• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

לתופף בשמחת תורה

א.א

Well-known member
כמדומה לי שכתב בעלון משכן שילה הרב עידן
דאסור לתוף בשמחת תורה
ולא הבנתי אם מותר למחוא כפים למה אסור לתופף זה שונה מכלי שיר
וכנראה כוונתו דלתופף על שלחן הוי כלתופף בדרבוקה וצ"ע
ושו"ר לרב אחד שהתיר

שלום וברכה. ידוע לי שלהלכה מתירים למחוא כפיים בשמחת תורה. שאלתי היא האם מותר לדפוק על שולחן בשמחת תורה (לפי הקצב של השירים). חשבתי שלכאורה מותר, שהרי נראה שיש גזירה לגבי כפיים שזה שמא מרוב שמחתו ילך ויביא/יעשה כלי נגינה ויש גזירה על ניגון בכלי שיר עצמם שמא יתקלקלו ויתקנם. ובשמחת תורה התירו את הגזירה הראשונה ולא השנייה ולכן מותר למחוא כפיים אך אסור לנגן בכלי נגינה, ולכאורה ה"ה בדפיקה על שולחן לפי הקצב שזה כמו הגזירה לגבי מחיאת כפיים. תודה רבה.

הרב חנוך הכהן​


מבואר בלשון הש”ע (סי’ של”ט ס”ג) שדפיקה על שלחן יותר קל ממחיאת כפיים, ושניהם מאותה גזירה נאסרו, א”כ כ”ש שמותר לדפוק על שלחן.
 
שאלה-124325
לרה"ג
בשוק יש סוחר שלפחות 10 שנים מוכר ירקות מערבי,אך אין לו משגיח.הוא זול מחנויות השמיטה ב40%אפשר להודיע ללומדים איתי לקנות אצלו?
ב. מותר לתופף על הספסל בשמחת תורה?
תשובה
א, את הנך בטוח בכך מותר. ב, לא. כי בקושי התירו רק מחיאות כפים וריקודים.
 
כי בקושי התירו רק מחיאות כפים וריקודים.
שלחן ערוך - אורח חיים (מ)
אֵין מְטַפְּחִין לְהַכּוֹת כַּף אֶל כַּף, וְלֹא מְסַפְּקִין לְהַכּוֹת כַּף עַל יָרֵךְ, (ב) וְלֹא מְרַקְּדִין, גְּזֵרָה שֶׁמָּא יְתַקֵּן כְּלֵי שִׁיר. וַאֲפִלּוּ לְהַכּוֹת בְּאֶצְבַּע עַל הַקַּרְקַע, אוֹ עַל הַלּוּחַ, אוֹ אַחַת כְּנֶגֶד אַחַת כְּדֶרֶךְ הַמְשׁוֹרְרִים, אוֹ לְקַשְׁקֵשׁ בֶּאֱגוֹז לְתִינוֹק
 
כמדומה לי שכתב בעלון משכן שילה הרב עידן
דאסור לתוף בשמחת תורה
ולא הבנתי אם מותר למחוא כפים למה אסור לתופף זה שונה מכלי שיר
וכנראה כוונתו דלתופף על שלחן הוי כלתופף בדרבוקה וצ"ע
ושו"ר לרב אחד שהתיר

שלום וברכה. ידוע לי שלהלכה מתירים למחוא כפיים בשמחת תורה. שאלתי היא האם מותר לדפוק על שולחן בשמחת תורה (לפי הקצב של השירים). חשבתי שלכאורה מותר, שהרי נראה שיש גזירה לגבי כפיים שזה שמא מרוב שמחתו ילך ויביא/יעשה כלי נגינה ויש גזירה על ניגון בכלי שיר עצמם שמא יתקלקלו ויתקנם. ובשמחת תורה התירו את הגזירה הראשונה ולא השנייה ולכן מותר למחוא כפיים אך אסור לנגן בכלי נגינה, ולכאורה ה"ה בדפיקה על שולחן לפי הקצב שזה כמו הגזירה לגבי מחיאת כפיים. תודה רבה.

הרב חנוך הכהן

מבואר בלשון הש”ע (סי’ של”ט ס”ג) שדפיקה על שלחן יותר קל ממחיאת כפיים, ושניהם מאותה גזירה נאסרו, א”כ כ”ש שמותר לדפוק על שלחן.
1760094946811.png
 
הנני מסכם הסברא לאיסור ולהיתר
לאיסור דהתירו רק טיפוח וריקוד אך שאר כל דבר אסור שמא יבוא לתקן
ולהיתר - דרק שמנגן בכלי שיר יש חשש לתקן אך שמתופף על דבר שאינו מיועד לשירה מותר ואף שגם לקשקש באגוז אסור מ"מ באופן דידן לא גזרו עד כדי כך
ולכאורה כיון שהספק והדיון הוא על דין גזירה ולא דינא ממש המיקל עושה כדין [שכחתי כרגע המקור שמיקלים בגזירה יותר מדינא]
1760096998931.png
 
חזור
חלק עליון