מתוך ה'מגדלות מרקחים':
וישת אל המדבר פניו (כד א)
בתרגום, ושוי לקבל עגלא דעבדו ישראל במדברא אפוהי. והעיר בספר יד אבי שלום, מדוע הזכיר להם דוקא את חטא העגל יותר משאר החטאים שעשו ישראל במדבר, כגון מתאוננים ומרגלים ועדת קרח.
ובדרושי מהרי"ט בדרוש ראשון לפרשתינו, כתב לבאר בשם מורו הרב רבי שלמה סאגיש זצ"ל, כי הרי כוחו של בלעם היה לכוין השעה שהקב"ה כועס, ובברכות ז. איתא שהכעס הוא בשעה שהחמה זורחת וכל מלכי מזרח ומערב מניחים כתריהם בראשיהם ומשתחוים לחמה, וכיון שהכעס הוא מכח עון עבודה זרה, אינו יכול לשלוט על ישראל שאינם עובדים עבודה זרה, ולכן בלעם שם פניו על חטא העגל שעל ידי זה גם ישראל שייכים בעון עבודה זרה ואם כן הכעס של ע"ז יכול לשלוט עליהם.
עוד יש לבאר, כי על כל החטאים שעשו במדבר כבר קיבלו על כל אחד מהם עונשם ונתכפר להם. אבל בעגל נאמר (שמות לב לד) "וביום פקדי ופקדתי", ופירש רש"י שעדיין לא קיבלו כל עונשם ותמיד כשאפקוד עליהם עוונותיהם יענשו גם על העגל, אם כן שם פניו על חטא זה שעדיין לא קיבלו עליו עונש.
וישת אל המדבר פניו (כד א)
בתרגום, ושוי לקבל עגלא דעבדו ישראל במדברא אפוהי. והעיר בספר יד אבי שלום, מדוע הזכיר להם דוקא את חטא העגל יותר משאר החטאים שעשו ישראל במדבר, כגון מתאוננים ומרגלים ועדת קרח.
ובדרושי מהרי"ט בדרוש ראשון לפרשתינו, כתב לבאר בשם מורו הרב רבי שלמה סאגיש זצ"ל, כי הרי כוחו של בלעם היה לכוין השעה שהקב"ה כועס, ובברכות ז. איתא שהכעס הוא בשעה שהחמה זורחת וכל מלכי מזרח ומערב מניחים כתריהם בראשיהם ומשתחוים לחמה, וכיון שהכעס הוא מכח עון עבודה זרה, אינו יכול לשלוט על ישראל שאינם עובדים עבודה זרה, ולכן בלעם שם פניו על חטא העגל שעל ידי זה גם ישראל שייכים בעון עבודה זרה ואם כן הכעס של ע"ז יכול לשלוט עליהם.
עוד יש לבאר, כי על כל החטאים שעשו במדבר כבר קיבלו על כל אחד מהם עונשם ונתכפר להם. אבל בעגל נאמר (שמות לב לד) "וביום פקדי ופקדתי", ופירש רש"י שעדיין לא קיבלו כל עונשם ותמיד כשאפקוד עליהם עוונותיהם יענשו גם על העגל, אם כן שם פניו על חטא זה שעדיין לא קיבלו עליו עונש.