד ממעשיו הרעים (ציטוט מהרמב''ם)
א. בענין בל תחנם בקרקע עיין תשו' הרשב''א ח''א סימן ח' שהאיסור הוא דוקא בעובד עבודה זרה ולא כל גוי ולפי''ז הוא הדין בלא תתן להם חן שזה דוקא עובד ע''ז אבל באמת בב''י בחו''מ רמט' שכל גוי ורג גר תושב מותר והסכימו עיצמו הרבה אחרונים עיין חזו''א שביעית כד ועוד.
ב. בענין לייק-חשבתי לומר סברא שכל האיסור הוא ב''לספר'' בשבח מעשיו אבל לעשות לייק אי''ז סיפור ואין בזה איסור [וצ''ל שלומר כמה נאה עכו''ם זה הוא בכלל סיפור]
ג. אפש''ל עוד סברא שכל האיסור שהישראל מספר על גוי וכולם יודעים שההיהודי מספר על הגוי זה מקרב הלבבות אבל בלעשות לייק שאין ידוע האם הוא יהודי או גוי אולי אפשר דמותר
אולי הת''ח כאן יסתרו או יביאו ראיה לדברי -אשמח
 
ב. בענין לייק-חשבתי לומר סברא שכל האיסור הוא ב''לספר'' בשבח מעשיו אבל לעשות לייק אי''ז סיפור ואין בזה איסור [וצ''ל שלומר כמה נאה עכו''ם זה הוא בכלל סיפור]
או שיחבב דבר מדבריהם.

ג. אפש''ל עוד סברא שכל האיסור שהישראל מספר על גוי וכולם יודעים שההיהודי מספר על הגוי זה מקרב הלבבות אבל בלעשות לייק שאין ידוע האם הוא יהודי או גוי אולי אפשר דמותר
מפני שגורם להדבק עמו וללמוד ממעשיו הרעים (ציטוט מהרמב''ם)
 
למה מתכתבים? חסר סרטונים ביוטיוב של גויים?
אז אולי תסביר את השאלה. כי גם בפן ההלכתי, השאלה שלך מאוד ענייה. מורה הוראה היה מתקיף אותך מכל הכיוונים לדעת בדיוק על מה מדובר. ואתה זורק סתם שאלה באויר.
יש נפ"ק גדולה אם זה סירטון והוא בעצם לא יודע אם הלייק מיהודי או לא וכו'. ויש פנים לכאן ולכאן.
 
זה עינייני. לנו הבני תורה אין עניין במקומות הזויים שמתכתבים שם עם גויים.
יש לך שאלה ממתחזק? תגיד.
אחר המחילה גם אם אין נפק''מ למעשה אבל הוא רוצה לברר את הדין של לא תחנם, אז באמת זה לא לעניין שאתם סתם זורקים הערות שלא קשורות.
 
אחר המחילה גם אם אין נפק''מ למעשה אבל הוא רוצה לברר את הדין של לא תחנם, אז באמת זה לא לעניין שאתם סתם זורקים הערות שלא קשורות.
נו אז שיסביר את המציאות. יש הבדל עצום בין סירטון שבעל הסירטון לא יודע מי עשה לייק ואולי יש בזה נפ"ק.
מצד שני בכתיבה אולי יש עניין שהוא מקבל מחמאה מיהודי והוא רואה זאת. יש לדון ודו"ק.
 
נו אז שיסביר את המציאות. יש הבדל עצום בין סירטון שבעל הסירטון לא יודע מי עשה לייק ואולי יש בזה נפ"ק.
מצד שני בכתיבה אולי יש עניין שהוא מקבל מחמאה מיהודי והוא רואה זאת. יש לדון ודו"ק.
כבר הובא לעיל שמשמע מלשון הרמב''ם שאין הבדל בין אם הגוי יודע או לא
 
חזור
חלק עליון