• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • "המרכז למורשת מרן" שמח לבשר לציבור היקר על פתיחת קבוצת הצ'אט "מורשת מרן אונליין" בה יובאו חדשות ועדכונים מעולם התורה, וכן תכנים תורניים מעניינים כולל קטעי וידאו, תמונות והנעשה בעולם הישיבות.

    >> להתחברות לחצו עכשיו:

    https://news.moreshet-maran.com/

    לשליחת עדכונים לחצו כאן, או שלחו למייל: news@moreshet-maran.com

    נ.ב. צ'אט זה מאושר בנטפרי.

לשון "כשבתו על כסא ממלכתו"

גרינפלד

Well-known member
מתוך ה'מגדלות מרקחים':
והיה כשבתו על כסא ממלכתו וכתב לו את משנה התורה הזאת על ספר (יז יח)

במדרש רבה אסתר פרשה א' סי' י"א "אמר רבי יצחק אומות העולם אין להם ישיבה, איתיבון והכתיב "כשבת המלך אחשורוש", אמר להם בשבת המלך אין כתיב כאן אלא כשבת המלך, ישיבה שאינה ישיבה, אבל ישיבתן של ישראל ישיבה, שנאמר "בשבת ישראל בחשבון ובבנותיה". והקשה בספר קהלת יעקב לרבי יעקב ישראל אלגאזי זצ"ל אבי המהריט"א, בחלק לשון תורה אות תקל"ח, א"כ למה נאמר כאן במלך ישראל "כשבתו", הרי ישראל יש להם ישיבה והיה ראוי להיות כתוב "בשבתו".

ויש לומר דהנה בסנהדרין כ: מבואר דמינוי מלך היא מצוה, ומה שהקפיד שמואל על כך שבני ישראל שאלו להם מלך, הוא מפני שאמרו "ככל הגוים", ולא שאלו לשם המצוה. והנה בפרשה דידן נאמר בתחילתה "כי תבוא אל הארץ אשר ה' אלקיך נותן לך וירשתה וישבתה בה ואמרת אשימה עלי מלך ככל הגוים אשר סביבותי", והיינו דהפרשה מדברת באופן שיבקשו שלא כהוגן וישאלו מלך ככל הגוים, ועי' ברמב"ן. ועל זה אומר הכתוב, שאם בני ישראל יבקשו מלך "ככל הגוים", אזי מדה כנגד מדה יקבלו ג"כ מלך כמו שהם שאלו, והוא יהיה "ככל הגוים" שאין ישיבתן ישיבה, ויתקיים בו "כשבתו" על כסא ממלכתו.
◆ ◆ ◆

עוד יש לומר, לפי מה שפירש רש"י כאן "כשבתו, אם עשה כן כדאי הוא שתתקיים מלכותו". אם כן זה בא הכתוב להורות, שקודם שכתב את הספר התורה עדיין אין מלכותו קיימת, ורק אחר שכתב את הס"ת, אז ישיבתו ישיבה קבועה.​
 
חזור
חלק עליון