• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

מדוע בתיה בת פרעה הייתה ראויה למות? והלא היא התגיירה!

גרינפלד

Well-known member
מתוך ה'מגדלות מרקחים':
במדרש רבה פרשה י״ח סימן ג׳ "הנקבות הבכורות אף הן מתות, חוץ מבתיה בת פרעה שנמצא לה פרקליט טוב, זה משה".
ומבואר דלולי זאת היתה מתה במכת בכורות, וקשה הרי כבר נתגיירה כמבואר במגילה יג. "ותרד בת פרעה לרחוץ על היאור" אמר רבי יוחנן שירדה לרחוץ מגילולי בית אביה, ופירש רש״י שם לטבול לשם גירות. א״כ אינה בכלל בכורי מצרים.

ולכאורה יש מקום לדון, דהמכה של בכורות היתה לא רק לבכורות עצמם, אלא מכה לאבותיהם המצרים שימותו להם בניהם הבכורים, וכדכתיב "למכה מצרים בבכוריהם", שהמכה למצרים בזה שמתו בכוריהם. ולפי זה נראה לומר דאשה מצרית שהיה לה בן מאומה אחרת, אע״פ שבאומות הלך אחר הזכר והולד הבכור אינו "מצרי", מ״מ היה מת בתורת מכה לאמו המצרית. [אף כשלא היה דר במצרים, דבמצרים בלא״ה מתו גם בכורי אומות אחרות].
ולפי״ז י״ל דאמנם נתגיירה אבל לא היה הדין שגר שנתגייר כקטן שנולד ועדיין היתה נחשבת בת פרעה, ובתורת עונש לפרעה היתה ראויה למות, אע״פ שהיא אינה מצרית.

אמנם נראה דזה אינו, דבני ישראל היה להם הצלה מן המכות, ומבכורי ישראל לא מתו הוי סיבה חיובית שינצלו כדכתיב "ולא יהיה בכם נגף", וגם גרים בכלל ההצלה, כמבואר במכילתא דרשב״י עה״פ אשר פסח ה׳ על בתי בני ישראל, אין לי אלא בני ישראל גרים מנין וכו׳. מבואר דגם גרים היו בכלל ההצלה. ולכן בתיה אם היתה גיורת היתה ניצולת כיון שהיא ישראלית, אע״פ שהיא בת של מצרי. וצ״ל דהך מדרש ס״ל דלא נתגיירה.​
 
אם כבר בתיה בת פרעה....
מצאתי היום בספר חמדת ימים ( למקובל ר' שלום שבזי זצוק"ל) שכתב שמשה העלה את עצמות בתיה עם עצמות יוסף! ולכן כתיב "את" עצמות יוסף, את לרבות עצמות בתיה.
וצ"ע מהמדרשים שלעיל.
עריכה: תודה למי שתיקן שלא העליתי את העמוד הנכון.
 

קבצים מצורפים

  • חמדת ימים בתיה.pdf
    700.9 KB · צפיות: 6
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון