• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ו. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

לקדש שם שמיים

יש עוד דוגמא מפורסמת שמצאתי ודברתי על זה גם עם מרן שליט"א

ראיה כמעט ברורה שיש שינוי בין מה שאמר הגרב"צ א"ש לבין מה שנכתב בספר אול"צ.

בגדול הראיה היא בענין שילוח הקן בספיה"ע, שבאול"צ כ' דהוי מ"ע שהזמ"ג עפמ"ש הרש"ש. והביאו תי' דחוק שיש הבדל בין זמן ביהמ"ק לאחרי החורבן כו'.
ובילקו"י בכ"ד תמה עליו שודאי אי"ז מ"ע שהזמ"ג, וטעם הרש"ש הוא ע"פ הקבלה כו'.
והנה בשנת ה'תשע"ח יצא לאור ספר חידושי אול"צ על קידושין, משיעוריו של הגרב"צ לתלמידים, ושם ג"כ הביאו את הקושיא שלכאו' לפ"ד הרש"ש הוי מ"ע שהזמ"ג, ותי' כדברי הילקו"י!, ואת התירוץ שיש הבדל בין לפני לאחרי חורבן ביהמ"ק, הביאו את זה במאמר המוסגר!!!.
וזה סימן שבשיעור אמר להדיא אחרת ממה שהביאו בשו"ת אול"צ.

ולפני כארבע שנים אמרתי את הראיה הזו למרן הראש"ל שליט"א, ואמר לי שאי"צ להגיע לזה, והוא הכיר את הגרב"צ שהיה גאון עולם, וברור לו שיש כמה דברים שכתבו בשו"ת אול"צ שלא אמרם הגרב"צ כיון שיש שם דברים שודאי לא מתאים לגרב"צ שיאמר אותם, כיון שהיה גאון עולם, ולכן ודאי שהוא לא כתב זאת אלא זה עורכים.
ובכלל ע' בזה בשו"ת יבי"א ח"ט סי' קח, ובשו"ת הראש"ל ח"ב עמ' קח. מש"ב
 
נערך לאחרונה:
זה לא מספיק להיות ת"ח מופלג ונאמן.
כדי לפרספ סקי הלכה לרבים בשם אחד מגדולי הדור, שא"א להתייעץ עמו,
צריך להיות פוסק הלכה בקנה מידה, שרבים משחרים לפתחו, בקי בש"ס ראשונים ואחרונים,
ולענ"ד עורכי הורל"צ לא שם, מחילה אם אני טועה.
יש הקלטה של הרב גדעון בן משה (בלנ"ד אשתדל להשיגה)
שבה הוא מדבר על הצורה שנכתב הספר, והוא מעיד שלקחו ממנו סיכומים שלו מימי לימודו בפורת יוסף,
והכניסו הכל כולל הערות שלו עצמו, והכל בשם חכם בן ציון....
והקלטה הנ"ל אומר עוד דברים חמורים...
וכמדומה לי שכך הייתה דעתו של הרב ניסים עטיה זצ"ל,
שהיה מגדולי תלמידיו של חכם בן ציון, והוא עצמו כתב ספרים רבים בהלכה,
ונראה לי שמזכיר את שו"ת אורל"צ פעם או פעמיים....
א- מחילה אם אני טועה, אין ספק שצריך לבקש מחילה למי שמכיר אותם, ובודאי שמי שמעיין בספריהם יווכח בשילוב של בקיאות ועיון נפלא. כך או כך לגבי ההשגות על הדברים יש להם תגובות בעטרת שלמה ובישורון ל''ח ל''ט
ב- הנידון העיקרי הוא חלק ב' שיצא בחייו ועל זה יש עדויות ברורת של הרב פטרובר והרב זעפרני שישבו איתו היטב על הדברים. שאר החלקים זה נושא אחר
ג- כמו שכתבתי יש כאן שאלה עקרונית על כלל דרך הפסיקה של האורל''צ וזה ברור שהספר מבטא לכו''ע.
 
חזור
חלק עליון