• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

לרמוז למתפלל בשמונ"ע שיפסע -שאל את הרב

בסיעתא דשמיא

Well-known member
מה הדין אם אדם מאריך בתפילתו וחברו שעומד מלפניו סיים כבר שמונ"ע, וזה מפריע למתפלל לכוון בתפילתו שהוא רואה שמישהו מחכה לו שיסיים, האם מותר לו לרמוז לחברו שיפסע כדי שלא יפריע לו בכוונה בתפילה?
כמובן שזה נפ"מ בין ב הטעמים שאסור לעבור כנגד המתפלל, אבל כאמור מה הלכה למעשה בזה?
נשמח לתשובות מפורטת ומנומקת עם מקורות.
 
ב"ה
שלום וברכה,
נראה שאם זה מטריד אותו מלכוין בתפילה, רשאי להפסיק תפילתו, לרמוז לו ולחזור לתפילתו,
כמבואר בפוסקים לגבי ספר קודש שנפל לרצפה וכדומה, שאם זה טורד כוונתו ילך וירים ויחזור לתפילתו.

ולגבי האיש שסיים כבר, יהיה מותר לו לפסוע מעיקר הדין, לפי הטעם של טירדה, שכבר אין כאן טעם של טרדה וספיקא דרבנן לקולא.
ואם ירצה להחמיר שיפסע ג' פסיעות באלכסון כמבואר בילקו"י לגבי מקום צורך.

בברכה רבה
 
ב"ה
שלום וברכה,
נראה שאם זה מטריד אותו מלכוין בתפילה, רשאי להפסיק תפילתו, לרמוז לו ולחזור לתפילתו,
כמבואר בפוסקים לגבי ספר קודש שנפל לרצפה וכדומה, שאם זה טורד כוונתו ילך וירים ויחזור לתפילתו.
יישר כח. אך מה עם הטעם של שכינה, שלפ"ז אין לו היתר של טירדה?
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון