• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

מדוע כפלה התורה דין אכילת מצה שבעה ימים?

גרינפלד

Well-known member
שמות יג, ו-ז:
שִׁבְעַ֥ת יָמִ֖ים תֹּאכַ֣ל מַצֹּ֑ת וּבַיּוֹם֙ הַשְּׁבִיעִ֔י חַ֖ג לַיהֹוָֽה׃
מַצּוֹת֙ יֵֽאָכֵ֔ל אֵ֖ת שִׁבְעַ֣ת הַיָּמִ֑ים וְלֹֽא־יֵרָאֶ֨ה לְךָ֜ חָמֵ֗ץ וְלֹֽא־יֵרָאֶ֥ה לְךָ֛ שְׂאֹ֖ר בְּכׇל־גְּבֻלֶֽךָ׃

ולכאורה יש כאן כפילות ברישא של הפסוקים; ועי' אוצר מפרשי התורה.

ובשם הגר"א [כמדומה בקול אליהו] כתבו שהפסוק השני - המכוון הוא שיעשה שאחרים יאכלו, וזהו יֵֽאָכֵ֔ל; ויש כאן רמז לקימחא דפיסחא;
ולכן בפסוק השני כתוב מַצּוֹת֙ מלא, כי צריך לדאוג שלאחרים יהיה בשפע; משא"כ בפסוק הראשון שזה לעצמו - זה בצמצום מַצֹּ֑ת.
אכן זה בדרך דרוש.

והגר"ח פינשטיין (שיעור חומש בא תשפ"ב) ביאר שהפסוק הראשון שכתוב בלשון ציווי - הוא לפי מה שמובא מהגר"א שיש מצווה קיומית לאכול מצות כל שבעת הימים;
והפסוק השני רק אומר שזאת תהיה האכילה בפסח, ולדייק איסור חמץ.
ומוסיף, שלכן בפסוק הראשון כתוב חסר, כי צריך דווקא מצה כשרה [אינני יודע אם הכוונה לאפוקי מצה עשירה, או מצה לא שמורה]; משא"כ בפסוק השני כתוב מלא, כי כל מצה שאינה חמץ - מותרת.​
 
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון