• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

מאוורר תקרה בסוכה

ציון ש

Well-known member
האם מותר לשבת תחת מאוורר תקרה הפועל בסוכה?
האם יש הבדל בין פועל לכבוי?
האם כשהוא רחב הוא פוסל את הסוכה?
 
ב"ה
שלום וברכה,
מותר לשבת תחתיו, ואין הבדל בין פועל לכבוי,
שדוקא אם הוא יורד 32 ס"מ מסיום הקרש שאליו הוא מחובר, ונמשך לאחד מהצדדים 32 ס"מ ויותר, ורוחב הכנף גם הוא לפחות 24 ס"מ, רק אז אין לשבת תחתיו, (וא"צ למדוד 32 ס"מ מהסכך עצמו).
אבל כיון שהכנף שנמשך הצידה 32 ס"מ ויותר, מסתמא אינו רחב 24 ס"מ, א"כ אינו פוסל את הסכך שמעליו, שיש לסכך שמעליו דין לבוד, ולכן אינו פוסל את השטח שתחתיו כלל, ורשאי לשבת מתחתיו אפילו לכתחילה.
ואמנם מהיות טוב היכא דאפשר ראוי להדר שיהיה המאוורר כולו בתוך 32 ס"מ לקרש שאליו הוא מחובר, (וא"צ 32 ס"מ לסכך עצמו כנ"ל), כדי להדר כדברי הרמ"א ע"פ הראב"ד שאפילו ברחב פחות מ-32 ס"מ ראוי להחמיר, וכמובא בחזו"ע סוכות לגבי שרשרת, ע"ש.

וראה בשיעור המצורף שאלות 1-2:


בברכת שבת שלום וחג שמח!
 
תודה רבה! אבל אני אסביר את עצמי. שבמרכז המאוורר הרי הוא רחב יותר מ24 ויותר מ32, ואם כן כל המאורר לא מתבטל לסכך. וכשיושב תחתיו כשהוא דלוק בכל רגע הכנף עוברת מעליו לחצי שניה, האם בכהאי גונא מותר לאכול תחתיו כשהוא דלוק כיון שזה רק חצי שניה או שאסור
 
ב"ה
מצוין,
אם כך אז מתחת לחלק המרכזי הרחב שרחב 32 ס"מ על 32 ס"מ, יש להימנע מלשבת,
(למרות שלענ"ד אינו מוכרח מעיקר הדין, כפי שביארתי בשיעור שרק אם יש מלמעלה "חלל" ארבעה טפחים רק אז מתחיל החשש של סוכה תחת סוכה, משא"כ במרכז המאוורר, ויש לזה סמך גדול בק"ו ממה שצידד מרן זצ"ל לגבי השרשרת שמתחילה מהסכך, ודו"ק, וכ"ש בצירוף שיטת הרי"צ גיאת וסיע' שפסקו כר"נ בגמ' שאפילו יותר מארבעה טפחים כשר, והו"ל כס"ס. אבל איני רוצה לסמוך על עצמי בלי חוו"ד של פוסקי הדור).

אבל מתחת לכנפיים אין כל חשש, שהרי הם רחבים פחות מ-24 ס"מ, ולכן הסכך מעליהם כאילו שלם מדין לבוד, ולא אכפ"ל בזה שמסתובב, שהרי בכל רגע ורגע הסכך לבוד עם מה שלפני הכנף ולאחריו.

בברכת שבת שלום וחג שמח!
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון