• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • "המרכז למורשת מרן" שמח לבשר לציבור היקר על פתיחת קבוצת הצ'אט "מורשת מרן אונליין" בה יובאו חדשות ועדכונים מעולם התורה, וכן תכנים תורניים מעניינים כולל קטעי וידאו, תמונות והנעשה בעולם הישיבות.

    >> להתחברות לחצו עכשיו:

    https://news.moreshet-maran.com/

    לשליחת עדכונים לחצו כאן, או שלחו למייל: news@moreshet-maran.com

    נ.ב. צ'אט זה מאושר בנטפרי.

מִשְׁמֶרֶת תְּרוּמֹתָי, בעניין האיסור לטמא תרומה

גרינפלד

Well-known member
הרשב"א (גיטין נג, ב ד"ה משום) מביא בשם תוס' שהאיסור לטמא תרומה הוא רק מדרבנן, וקרא דמשמרת תרומתי אסמכתא בעלמא היא,
וכתב הרשב"א על זה שאינו מחוור, והעיקר כרש"י (סא, א) שזה איסור דאורייתא.

ויש לעיין כיצד פירשו ראשונים אלו את הגמ' בבכורות (לד, א) שמביאה מחלוקת ר' אליעזר ור' יהושע אם יש משמרת בתרומה תלויה,
שאם יש אם למקרא - תְּרוּמֹתָי לשון רבים, וזה כולל טהורה ותלויה, ואם יש אם למסורת, מכיון שכתוב בכתיב חסר - זה כמו תְּרוּמָתִי, ורק טהורה;
ואם כן רואים לכאורה שזה דאורייתא, וכדהוכיח מכאן הר"ש (תרומות פ"ח מ"ח) שע"כ איסור הספק בתרומה זו הוא מדאורייתא,
מיהו כמדומה גם יש ראשונים שמדובר בספק דרבנן, ואולי שייך אם למקרא ולמסורת גם באסמכתא, וצ"ע.

ואשמח אם יוסיפו על זה.
 
תוס' השלם (אמור עמ' קסג):
1750680707613.png1750680642790.png

ויש לעיין אם אכן הכוונה שזה רק אסמכתא, כי בפשטות זה מחלוקת בדאורייתא,
ואולי הדרשא היא רק אסמכתא והמקור הוא מהלכה.
 
חזור
חלק עליון