לקפל תפילין בר"ח בין קדיש למוסף.

איש חיל

Well-known member
האם צריך להסיר את התפילין אחר הקדיש ולהתחיל מוסף מיד, או שיכול לקפל התפילין ורק אח"כ להתחיל מוסף.
כי ראיתי מקומות שכולם מקפלים את התפילין ולכאו' יש בזה סוג של הפסק, או שעדיף כך מאשר שיקפלו בחזרת הש"צ, וגם שיש בזיון לתפילין שמונחות כך ואינם בתוך הכיס.
 
מצד אחד יש בזיון לתפילין להניחם בלי קיפול
מאידך יש ענין להתחיל התפילה עם הציבור
לא חושב שיש בזה ענין של 'הפסק', וגם לא מצינו שיש דין כ"כ חמור להפסיק אחרי הקדיש, למרות שהדין נותן שהקדיש צ"ל צמוד לתפילה, מסתבר שאם הורדת התפילין ל"ח הפסק גם קיפולם שזה חלק מהחליפה למנוע בזיון ל"ח הפסק
וצ"ע לדינא
 
נערך לאחרונה:
ובאורחו"מ ביאר דטעמו משום הפסק)
ראה בחזו"ע חנוכה על הלכות ר"ח בהערה הביא כמה טעמים להוריד את התפילין לפני הקדיש

ואכן יש מקורות לכך שלא להפסיק בין קדיש לעמידה, מלבד מש"כ שם בחזו"ע, כתב המשנ"ב בס' רצב - כשאין ס"ת בשבת במנחה לא יאמרו רק פ"א קדיש אחר אשרי ובא לציון. ופסוק ואני תפלתי יאמרו אז קודם הקדיש כדי שלא יהא הפסק בין קדיש להתפלה
הרי שאם יאמרו קדיש ואח"כ ואני תפילתי הוי הפסק
 
מרן זצוק"ל היה מקפל לפני הקדיש, כך שלאחר הקדיש מיד מתחילים העמידה (ובאורחו"מ ביאר דטעמו משום הפסק)
לפי הקבלה יש עניין להוריד דווקא לאחר הקדיש וכמו שכתב הכה''ח ואינני יודע אם גם בזה אומרים הלכה כפשטנים לחוש להפסק ואצלנו נהגו לתת לפני הקדיש כמה דקות לתפילין של רבנו תם ואז בלאו הכי כבר מורידים את התפילין

ומה שכתב

ראה בחזו"ע חנוכה על הלכות ר"ח בהערה הביא כמה טעמים להוריד את התפילין לפני הקדיש

ואכן יש מקורות לכך שלא להפסיק בין קדיש לעמידה, מלבד מש"כ שם בחזו"ע, כתב המשנ"ב בס' רצב - כשאין ס"ת בשבת במנחה לא יאמרו רק פ"א קדיש אחר אשרי ובא לציון. ופסוק ואני תפלתי יאמרו אז קודם הקדיש כדי שלא יהא הפסק בין קדיש להתפלה
הרי שאם יאמרו קדיש ואח"כ ואני תפילתי הוי הפסק
נראה תמוה דהרי בנו של מרן הלא הוא מרן הראשל''צ הרב דוד יוסף כתב להדיא שכל קדיש הנאמר בתפילה נאמר על מה שכבר היה והיינו שהקדיש שלפני מוסף לא אומרים בגלל מוסף אלא בגלל שאנחנו אחרי שיר של יום ואין לקדיש שייכול למוסף וכתב שכן דעת אביו וא''כ אין כל בעייה להוריד בין הקדיש למוסף דאין להם שייכות כלל!!!
 
 
מה הבעיה להוריד את התפילין להכניסם לקופסא ולהניחם בצורה ישרה ומכובדת עד אחרי חזרת הש"ץ
לא יודע
אבל גם אין כ''כ הפסד לקפל את התפילין, לענ''ד זה לא חשיב 'הפסק' לענין קדיש (שזה פחות חמור מאשר הפסק באמצע תפילה או בין גאולה לתפילה)
 
חזור
חלק עליון